سرمایه‌گذاری برای کشت قراردادی کلزا در گلستان به عنوان قطب اصلی دانه روغنی در کشور به گفته مسوولان امر در راستای تحقق رویکرد سازمان جهاد کشاورزی در این استان بیشتر شده است.

استقبال سرمایه‌گذاران برای کشت قراردادی کلزا درگلستان رو به افزایش است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، کشاورزی قراردادی، ابزاری مطمئن است که کشاورز با سرمایه گذاران به ویژه صاحبان صنایع و کارخانه ها برای خرید محصولش، منعقد می کند تا محصول کشت شده طبق برنامه به تولید و به فروش برسد، در این شیوه، کشاورز فقط تولید می کند و دیگر دغدغه فروش را ندارد.

با وجود این، کلزاکاران این استان شمالی در تولید این محصول راهبردی، رتبه نخست را در بین استان ها در اختیار دارند ولی هر ساله نداشتن نقدینگی لازم برای کاشت، داشت و برداشت ( آماده سازی زمین، تهیه بذر و کودهای موردنیاز و جمع آوری محصول) و تاخیر در پرداخت بهای محصول، از مهم ترین دغدغه های آنها محسوب می شود که کشاورزی قراردادی برای زراعت این محصول می تواند نگرانی کشاورزان منطقه را برای سرمایه گذاری در تولید این دانه روغنی و در دستیابی کشور به خودکفایی آن شتاب دهد.

در استان گلستان با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا به شمار می رود و به گفته کارشناسان دانه های روغنی، این منطقه از شمال کشور با توجه به شرایط مساعد جوی و بارندگی، ظرفیت کشت سالانه ۵۵ تا ۷۰ هزار هکتار دانه روغنی را دارد.

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در سال زراعی جاری (۱۴۰۰ - ۱۳۹۹) افزون بر ۵۰ هزار هکتار زمین زراعی استان به زیر کشت دانه روغنی کلزا  اعم از ۳۰ هزار هکتار آن آبی و بقیه به صورت دیم رفت که ۷۰ هزار تن محصول از این سطح با توجه به وجود خشکسالی برداشت و روانه کارخانه های روغن کشی شد.

رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: رویکرد سازمان جهادکشاورزی استان برای گسترش کشاورزی قراردادی زراعت کلزا بوده و از سال زراعی قبل هم با بستن قرارداد پنج ساله با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ، این طرح کلید خورده و در نخستین سال اجرای آن این ستاد موفق شد در سطح بیش از  ۲۰ هزار هکتار با کلزاکاران شمال استان قرار داد بسته و محصول تولید شود.

با امضای تفاهم نامه ای بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و وزارت جهادکشاورزی طی برنامه پنج ساله برای کشت کلزا که از سال ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ به اجرا درآمد، این طرح

در گلستان  اجرای آن در اراضی شمالی و دیم زار نوار مرزی شامل گمیشان، بندرترکمن، گنبدکاووس، آق قلا، کلاله و مراوه‌تپه کاشته می شود.

در این طرح ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به کلزاکاران طرف قرارداد خود در گلستان، تسهیلات بذر، کود، تامین بخشی از بیمه زراعت و کارشناس ناظر را تامین می کند.

علی موسی خانی افزود: موفقیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نخستین اجرایی طرح کشاورزی قراردادی زراعت کلزا در استان، باعث شده تا امسال که در آستانه شروع قرارداد و زراعت این دانه روغنی در استان قرار داریم، آستان قدس رضوی برای کشت در سطح ۲۰ هزار هکتار و کارخانه روغن کشی "کیهان تجارت دایان" مستقر در شهرستان بندرترکمن برای کشت در سطح پنج هزار هکتار، جهت انعقاد قرارداد اعلام آمادگی کنند.

وی ادامه داد: سازمان جهادکشاورزی استان برای توسعه کشاورزی قراردادی در حوزه دانه های روغنی، استقبال می کند و آماده همکاری با سرمایه گذاران در این حوزه در راستای حمایت از بهره برداران منطقه و رفع نگرانی آن ها از تامین نهاده ها و فروش، رونق تولید و کمک به خودکفایی کشور از واردات این محصولات است.

وی همچنین از برنامه قرارداد کشاورزی زراعت کلزا توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای دومین سال اجرای تفاهم نامه در سطح ۴۰ هزار هکتار در استان خبر داد و گفت: امسال این ستاد به خدمات خود علاوه بر تسهیلات سال قبل، تامین ۶۸ کارشناس و تهیه خودرو برای سرکشتی به مزارع کلزا را اضافه کرده است.

موسی خانی در خصوص تقویم انعقاد قرارداد زراعت کلزا و آغاز کشت آن در استان، افزود: عملیات بستن قرارداد با کشاورزان منطقه آغاز شده و کشت زمستانه از اواخر شهریورماه و کشت در مناطق دشت هم از ۱۵ مهر به طور رسمی اجرا می شود.

وی با بیان این که اکنون ۲۲۰ تن بذر کلزا برای کشت در سال زراعی جدید تهیه و آماده توزیع دارد، گفت: این میزان تا ۴۳۰ تن از سوی سازمان جهادکشاورزی استان برنامه ریزی شده و تا پایان کشت در اختیار کشاورزان منطقه قرار داده خواهد شد.

رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان بیان کرد: امسال برنامه کشت کلزا تعیین شده توسط وزارتخانه برای استان گلستان در سطح ۹۰ هزار هکتار بوده و پنج هزار هکتار از پارسال بیشتر شده است.

برای سال زراعی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰، نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا ۱۵۰ هزار ریال تعیین شده است.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی موردنیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول و نیز بهترین تناوب برای گندم و جو بوده که رعایت آن علاوه بر افزایش تولید، آفات، بیماری ها و علف‌های هرز را کاهش می دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار