احداث بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی مطالبه ۱۱ ساله مردم گنبدکاووس

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، افزون بر نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان در هفت شهرستان‌ گنبدکاووس، آزادشهر، رامیان، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در شرق این استان سکونت دارند که بخش زیادی از آنان همواره برای امور درمان خود به بیمارستان‌های گنبدکاووس مراجعه می‌کنند که این مراجعات از زمان شیوع کرونا تا کنون روند افزایشی داشته است.

شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس ۷۵۵ تخت فعال در چهار بیمارستان دولتی “شهید مطهری، شهدای ۱۲ دی، طالقانی و پیامبر اعظم(ص)” و ۲ بیمارستان خصوصی “برزویه و بسکی” و نیز یک بیمارستان نیمه دولتی متعلق به سازمان تامین اجتماعی دارد که در حالت عادی جوابگوی حجم بالای مراجعه کنندگان از شهرستان‌های اطراف نیست ضمن اینکه در دوران شیوع کرونا از تمام ظرفیت‌ مراکز درمانی این شهرستان برای پذیرش بیماران کرونایی منطقه شرق گلستان استفاده شد.

مدیران گنبدکاووس از سال‌ها قبل به‌دلیل فرسودگی بیمارستان‌های این شهرستان و حجم بالای مراجعه کنندگان، وعده ساخت بیمارستان ۸۰۰ تخت‌خوابی را داده بودند به‌عنوان نمونه عبدالقدیر کریمی فرماندار ویژه گنبدکاووس ۲۲ شهریور سال ۹۶ در نشست با بانوان پزشک این شهر گفته بود: تحویل زمین ۴۰ هکتاری برای احداث بیمارستان ۸۰۰ تخت‌خوابی این شهرستان مراحل نهایی را می‌گذراند و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

ساخت بیمارستان به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم گنبدکاووس به دلیل فرسودگی بیشتر مراکز درمانی فعلی در سفر سال ۹۷ رییس جمهوری سابق به گلستان مطرح و موافقت اصولی با ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی صادر شد اما از آن سال تا کنون به‌دلیل مشکل واگذاری زمین عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، احداث بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی را از نیازهای اصلی حوزه بهداشت و درمان شهرستان برشمرد و از استانداری، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان و شهرداری این شهر خواست، عملیات واگذاری زمین برای ساخت این مرکز درمانی را تسریع کنند تا در بودجه سال ۱۴۰۱ برای آن اعتبار تعیین شود.

فرهاد بدیعی افزود: از ۱۱ سال قبل به دلیل استهلاک بیمارستان‌های گنبدکاووس، پیگیری برای ساخت یک بیمارستان ۸۰۰ تخت‌خوابی آغاز گردید که در سفر رییس جمهوری دولت دوازدهم به گلستان و بعد از بازدید کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز احداث بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی صادر شد که از آن زمان تا کنون در مرحله واگذاری زمین قرار داریم.

وی ادامه داد: ۷۵۵ تخت فعال در هفت بیمارستان دولتی و خصوصی گنبدکاووس جوابگوی نیاز بیماران این شهرستان و نواحی شرق استان گلستان نیست ضمن اینکه ۲ بیمارستان شهدای ۱۲ دی و طالقانی این شهرستان نیز قدیمی و فرسوده هستند.

بدیعی گفت: در صورت پایان فرآیند واگذاری زمین به مساحت حدود چهار هکتار از طرف بنیاد علوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان اقدامات اداری و انجام استعلامات از مراجع ذیصلاح را انجام خواهد داد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس با بیان اینکه ارتقای شاخص‌های بهداشت و درمان شهرستان به نفع مردم منطقه شرق گلستان است، اظهارداشت که مصوبه احداث ۶ مرکز بهداشتی درمانی جدید علاوه بر مراکز موجود از وزارت بهداشت برای این شهرستان گرفته شده و ساخت آنها باید آغاز شود.

وی با اشاره به آموزشی شدن چهار بیمارستان دولتی شهید مطهری، شهدای ۱۲ دی، طالقانی و پیامبر اعظم(ص) گنبدکاووس، گفت: برای آماده شدن هر کدام از این بیمارستان‌ها باید ۳۰ تا ۴۰ ملیارد ریال هزینه شود که تامین آن نیازمند جذب اعتبار است.

بدیعی همچنین راه‌اندازی مرکز ام آر آی بخش دولتی و ایجاد اورژانس مناسب در بیمارستان شهدای ۱۲ دی گنبدکاووس را از دیگر نیازهای حوزه بهداشت و درمان این شهرستان برشمرد که تحقق آن منوط به جذب اعتبارات ملی است.

در همین پیوند سرپرست شهرداری گنبدکاووس نیز گفت: زمین پیشنهادی برای ساخت بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی این شهر متعلق به بنیاد مستضعفان در ورودی جنوبی شهر در محل کارخانه روغن واقع است. 

سیدعلی اصغر موسوی افزود: بنیاد مستضعفان پس از انجام مراحل قانونی تفکیک، زمین را به شهرداری واگذار می‌کند و پس از آن شهرداری می‌تواند مراحل واگذاری زمین به دانشگاه علوم پزشکی استان برای ساخت بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی را انجام دهد.

همچنین فرماندار ویژه گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مسوولان شهرستان، استاندار و نماینده مردم گنبد در مجلس شورای اسلامی پیگیر اختصاص ردیف بودجه ملی برای ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی هستند و مقدمات آن فراهم شده است.

عبدالقدیر کریمی با اشاره به موافقت همه دست‌اندرکاران برای واگذاری زمین به منظور ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی، افزود: واگذاری ۴.۵ هکتار از هشت هکتار زمین متعلق به بنیاد مستضعفان در محل ورودی شهر گنبدکاووس برای بیمارستان در حال نهایی شدن است.

وی اظهار داشت که بعد از واگذاری زمین وزارت بهداشت با پیمانکار برای ساخت بیمارستان قرارداد خواهد بست.

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ گلستان و با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین شهرستان استان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار