رئیس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان در رابطه با منشور حقوق مسافران اتوبوس بین شهری توضیحاتی ارائه داد.

با منشور حقوق مسافران اتوبوس بین شهری آشنا شوید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، قربانعلی روحی رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: به منظور اجرای دقیق قوانین و مقررات حمل و نقل برون‌شهری و پرهیز از تخلف شرکت‌های مسافربری و رانندگان، ضروری است که مسافران با منشور حقوق خود آشنایی داشته‌باشند.

روحی ادامه داد: به این دلیل مسافران باید به حقوق اولیه خود در این زمینه آشنایی داشته‌باشند و در هنگام مشاهده تخلف سریعاً به ادارات ذیربط گزارش دهند.


او در رابطه با منشور حقوق مسافران گفت: بلیط مسافرتی عبارت است از قرارداد حمل، بین شرکت و مسافر که بر اساس آن، شرکت موظف به جابه‌جایی مسافر از مبدا تا مقصد سفر در یک دوره‌ی زمانی مشخص است.

روحی ادامه داد: شرکت مسافربری مکلف است تمامی اطلاعات شرکت و راننده ناوگان را در اختیار مسافر قرار دهد.

او افزود: مسافران اختیار انتخاب آزادانه‌ شرکت مسافربری و صندلی موردنظر خود را دارند.

روحی ادامه داد: مسافر می‌تواند تقاضای مشاهده پروانه فعالیت شرکت مسافربری را داشته‌باشد و شرکت‌ها نیز موظفند پروانه فعالیت خود را در ملاء‌عام و در دیدرس مسافران قرار دهند.

او گفت: شرکت‌های مسافربری مکلفند مدیران، کارکنان و رانندگان خود را موظف کنند تا ضمن تکریم مسافران و ارائه رفتار شایسته با آنان و حفظ شئونات اخلاقی و اسلامی، نسبت به رعایت حقوق مسافران اقدام کنند.

روحی افزود: شرکت‌ها و موسسات مسافربری مکلفند در صورت انصراف مسافر از سفر نسبت به استرداد بهاء بلیط اقدام کنند، تا یک ساعت قبل از حرکت ۹۰درصد و بعد از آن ۵۰درصد  از کل مبلغ بلیت استرداد می‌شود.

او گفت: در صورت بروز تاخیر بیش از یک ساعت در اعزام وسیله نقلیه، شرکت‌های مسافربری موظفند در صورت درخواست مسافر نسبت به استرداد کل مبلغ بلیت اقدام کنند.

روحی ادامه داد: شرکت‌ها و موسسات مسافربری موظفند نسبت به رعایت اصول بهداشت و نظافت محل فعالیت، وسیله نقلیه و ارائه خدمات مناسب به مسافران در طول سفر اقدام کنند.

او ادامه داد: رانندگان مکلفند مسافران را در پایانه‌های عمومی و یا در محل‌های تعیین شده سوار و پیاده کنند. 

روحی افزود: شرکت‌های مسافربری مکلفند سرویس‌های اعزامی خود را ملزم کنند تا در وقت انجام فرایض دینی و همچنین زمان صرف غذا در مکان مناسب و به مدت لازم توقف داشته‌باشند.

او گفت: شرکت‌های مسافربری موظفند، مسافران را از تجهیزات رفاهی در طول سفر، شامل کولر و بخاری بهره‌مند گردانند.

رئیس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان افزود: در صورت عدم رعایت مقررات از سوی شرکت‌ها و موسسات مسافربری و رانندگان و خدمه تحت پوشش آنها، مسافران می‌توانند در ظرف مدت حداکثر یک ماه پس از تاریخ سفر نسبت به طرح شکایت نزد اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مراجعه کنند تا رسیدگی لازم به شکایات آن‌ها صورت گیرد.

روحی گفت: شاکیان می‌توانند از طریق سامانه ۱۴۱ نیز شکایات خود را به اداره کل برسانند.

او در ادامه از نحوه برخورد با متخلفین از طریق برگزاری کمیسیون خبر داد و اضافه کرد: چنانچه تخلفی از سوی شرکت‌های مسافربری صورت گیرد؛ تخلفات آن‌ها از طریق کمیسیون ماده ۱۲، تخلفات رانندگان از کمیسیون ماده ۱۱ و تخلفات مالکین از طریق کمیسیون ماده ۱۴ بررسی می‌شود و متخلفین اعمال قانون خواهند شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار