معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: در ۲ سال اخیر ۳۰ هزار کیلومتر کابل خودنگهدار جایگزین شبکه‌های فرسوده اعم از فشار ضعیف و تیرهای فرسوده و مناقصه ۱۲ هزار کیلومتر جمع‌آوری شبکه های فرسوده برق در سال جاری انجام شده است.

۱۲ هزار کیلومتر شبکه‌ فرسوده برق کشور امسال جمع‌آوری می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ غلامعلی رخشان‌مهر روز یکشنبه در حاشیه سفر ۲ روزه به استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این ۱۲ هزار کیلومتر که در قالب پنج منطقه کشوری انجام می شود جایگزین شبکه های فرسوده توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰ هزار کیلومتر جایگزین انجام شده و ۱۲ هزار کیلومتری که قرار است کار جایگزینی آن انجام شود، استان گلستان را هم شامل می‌شود.

وی بیان داشت: تاکنون ۴۸ درصد کل شبکه‌های توزیع در بخش فشار ضعیف شبکه‌های فرسوده کشور جمع‌آوری و کابل‌های خودنگهدارنده جایگزین شده است.

 معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: تلاش داریم تا میزان ۵۲ درصد باقی‌مانده شبکه‌های فرسوده در بخش فشار ضعیف را سالانه بین پنج تا ۱۰ درصد بهبود ببخشیم که در ۲ سال اخیر از ۳۸ درصد به ۴۸ درصد رساندیم و این به معنای جایگزینی خوب و مناسب شبکه‌های فرسوده با ۳۰ هزار کیلومتر کابل‌های خودنگهدارنده است.

وی تصریح کرد : به همین منظور سالانه ۲۰۰ هزار میلیارد ریال به ادارات شرکت توزیع نیروی برق استان‌ها اعتبار به منظور اجرای این کار تخصیص داده می‌شود که در گلستان نیز برای سال جاری این مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال است و خود شرکت توزیع نیروی برق استان، کار جایگزینی را انجام می‌دهد.

رخشانی‌مهر یادآور شد: بخشی از منابع این اعتبار از محل فروش انشعابات به مشترکین و بخشی دیگر از اعتبارات شرکت‌ توزیع و توانیر تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خریدهای کابل خودنگهدارنده به صورت منطقه‌ای انجام می‌شود و گلستان جزو منطقه سه کشوری است که کابل موردنیاز را به میزان مناسب در اختیار استان‌ها قرار دادیم.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در بخش دیگری با اشاره به این که امسال، سال ویژه‌ای برای صنعت برق کشور به ویژه در ایام تابستان بود، تصریح کرد: در برخی از مواقع نیاز مصرف کشور ۶۷ تا ۶۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیاز مصرف کشور که بخشی با مدیریت مصرف و جابجایی بار انجام شد.

رخشانی‌مهر با بیان این که بخش دیگری از این کمبودها توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید و تامین شد، اظهارداشت: عمده مشکلی که در سال جاری باعث بروز مشکلات در حوزه تولید برق موردنیاز با توجه به نیاز مصرف به وجود آمد به دلیل کمبود بارش‌ها و کاهش چشمگیر نزولات آسمان بود که باعث شد تا بخشی از توان تولید نیروگاه‌های برق آبی را حتی حداقل تا میزان ۵۰ درصد در اختیار نداشتیم.

وی با اشاره به این که برق ایران به کشورهای همسایه همچون پاکستان، افغانستان، عراق و غیره صادر می‌شود، بیان داشت: البته در سال جاری این صادرات قطع شده بود و هیچ برقی از توان تولید کشور را صادر نکردیم و مبنای ما استفاده از برق تولیدی از منابع تولید کشور برای مصرف نیاز داخلی بود.

وی اضافه کرد: روزهای پر مصرف در استان‌های کشور براساس اقلیم جغرافیایی و گرمای هوا متفاوت بود و به همین دلیل نمی‌توان استان‌های پُرمصرف و کَم‌مصرف را مشخص اعلام کرد اما در مجموع با توجه به کمبود برق در تابستان سال جاری، همه مشترکین به ویژه بخش‌های صنعت، کشاورزی و حتی ادارات همکاری خوبی داشتند تا بتوانیم با کمترین مشکل، تابستان خوبی را سپری کنیم.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر کشور بیان کرد: در شرایطی که ۱۵ هزار مگاوات کمبود برق داشتیم اما خاموشی‌های اعمال شده حدود سه تا چهار هزار مگاوات بیشتر نبود و این نشان از پای کار بودن مردم دارد تا با توجه به شرایط وجود ویروس کرونا در کشور، بخش خانگی و بیمارستان‌ها کمترین تبعات ناشی از کمبود برق را داشته باشند.

رخشانی‌مهر در خصوص صورتحساب‌های دوره اخیر قبوض برق گفت: از ۲۵ میلیون مشترک مصارف خانگی از مجموع حدود ۳۸ میلیون مشترک صنعت برق کشور، بیش از ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار مشمول اجرای طرح برق امید شدند.

وی افزود: کمتر از هفت درصد مشترکین خانگی که بیشتر از برق امید و کمتر از الگوهای مصرف داشتند، قیمت برق این گروه تا حدودی افزایش داشته و از سوی دیگر فقط ۲ درصد مشترکین در کشور هستند که بالاتر از الگوی مصرف (۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه)، مصرف برق آنان ثبت شده که به عنوان مشترکین پُرمصرف شناخته شدند.

وی تصریح کرد: مشترکین پُرمصرف باید به قیمت برق تجدیدپذیر (مازاد از ۶۰۰ کیلووات ساعت) که بسیار گران است، علاوه بر هزینه مصرف خود را بپردازند و همین مساله سبب افزایش قیمت پرداخت هزینه مصرف برق شده است.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: آمار مشترکین پرمصرف در استان گلستان که قبوض برق آنان بسیار بالاست، اگر بیشتر از ۲ درصد اعلام شده بود، مساله باید بطور جدی پیگیری شود تا مسائل و مشکلات احتمالی بررسی و تجدیدنظر در صورت بروز مشکل سهوی، صورت گیرد.

رخشانی‌مهر اضافه کرد: اگر مشکل مردم که در فهرست پرمصرف قرار دارند و مشکلی به لحاظ محاسبه مصرف و قیمت نبود، قبوض پرداختی به صورت قسطی خواهد شد تا به این خانوارها و مشترکین فشار اقتصادی در این بخش وارد نشود.

رخشانی مهر به منظور بررسی مسائل و مشکلات شبکه برق گلستان روزگذشته به این استان سفر کرده است و امروز در شهرستانهای شرق استان حضور دارد.​

ارسال نظر

آخرین اخبار