تبرایی، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران با بیان این که کشور ما بیش از ۱۰۰ سال سابقه تولید واکسن دارد، گفت: واکسن کووایران برکت با پشتوانه فنی کشور تولید شده است.

واکسن برکت با پشتوانه فنی کشور تولید شده است

به گزارش گلستان ۲۴؛ علیجان تبرایی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: توصیه بر این است که مردم هر واکسنی را که در دسترس بوده دریافت کنند.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران افزود: تمام واکسن هایی که در چرخه واکسیناسیون کشورهای مختلف استفاده می شود تایید شده بوده و قابلیت استفاده دارد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سرعت واکسیناسیون باید در کشور بالا می رفت در کنار تولید داخلی که به همت جوانان شکل گرفته، واردات انجام شد.

تبرایی گفت: واکسن ها یا توسط سازمان جهانی بهداشت تایید شده و یا اینکه کشورها خود آنها را ارزیابی کرده و مجوز استفاده می دهند.

رئیس انجمن ویروس شناسی با اشاره به عقبه تاریخی ساخت واکسن در کشور، گفت: واکسن برکت با همان پشتوانه در بدنه فنی کشور تولید شد و تاییدات داخلی را اخذ کرده و امیدواریم بتواند تاییدات خارجی را هم کسب کند.

تبرایی بیان کرد: کشور ما بیش از ۱۰۰ سال در تولید واکسن چه در حوزه انسانی و چه در زمینه حیوانی سابقه داشته و توانسته جلوی بسیاری از بیماری‌ها را بگیرد.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران افزود: ایمنی واکسن ها ۱۰۰ درصدی نیست و عوارض و اثرات خاص خود را دارد و متناسب با سن، شرایط ایمنی و ویژگی‌های ژنتیکی می تواند متفاوت باشد.

وی با بیان این که تنوع واکسن با توجه به تنوع جمعیتی مد نظر است، گفت: همه واکسن ها شدت مرگ و میر و شدت بیماری را کاهش می دهند لذا توصیه این است که هر واکسنی که در دسترس بود بهترین واکسن است و نباید واکسیناسیون را به تاخیر انداخت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار