معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان گفت که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا پانزدهم شهریور ماه جاری ۱۳۳ هزار و ۴۴۹ تست تشخیص کرونا (پی سی آر) در این استان انجام شد.

۱۳۳ هزار و ۴۴۹ تست تشخیص کرونا در گلستان انجام شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ ناهید جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۴۶ هزار و ۵۵۶ عدد از این تست‌ها بر روی افراد بستری و بقیه بر روی مراجعه کنندگان سرپایی مراکز بهداشتی گلستان انجام شد.

وی یادآور شد: از مجموع تست‌های افراد بستری ۲۱ هزار و ۶۰۴ نمونه و از تست‌های سرپایی انجام شده ۵۴ هزار و ۲۱۲ مورد مثبت بود.

وی خاطرنشان کرد: تا ۲۰ اسفند سال ۹۸ نمونه‌های گرفته شده به علت نداشتن تجهیزات به تهران ارسال می‌شد اما از ۲۰ اسفند پارسال تمامی نمونه‌ها را در استان، بررسی و نتایج آن اعلام می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: همچنین انجام تست رپید (تشخیص سریع کرونا) که بیشتر برای ردیابی مبتلایان انجام می‌شود از آذر ماه سال گذشته در استان انجام می شود و تا ۴۸ ساعت قبل ۱۲ هزار و ۹۹۵ مورد این نوع تست در استان انجام شد.

جعفری اضافه کرد: از تست‌های رپید انجام شده که تنها به صورت سرپایی گرفته می‌شود، سه هزار و ۶۳۴ نمونه مثبت گزارش شده است.

وی ادامه داد: با توجه به حجم مراجعات در پیک پنجم و پیش‌بینی‌های صورت گرفته از ابتدای سال، در اردیبهشت ماه سال جاری دومین آزمایشگاه تست تشخیص کرونا در آزمایشگاه مرکز بهداشت گلستان راه‌اندازی گردید.

رییس شبکه بهداشت گلستان همچنین در خصوص راه‌اندازی آزمایشگاه‌های دیگر دولتی برای بررسی نمونه‌های تست تشخیص کرونا، تصریح کرد: هزینه تاسیس و راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص مولکولی و ایجاد فضای کشت نیازمند صرف هزینه چند میلیارد تومانی است که به دلیل نیاز به این بودجه زیاد فعلا امکان ایجاد چنین آزمایشگاهی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: آمارهای ارائه شده در خصوص تست‌های رپید و پی سی آر مربوط به نمونه‌های ارسال شده به دانشگاه علوم پزشکی است و سه آزمایشگاه بخش خصوصی گلستان به علت برخی مسائل مالیاتی و موارد مشابه آماری ارائه نمی‌دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: شرکت‌های بخش خصوصی که مجوز فعالیت‌های مراقبتی دارند، گاهی اقدام به نمونه‌گیری تست پی سی آر در خانه می‌کنند و نمونه‌های گرفته شده را به آزمایشگاه‌های بخش خصوصی می‌برند زیرا دانشگاه از دریافت نمونه‌هایی که در منزل گرفته می‌شود منع شده است.

وی یادآور شد: در مقطعی از تیر ماه، گلستان همچون سایر نقاط کشور با مشکل کمبود شدید تست پی سی آر مواجه شد اما اکنون همه مشکلات برطرف شده و تست به اندازه کافی در کشور و استان موجود است.

رییس شکه بهداشت گلستان گفت: بطور متوسط هر ۱۰ روز باید مبلغی بین ۱۲ تا ۱۶ میلیارد ریال به تهیه کیت‌ها و اقلام مصرفی تست تشخیص کرونا پرداخت می‌شد که تامین منابع را با مشکل مواجه کرده بود و همین مساله سبب شد تا مدتی کمبود داشته باشیم.

گلستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان است که حدود ۱۴ هزار نفر در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این استان مشغول فعالیت هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار