رئیس اداره منابع طبیعی گنبدکاووس:

رئیس اداره منابع طبیعی گنبدکاووس گفت: بندهای خاکی گنبدکاووس سیلاب‌های اخیر را مهار کردند و میلیون متر مکعب آب در این بندها ذخیره شد.

ذخیره ۲ میلیون متر مکعب آب در بندهای خاکی شمال گنبدکاووس

به گزارش گلستان 24،  فرشید رحمانی با اعلام این خبر اظهار کرد: بارش‌های رگباری عصر روز جمعه پنجم شهریور ماه سبب ایجاد روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها در شمال گنبدکاووس شد که بندهای خاکی در این منطقه این سیلاب‌ها را مهار کردند.

وی افزود: در مکان‌هایی که بندهای خاکی در جهت استفاده از ذخایر آبی ایجاد شده بود این بندها سبب مهار سیلاب ها در منطقه شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۸ بند خاکی در شهرستان احداث شده که از این تعداد ۶ بند خاکی در سال ۱۳۹۹ با اعتبار ۸۸ میلیارد تومان احداث و اکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با ایجاد سیلاب و روان آب‌ها بر اثر بارش‌های رگباری اخیر تمامی بندهای خاکی آبگیری شده و در بیشتر آنها سرریزی از تاج نیز اتفاق افتاده است به طوری که برآورد می‌شود حدود ۲ میلیون متر مکعب در بندها آب ذخیره شده است.

رحمانی گفت: این بندها در طول زمان از رسوبات پر شده که با توجه به حاصلخیزی بودن اراضی پشت ازن بندها زمینه برای تولید پوشش‌های گیاهی فراهم شده و سبب ایجاد میکروکلیمای مناسب و حضور حیات‌وحش در منطقه خود می‌شوند.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر در منطقه، آب پشت این بندها بسیار حائز اهمیت بوده به‌طوری که در طول سال مورد استفاده دامداران و کشاورزان منطقه قرار می‌گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: با توجه به پراکندگی این بندها در منطقه، دسترسی آنها به مردم بومی تسهیل شده و با توجه به اهمیت استفاده چند منظوره از آنها می‌توان با تخصیص اعتبار مورد نیاز در این راستا، تا حدود زیادی با خشکسالی‌ها، کمبود آب در منطقه و خسارت سیلاب‌ها مقابله کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار