رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اگر رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط هموطنان، کاهش پیدا کند، باید منتظر موج خطرناک و جدید کرونا باشیم.

افزایش آمار ابتلا به کرونا، زنگ خطر موج چهارم

به گزارش گلستان ۲۴؛ جلیل کوهپایه زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت : از اوایل سال جدید با افزایش مراجعات به مراکز بهداشتی و درمانی مواجه شده ایم همچنین آمار بستری‌های ما نیز رو به افزایش است. آمار کشوری و تغییر رنگ شهر‌ها از آبی و زرد به نارنجی و قرمز، نیز گویای افزایش آمار مراجعات است . 

کوهپایه زاده افزود: تهران و البرز و استان‌های همجوار نیز در حال تغییر رنگ به نارنجی و قرمز هستند. فاصله شهر‌ها با هم خیلی زیاد نیست و در صورت رعایت نکردن هموطنان و افزایش تعداد سفر و جابه جایی ها، سرعت قرمز شدن شهر‌ها افزایش پیدا میکند.

او ادامه داد: وضعیت به این صورت است که در چند هفته اخیر، شاهد سیر افزایشی و کاهشی مراجعات بوده ایم، اما از آغاز سال جدید با یک سیر خفیف افزایش یابنده رو به جلو مواجه شده ایم.

او گفت: بیمارستان‌ها به صورت تابع الشرایط، با مراجعات مواجه هستند و آمادگی صد درصدی دارند، ولی از طرفی ابتلا‌ها از سوی مردم شکل می‌گیرد و اصلی‌ترین دلیل آن جابه جایی‌های بین شهری، سفر و دید و بازدید و تجمع در فضا‌های سربسته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: ما نمی خواهیم که علاوه بر آسیب‌هایی که این بیماری به سلامتی افراد وارد می‌کند در روز‌های آغازین سال شاهد تلفات هموطنانمان باشیم.

کوهپایه زاده گفت: قبل از عید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، کاهش قابل توجهی داشت در ایام عید نیز طبق آمار رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به طور میانگین در کشور، ۵۶ درصد کاهش داشته است و اثرش در افزایش ابتلا و بستری منعکس شده است .

او گفت: امیدواریم مردم عزیز هرچه سریعتر از سفر‌ها بازگردند و حتی الامکان از دورهمی در فضا‌های بسته خودداری کنند. همچنین به طور کلی انتظار می‌رود که درماه پیش رو با بازگشت هموطنان از سفر، شاهد افزایش آمار بستری‌ها باشیم.

محدودیت ها باید با باور مردم همراه باشد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: مسئولان کشور در وزارت بهداشت، از وزیر بهداشت تا معاون اول و سخنگو و روسای دانشگاه‌ها و سایر معاونین، بار‌ها شرایط احتمالی که در انتظار ماست را یادآور شده اند و هشدار‌های لازم را داده اند، اما در نهایت ستاد مقابله با کرونا با توجه به جمیع جهات، آخرین محدودیت‌ها را نیز قائل شدند. اما محدودیت‌ها باید بیشتر با باور مردم همراه باشد. یعنی اگر مردم از میزان خطرناک بودن بیماری مطلع باشند بدون هیچ گونه نیاز به جریمه، خودشان محدودیت قائل می‌شوند. 

کوهپایه زاده ادامه داد: باید بعد از یک سال به این آگاهی رسیده باشیم که این ویروس به هیچ وجه شوخی بردار نیست و متاسفانه در اشکال جدید و جهش یافته، شدیدتر و سنگین‌تر وارد عمل می‌شود و شدت سرایت و ابتلای بالایی نیز دارد و میزان کشندگی اش هم رو به افزایش است.

او در مورد واکسیناسیون کرونا گفت: جمعیت هنوز به طور کامل واکسن دریافت نکرده و به زمان زیادی برای واکسیناسیون عمومی احتیاج است و حتی کادر درمان و بیماران پرخطر نیز به طور کامل واکسینه نشده اند.

کوهپایه زاده بیان کرد: امیدواریم که با اتمام واکسیناسیون عمومی، بتوانیم جهش‌ها و پیک‌ها و افزایش موج‌های جدید را کنترل و مهار کنیم و در حال حاضر که واکسن نداریم بهتر است که مراقبت‌های بهداشتی و به ویژه فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر از پیش رعایت کنیم.

در حال حاضر با رخداد رو به افزایش مواجهیم نه پیک چهارم

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تفکیک و شناسایی نوع ویروس در افرادی که مبتلا شده اند، بسیار زمان بر و هزینه بردار است به همین دلیل نمیتوان به طور دقیق گفت چند درصد از مبتلایان، درگیر ویروس جهش یافته شده اند. اما با بررسی رفتار بالینی ویروس‌هایی که در حال حاضر در بین مبتلایان وجود دارد، متوجه شده ایم که این ویروس با رفتار ویروس اولیه متفاوت است و این نمادی از این است که این ویروس جهش یافته است و خطرناکتر نیز هست و خطر مهم نگران کننده در مورد ویروس‌های جهش یافته این است که افرادی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده اند باز هم قابلیت ابتلا به این نوع جهش یافته را دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

ارسال نظر

آخرین اخبار