رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس با اشاره به شروع مایه‌کوبی (واکسیناسیون) دام‌های سبک علیه بیماری تب برفکی، اظهار داشت که ۱۸۰ هزار راس دام سبک مناطق روستایی ناحیه مرزی این شهرستان به‌منظور افزایش سطح ایمنی علیه این بیماری به‌صورت رایگان واکسینه می‌شوند.

مایه‌کوبی دام‌های ناحیه مرزی گنبدکاووس علیه تب برفکی آغاز شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ نادر گوگلانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هم مرز بودن با ترکمنستان و کم توجهی این کشور نسبت به کنترل برخی بیماری‌های دامی و نیز در پیش بودن فصل پاییز که شیوع و انتقال بیماری تب برفکی به دام‌ها بیشتر می‌شود، طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک بویژه گوسفندان در دستور کار دامپزشکی قرار گرفت. 

وی افزود: طرح مایه‌کوبی رایگان دام‌های سبک نواحی مرزی (بخش داشلی برون) گنبدکاووس توسط ۲ تیم دامپزشکی از چند روز پیش آغاز شده و طبق برنامه‌ریزی تا یک ماه آینده ادامه خواهد داشت.

گوگلانی با تاکید برضرورت همکاری دامداران نوار مرزی گنبدکاووس برای انجام واکسیناسیون دام‌ها علیه تب برفکی، یادآور شد که همکاری دامداران منطقه سبب شد تا در ۲ سال گذشته هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در شهرستان مشاهده نشود. 

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس از روستاییان خواست در کنار اجرای طرح‌های رایگان مایه‌کوبی اداره دامپزشکی، برای حفظ و ارتقای ایمنی و پیشگیری از تلفات احتمالی دام‌های خود را حداقل ۲ نوبت درسال علیه تب برفکی واکسینه کنند.

وی گفت: تیم‌های دامپزشکی علاوه بر انجام مایه‌کوبی، آموزش‌های لازم در رابطه با نحوه بروز و انتقال بیماری تب برفکی و راه‌های پیشگیری از آن را به روستاییان ارائه می‌دهند.

گوگلانی اضافه کرد: مهمترین عامل انتقال بیماری تب برفکی که در برخی مواقع دوره نهفته ۲ هفته‌ای دارد، وجود میدان دام در گنبدکاووس است که دامداران باید علاوه بر واکسیناسیون، پس از خرید گاو یا گوسفند آنها را تا ۲ هفته از گله دور نگه‌ دارند.

 تب برفکی یک بیماری عفونی و واگیردار دامی است و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است که با واکسیناسیون به موقع می‌توان از شیوع و بروز آن در دام‌ها جلوگیری کرد.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت واقع در شرق استان گلستان، حدود ۴۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) و ۴۵۰ هزار راس گوسفند دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار