دو هفته از آغاز تابستان کافی بود که گلستان وارد خیز پنجم کرونا شود و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان معتقدند که چراغ های قرمز شهرهای گلستان روشن شد.

قطعی آب و برق بر خیز شیوع کرونا دامن زد/ زخم گلستان از عادی انگاری کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، هوای گرم تابستان و قطعی آب و برق باعث شده که نفس های خیلی از ما بند بیاید و گاهی این مسئله نیز باعث شده که ماسک ها که تنها سپر دفاعی این روزهای ما در برابر کرونا هستند را کنار بگذاریم.

 

امروز حضور افراد بدون ماسک در میادین شهر و بازار بیش از گذشته به چشم می خورد و این مسئله خود مزید برعلت شده که باز صحبت از اوج گیری کرونا و کابوس این بیماری در روزهای گرم تابستان به میان بیاید.

 

با شیوع ویروس های جدید کرونا مثل سویه های دلتا یا هندی، سویه های انگلیسی و آفریقایی شاهد آن هستیم سن مرگ و میر ناشی از کرونا کمتر و کمتر شده و این مسئله نشان می دهد که کرونا با کسی شوخی ندارد.

 

*قطعی آب و برق بر خیز شیوع کرونا دامن زد

از سویی دیگر بنا به بی تدبیری مسئولان و مشکلات خشکسالی که سبب شده مردم در طول شبانه روز ساعتی را از آب و برق بی بهره باشند و این مهم باعث شده که به جای تحمل گرمای طاقت فرسا، خانواده ها دل به طبیعت بزنند و این مهم نیز باعث شده که تفرجگاه های استان گلستان بیش از گذشته شلوغ شود.

 

گاهی نیز در این شلوغی ها، پروتکل های بهداشتی در همجواری خانواده ها به ویژه کودکان فراموش می شود و این مسئله نیز سبب شده که موج سرکش کرونا میزان آمار بیماران کرونایی را در طول یک هفته اخیر به دو برابر افزایش دهد.

 

بنا به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان میزان بیماران کرونایی از مرز 500 نفر عبور کرده و اگر همچنان پروتکل های بهداشتی نادیده گرفته شود تمام شهرهای استان گلستان کمتر از یک هفته آینده در وضعیت قرمز قرار خواهند داشت.

 

این مسئله نیز سبب شده که مسئولان استان تصمیم به تشدید محدودیت های کرونایی بگیرند و فعالیت تفرجگاه های استان گلستان را در روزهای پایان هفته تعطیل اعلام کنند.

 

قطعا با افزایش بار بستری بیماران کرونایی دود عادی انگاری و نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی نخست در چشم مردم به ویژه اصناف و بازاریان خواهد رفت که چرخ اقتصاد خود را در این روزهای سخت به سختی به گردش در می آورند و از سویی دیگر کادر درمانی باید با مشقت و سختی بیشتری در این روزهای گرم با گان و ماسک به بیماران کرونایی خدمت رسانی کنند.

 

*پروتکل های بهداشتی در گلستان کمتر رعایت می شود

«سید مهدی صداقت»، معاون فنی مرکز بهداشت استان گلستان در این رابطه می گوید: عادی انگاری باعث شده که امروز جامعه بیش از گذشته در معرض خطر ویروس کرونا باشد.

 

این مقام مسئول بیان کرد: در شهرستان های شرق استان و روستاها که بیماری کرونا شیوع کمتری داشت امروز شاهد شیوع کرونا به ویژه سویه دلتا یا هندی هستیم.

 

این مقام مسئول بیان کرد: در گذشته مردم 80 درصد پروتکل های بهداشتی را رعایت می کردند و این زمینه باعث می شد که موج های کرونا را با کمترین آسیب پشت سر بگذاریم.

 

صداقت یادآور شد: با گذشت 17 ماه شاهد آن هستیم که پروتکل های بهداشتی کمتر از  60 درصد در جامعه رعایت می شود و این مهم منجر به گسترش بیشتر ویروس کرونا در جامعه خواهد شد.

 

*قدرت سرایت سویه دلتا دوبرابر سویه ووهان 

«علیجان تبرائی»، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران نیز می گوید: سویه دلتا 100 درصد بیشتر نسبت به سویه ووهان قدرت انتشار و سرایت دارد.

 

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران ادامه داد: از سویی دیگر سویه دلتا افراد جوانتر جامعه را بیشتر درگیر می کند و میزان بار ویروس در بدنه افراد مبتلا شده نیز بیشتر است.

 

تبرائی به ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد و گفت: شستشوی مکرر دست ها، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی مهمترین مسیر برای پیشگیری از ویروس کرونا به شمار می رود.

 

وی افزود: افرادی که نسبت به کرونا واکسینه می شوند نباید تصور کنند دیگر به کرونا مبتلا نخواهند شد و واکسیناسیون مرگ و میر های ناشی از کرونا را کاهش می دهد و احتمال بیماری این افراد وجود دارد.

 

*گلستان در وضعیت قرمز کرونا

در حال حاضر هشت شهر گنبدکاووس، گرگان، کردکوی، علی آبادکتول، آق قلا، مینودشت، آزادشهر و گالیکش در وضعیت قرمز و شهرهای بندرترکمن، رامیان، کلاله و مراوه تپه در وضعیت نارنجی و شهرهای گمیشان و بندرگز در وضعیت زرد کرونا قرار دارد.

 

براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان 52.3 درصد از بیماران کرونایی استان گلستان در گروه سنی بیش از 55 سال قرار دارند و همچنین 40.1 درصد از بیماران کرونایی در رده سنی 15 تا 55 سال قرار گرفتند.

 

با توجه به افزایش بیماران کرونایی، استان گلستان در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته و مسئولان استان معتقدند که این روند افزایش بیماران کرونایی نشان می دهد که این استان وارد پیک پنجم کرونا شده است.

 

براساس تصمیم ستاد کرونا فعالیت های مشاغل گروه سه و چهار در شهرهای نارنجی و فعالیت مشاغل گروه دو، سه و چهار در شهرهای قرمز تعطیل هستند و پروتکل های بهداشتی در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی تشدید خواهد شد.

 

گفتنی است، از ابتدای اپیدمی کرونا بالغ بر 29 هزار بیمار کرونایی در استان گلستان درمان شدند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار