۳۵۰میلیارد تومانی برای علاج بخشی و افزایش حجم سد وشمگیر نیاز است.

نیاز ۳۵۰میلیارد تومانی برای علاج بخشی و افزایش حجم سد وشمگیر

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان این مطلب در بازدید از سد وشمگیر گفت: بازدهی سد وشمگیر به علت کم‌شدن حجم مفید ناشی از انباشت رسوب و عمر طولانی و استهلاک تاسیسات، کاهش یافته است و اقدام ضروری برای تسریع در علاج بخشی این سد، افزایش اعتبارت است.

سیدمحسن حسینی افزود: ظرفیت مخازن اصلی و فرعی سد وشمگیر از ۹۵میلیون مترمکعب اولیه به ۲۰میلیون مترمکعب کاهش یافته که در برنامه علاج بخشی، تا کنون به ۳۷میلیون مترمکعب رسیده است و مهم‌ترین برنامه علاج بخشی برای سد، افزایش تراز سرریز با استفاده از سازه لاستیکی است.

حسینی افزود: بازسازی اساسی ایستگاه‌های پمپاژ سد از برنامه‌های امسال ما است، زیرا عمر مفید تاسیسات سد به پایان رسیده و باید این ایستگاه‌های پمپاژ تعویض شود که ایستگاه‌های پمپاژ ساحل راست سفارش داده شده و در حال ساخت است.

وی افزود: سال گذشته اعتبار سد ۹میلیارد تومان بود که امسال به ۱۵میلیارد تومان افزایش یافته، ولی برای اقدامات عاجل، در سال جاری ۱۵۰میلیارد تومان از محل خشکسالی‌ها و یا سیلاب باید تخصیص داده شود که قابلیت جذب توسط آب منطقه‌ای وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه، یکی دیگر از اولویت‌های ما در بحث علاج بخشی سد، تکمیل مخزن شماره ۴ است گفت: افزایش سرریز سد ۲سال طول می‌کشدکه با افزایش سرریز، ۱۲میلیون مترمکعب به حجم مخزن اصلی اضافه می‌شود و به ۲۲میلیون مترمکعب می‌رسد.

حسینی افزود: از سد بوستان تا دریا ۲۵۰میلیون مترمکعب در یک سال نرمال آب لازم داریم که بخشی از آن تلفات رودخانه، بخشی آب بندان‌ها و بخشی نیز در بخش زراعت مصرف می‌شود که امسال تنها آب موجود ۱۱۵میلیون مترمکعب بود و به علت خشکسالی و کاهش بارش‌ها در همه بخش‌های آبی دچار مشکل بودیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار