رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به رشد چند برابری اعتبارات امسال بخش آبرسانی روستایی و شهری کشور گفت که بودجه در نظر گرفته شده برای توسعه بخش آب روستایی گلستان از حدود هزار میلیارد ریال به بیش از هشت هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

اعتبارات آبرسانی روستایی گلستان به هشت هزار میلیارد ریال افزایش یافت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، حمیدرضا جانباز روز شنبه در بازدید از سد نرماب چهل چای مینودشت و بررسی مسائل آبرسانی شرق گلستان اظهار داشت: یکی از اهداف شرکت آب و فاضلاب کشور برای افزایش این اعتبارات، تامین آب میان مدت و بلند مدت در همه مناطق است که این دغدغه به طور جدی در جلسات مشترک با نمایندگان مردم گلستان در مجلس از سوی آنان مطرح شده و مورد پیگیری قرار دارد.

وی افزود: در استان گلستان طرح‌های بلند مدت تامین آب برنامه ریزی شده که امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبار، نسبت به اجرای آن اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به روند تکمیل سد نرماب چهل چای اشاره کرد و گفت: سرعت پیشرفت این پروژه در مقایسه با بازدید حدود یک سال قبل مطلوب تر است و امیدواریم با ادامه این روند در یک برش کوتاه مدت بتوان بخشی از آب این سد را برای مصارف شرب و اضطراری مناطق پایین دست اختصاص داد.

جانباز افزود: در بازدید امروز مقرر شد ضمن تقویت اعتبارات مورد نیاز تکمیل سد نرماب، به گونه ای برنامه ریزی شود تا بخشی از آب مورد نیاز مردم پایین دست سد با احداث تصفیه خانه‌های موقت تامین گردد.

وی اظهار امیدواری کرد که تمام ظرفیت‌های بودجه ای کشور برای سرعت دادن به اجرای پروژه‌های آبرسانی گلستان به‌کار گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز گفت: ۶ مورد از طرح‌های آبرسانی استان توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به شرکت آب منطقه‌ای تکلیف شده و در حال انجام آنها هستیم.

سیدمحسن حسینی اعتبارات سال قبل شرکت آب منطقه‌ای گلستان را  ۲۲۰ میلیارد ریال و رقم تخصیص آن را ۱۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با پیگیری نمایندگان مجلس، وزارت نیرو و استانداری گلستان، اعتبارات امسال به هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته که تاکنون نیز هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت.

وی اظهارداشت: با تخصیص این اعتبارات اجرای پروژه‌ها هم در بحث حفر چاه‌ها، خطوط انتقال آب و مباحث مربوط به مخازن در استان سرعت پیدا می‌کند.

وی گفت: بدنه سد نرماب چهل چای نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا تابستان سال آینده ساخت کل بدنه این سد به پایان برسد.

به گفته وی تاکنون حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ساخت سد نرماب هزینه شده و حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال دیگر برای تکمیل آن نیاز است.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا جانباز رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور به همراه مدیران عامل شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب گلستان، رضا آریانپور نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی و مسوولان محلی از آخرین وضعیت سد نرماب چهل چای مینودشت بازدید کردند.

عملیات ساخت سد نرماب چهل‌چای از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال ( ۸۵ درصد فایناس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو مینودشت آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد اما به سبب عدم تخصیص کامل اعتبارات مورد نیاز هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۸۸ درصد رسیده است.

این سد که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و طول تاج ۸۰۷ متر یکی از طرح عمرانی و زیربنایی گلستان است و ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب را دارد، علاوه بر رفع کمبود آب شرب افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت چهار شهر و ۱۳۰ روستای شرق استان، تامین آب ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی و کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی را برعهده خواهد گرفت.

شهرستان مینودشت با بهره‌مندی از مواهب الهی و خدادادی مانند جنگل‌های هیرکانی، آبشارها، چشم اندازهای زیبا و مناطق مرتفع و روستاهای جنگلی و کوهستانی با ۷۵ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

بازدید از محل تصفیه خانه آب و مخزن در دست اجرا و همچنین تصفیه خانه فاضلاب گنبدکاووس و بررسی مسائل آبرسانی این شهرستان، افتتاح چاه شماره ۶ پروژه آبرسانی به آزادشهر، بازدید شبکه قره‌سو و زرین گل و بررسی مسائل آبرسانی علی‌آبادکتول، افتتاح ایستگاه پمپاژ و مخزن آبرسانی به گرگان و بازدید از منطقه سد وشمگیر و بررسی مسائل آبرسانی شهرستان آق‌قلا از مهمترین برنامه‌های روز نخست سفر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور به گلستان است.

وی همچنین فردا یکشنبه از مجتمع آبرسانی شهدای بندرترکمن و ایستگاه پمپاژ سیمین شهر بازدید و در نشست جمع‌بندی سفر با حضور مجمع نمایندگان و استاندار گلستان شرکت خواهد کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار