حکایت سلیمان تپه این بار خیلی درد آور است، چرا که زیبنده استان و شهرمان نیست چنین روستایی با بیش از ٩٠ خانوار و جمعیت بالغ بر ۴٢٠ نفر در این شرایط حساس کرونایی با این وضعیت اسفناک و غبارآلود محرومیت مردم آن در بدترین شرایط بدون هیچ امکانات رفاهی و خدماتی روز را شب می‌کنند.

"سلیمان تپه" محروم نیازمند کاروان خدمت مسوولان/ بغض خفته در گلوی روستای محروم گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، ماجرای یکی از روستاهای محروم گرگان کهمرزی نیست بلکه بیخ گوش استانداری قرار دارد اما انگار قصه مشکلات روستاهای محروم در استان تمامی ندارد و مسولین استانی و شهرستانی همچنان به خواب زمستانی بسر می برند و روستای محروم سلیمان تپه را کاملاً به فراموشی سپردند تا با خاطره ای تلخ در ذهن مردم به کار خود پایان دهند.

حکایت سلیمان تپه این بار خیلی درد آور است، چرا که زیبنده استان و شهرمان نیست چنین روستایی با بیش از ٩٠ خانوار و جمعیت بالغ بر ۴٢٠ نفر در کنار مرکز استان قرار دارد و در این شرایط حساس کرونایی با این وضعیت اسفناک و غبارآلود محرومیت مردم آن در بدترین شرایط بدون هیچ امکانات رفاهی و خدماتی روز را شب می‌کنند.

محمد ریگی رئیس شورای روستا در گفتگو با خبرنگار ما گفت : روستای سلیمان تپه در شمال غربی گرگان واقع شده و نیز بالغ بر بیش از ٩٠ خانوار و جمعیت آن حدود ۴٢٠ نفر میباشد.

ریگی افزود: متأسفانه روستای سلیمان تپه جزء یکی از روستاهای محروم بخش مرکزی گرگان قرار دارد که بیش از ٢٠ ساله عدم امکانات مانند، آب، مدرسه، نانوایی، خانه بهداشت،اجرای طرح هادی و مشکلات دیگر اما مردم روستای سلیمان تپه فارغ از این امکانات به سختی زندگی خود را سپری می کنند.

وی در ادامه درخواست مساعدت و کمک از مسولین و نمایندگان مجلس داشت و اذعان کرد: چشم امید ما و مردم روستای سلیمان تپه به مسولین مربوطه و نمایندگان مجلس میباشد و نیز از استاندار، فرماندار،بخشدار و نمایندگان مجلس می‌خواهیم یکبار هم شده به روستای ما تشریف بیاورند و از نزدیک در جریان مشکلات مردم و روستا قرار بگیرند.

احمد ریگی دهیار روستای سلیمان تپه با بیان اینکه ٧٠ دانش آموز در روستا داریم اما در نبود مدرسه و امکانات آموزشی،اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات عدیده مهم این روستا عدم ساخت مدرسه و امکانات آموزشی که حدود ٧٠ نفر از دانش آموزان ما در بدترین شرایط تحصیلی در سرما و گرما برای ادامه تحصیل باید به مدارس هاشم آباد یا شهر گرگان بروند.

وی افزود: آموزش و پرورش شهرستان گرگان بیش از ۶ ماه پیش از ما درخواست ۵٠٠ متر اهدای زمین کردند و ما هم توسط یکی از اهالی روستا بیش از ۵۰۰ متر حدود هزار متر جهت ساخت مدرسه اهدا کردیم اما در ادامه بارها پیگیری کردیم ولی متأسفانه آموزش و پرورش گرگان جواب رد به ما دادند.

ریگی با بیان اینکه در سیل سال ٩٨ بیش از ٩ساختمان در این روستا خراب شد، اذعان کرد : در سیل سال ٩٨ سلیمان تپه هم مثل آق قلا و شهر و روستاهای دیگر دچار سیلاب و بیش از ٩ ساختمان تخربب شد و نیز کارشناس بنیاد مسکن جهت ارزیابی و برآورد خسارت به روستا آمد تخریبی اعلام کرد که قرار شد ساختمانی که تخریب شده صاحبان آن تسهیلات دریافت کنند اما اینجا هم هر چقدر پیگیری کردیم کسی پاسخگو نبود.

آب چاه کشاورزی جایگزین آب شرب!

مردم روستای سلیمان تپه از بی آبی گله مند و به شدت گرفتار بودند و نیز خانم های روستا اذعان داشتند، ما برای آب مصرفی خود و حمام و سرویس بهداشتی از چاه آب کشاورزی استفاده می‌کنیم و جزء این راه دیگری وجود ندارد، این یعنی در صورت مسئله فاجعه ای در حال رخ دادن است ولی به چشم نمی آید.

اما جای سوال است، چرا مسولین شرکت آب و فاضلاب استان به خواسته های به حق مردم روستای سلیمان تپه که حفر یک حلقه چاه جهت رفع مشکل آب شُرب روستا پایان نمی دهند.

آیا آب چاه کشاورزی بهداشتی و قابل شُرب میباشد که مردم به ناچار از این آب استفاده می‌کنند؟
آیا وقت آن نرسیده است شرکت آب و فاضلاب استان که بیش از ۴۰ سال می‌گذرد برای روستاهای محروم در استان فکری کند تا مردم روستای مثل سلیمان تپه که همچنان تشنه آب هستند از مشکلات بی آبی رهایی پیدا کنند.

بخش دوم، داستان پر ماجرای سلیمان تپه عدم اجرای طرح هادی جدول کشی خیابان و کوچه های روستا میباشد که بعد گذشت ۴۰ سال از انقلاب همچنان غبار آلودگی و محرومیت همیشه به چهره این روستا اضافه می شود.

جای سوال است، آیا سازمان بنیاد مسکن استان برای روستای سلیمان تپه پروژه طرح هادی در نظر نگرفته است که چهره غبارآلود و محرومیت کمی از این روستا کاسته شود.

بخش سوم، از همه مهمتر بهداشت و درمان مردم در این شرایط فعلی کرونایی و حساس از نان شب هم واجبتر است که مردم روستای سلیمان تپه بیش از ۴۰ ساله از این نعمت بزرگ در روستا محرومند و مردم جهت مراجعه به خانه بهداشت باید به روستاهای اطراف یا گرگان مراجعه نمایند.

حال باید پرسید از مسولین دانشگاه علوم پزشکی استان، آیا تاکنون برای روستاهای محروم در استان جهت ساخت خانه بهداشت تدبیری دیده نشده تا مردم محروم روستای استان هم از این نعمت بهداشت و درمان در روستا برخوردار باشند.

بخش چهارم، عدم امکانات آموزشی نظیر مدرسه در روستا که دانش آموزان بدون دغدغه و استرس به مدرسه بروند و نیز ادامه تحصیل دهند و همچنین از کسب علم و دانش بهره مند شوند.

اما گویا طبق گفته اهالی و دهیار روستا، حدود بیش از ۶ ماهه هزار متر زمین اهدایی توسط یکی از اهالی روستا جهت ساخت مدرسه تحویل آموزش و پرورش شهرستان گرگان شد که قرار بود ساخت مدرسه برای دانش آموزان این روستا هرچه زودتر انجام شود، اما چیزی که روی آن سکه را نشان می دهد، داستان تلخ ساخت مدرسه در روستای سلیمان تپه احتمالاََ باید با دستور وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم پایان یابد.

بخش پنجم، ساخت مسکن توسط اهالی روستا که این ماجرای تلخ با سنگ اندازی میراث فرهنگی مواجه شده است بعلت اینکه تپه های تاریخی در روستا میراث خط قرمز دور آن مشخص کرده اما به گفته دهیار روستا تاکنون از خط قرمز میراث عبور نکردیم و هر وقت استعلام گرفتیم میراث جواب استعلام دهیاری را نداد حالا مردم روستا با اینهمه بدبختی و گرفتاری ولی متأسفانه مسولین سازمان میراث فرهنگی هم یکی دیگر از عامل مشکلات عدیده مردم این روستا شدند.

حال سوال اینجاست، علت ایجاد موانع برای ساخت مسکن اهالی روستای سلیمان تپه و عدم جواب استعلام دهیاری روستا چیست؟ که افکار این مردم رنج کشیده را مخدوش کرده است.

امیدواریم استاندار محترم، نمایندگان مجلس و دیگر مسولین دستگاه های اجرایی استان هر چه زودتر فکری بحال روستاهای محروم و کم برخوردار استان از جمله روستای محروم سلیمان تپه کنند تا ان شاءالله با تدبیر جهادی و انقلابی شما مسؤلین محترم شادی را برای این مردم سخت کوش و رنج کشیده به ارمغان آورید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار