با وجود نیاز بالای مسکن اما ابهامات طرح اقدام ملی سبب ریزش ثبت نام کنندگان در گلستان شده لذا باید اطلاع رسانی شفاف تری انجام و با آسیب شناسی، نواقص برطرف شود.

قدم های سست اقدام ملی مسکن/طرح های ناتمام مردم را ناامید کرده است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، تأمین مسکن یکی از نیازهای ضروری هر خانوار است که در سال‌های مختلف طرح‌های گوناگونی برای خانه دار شدن مردم اجرا شده است.

ایجاد تعاونی‌های مسکن برای اقشار مختلف از جمله روش‌هایی بود که در دهه ۸۰ نقش زیادی در تأمین سرپناه برای مردم داشت و پس از آن طرح «مسکن مهر» با همین هدف آغاز شد و این طرح با نام «اقدام ملی مسکن» در دولت بعدی ادامه یافت.

در طرح اقدام ملی مسکن، مشوق‌ها و تسهیلاتی برای متقاضیان در نظر گرفته شد اما به دلایل مختلف و گنگ بودن سرنوشت آن و البته هزینه بالای اقساط بانکی، متقاضیان نهایی بسیار اندک بودند.

پیش شرط‌های متعدد برای نام نویسی، آورده مالی بالا از سوی متقاضیان، جانمایی زمین در حاشیه شهرها، بالا بودن نرخ سود بانکی تسهیلات (۱۸ درصد) و ابهام در اجرای پروژه از جمله مواردی بود که شاهد ریزش ثبت نام کنندگان نهایی بودیم.

افزایش چند برابری مسکن در یک دهه گذشته سبب شده تا بسیاری از خانواده‌ها توان خرید سرپناه را نداشته باشند لذا مردم انتظار دارند تا دولت با روش‌های مختلف مانند ارائه زمین رایگان یا زمین با قیمت مناسب و تسهیلات بانکی کم بهره و صدور مجوزهای رایگان فرصت خانه دار شدن را فراهم کند.

با وجود آنکه واحدهای نیمه تمام مسکن مهر در گلستان همچنان وجود داشته لذا مردم از دولتمردان می‌خواهند با رفع چالش‌ها و آسیب شناسی طرح‌های گذشته، راهکاری بیندیشند تا این مشکلات به طرح اقدام ملی و طرح جهش مسکن منتقل نشود.

طبق گفته مسئولان ۱۷ هزار گلستانی در طرح اقدام ملی ثبت نام کرده که از این تعداد کمتر از ۷۰۰ نفر وجه اولیه را واریز کردند.

آغاز عملیات اجرایی ۶۸۸ واحد مسکونی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان در جلسه شورای مسکن استان گفت: ۱۷ هزار و ۳۵۲ نفر در طرح اقدام ملی ثبت نام کردند و هزار و ۵۹۹ نفر تأیید نهایی شده اند.

در طرح جهش تولید مسکن زمین‌های مازداد دستگاه‌های اجرایی احصا شده و برای ایجاد شهر یا شهرک‌های جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفتعفت همدم از شروع عملیات اجرایی ۶۸۸ واحد مسکونی خبرداد و افزود: زیرساخت‌های لازم در این زمینه تأمین شده و انتظار می‌رود در سال جاری برخی از این واحدها تکمیل و تحویل متقاضیان شود.

وی بیان کرد: در راستای تحقق اهداف تعیین شده در قانون جهش تولید مسکن، شناسایی زمین‌های دولتی در استان در دستور کار دستگاه‌های ذیربط قرار گرفت.

همدم گفت: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر استان هم اقداماتی ویژه انجام دادیم که در چهار شهر استان حدود ۱۷۰ واحد پروانه صادر و همچنین در ۱۰ روستا استان هم پروژه تأمین مسکن آغاز شده است.

۱۸۸۰ متقاضی احراز صلاحیت شدند

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از پیمانکاران طرح اقدام ملی مسکن است لذا در این زمینه با مدیرکل بنیاد مسکن گلستان گفتگو کردیم، سید محمد حسینی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در طرح اقدام ملی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، مجری اداره کل راه و شهرسازی هستیم که در این شهرها بالغ بر سه هزار نفر ثبت نام کردند و بیش از هزار و ۸۸۰ متقاضی احراز صلاحیت شدند.

وی افزود: بعد از احراز هویت، باید متقاضیان برای تشکیل پرونده به بنیاد مسکن مراجعه می‌کردند که اطلاع رسانی لازم در این زمینه انجام شد.

حسینی اضافه کرد: در شهرهای بندرترکمن، آق قلا، آزادشهر و کلاله (شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت) که در سامانه ثبت نام شده بود، حدود ۴۰۰ متقاضی برای تشکیل پرونده مراجعه و ۱۴۰ نفر به روش گروه ساخت افتتاح حساب کردند.

وی افزود: به تمامی این واحدها زمین تخصیص داده شده و به بانک، نظام مهندسی و شهرداری معرفی شدند و در حال ساخت هستند.

حسینی ادامه داد: در روش انبوه سازی هم در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هم بنیاد مسکن کارگزاری دو شهر گرگان (سایت زیتون) و گنبدکاووس (شهرک بهارستان) را بر عهده گرفته است.

وی گفت: در گنبدکاووس برای ۹۶ واحد زمین تحویل گرفتیم و افراد وجه را واریز کردند و بنیاد مسکن عملیات آماده سازی اراضی را انجام داده و عملیات اجرایی همه واحدها آغاز شده است.

طبق گفته حسینی فونداسیون واحدها به پایان رسیده و سقف اول این واحدها زده شده است.

شروع ساخت ۱۶۸ واحد طرح اقدام ملی مسکن در گرگان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان بیان کرد: در گرگان هم به تعداد ۱۶۸ واحد مسکونی به متراژ ۹ هزار و ۴۰۰ مترمربع زمین تحویل بنیاد شده که پروانه آنها اخذ و کار آماده سازی انجام و عملیات ساخت در حال اجرا است.

حسینی توضیح داد: بنیاد مسکن طبق تفاهمنامه با راه و شهرسازی آماده سازی سایت‌ها را حتی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیتی که متقاضی نداشته انجام داده است که در چهار شهر با تحویل زمین کار آغاز شده و در ادامه متقاضیان با فراهم شدن فرصت ثبت نام به این واحدها اضافه خواهند شد.

وی توضیح داد: تمام عملیات واگذاری زمین و آماده سازی آن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود.

حسینی اضافه کرد: متقاضیان باید قبل از شروع ۴۰ میلیون تومان واریز کرده و متناسب با پیشرفت فیزیکی، آورده خود را افزایش دهند.

وی گفت: مبلغ تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومان بوده که در طرح جدید جهش تولید این سقف افزایش یافته است.

طرح جهش مسکن در ادامه طرح اقدام ملی است

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: قانون جهش مسکن در ادامه طرح اقدام ملی است.

حسین محبوبی افزود: پروژه طرح ملی مسکن در گلستان فعال بوده و در گرگان و گنبدکاووس پیمانکاران (بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام) مشغول فعالیت هستند.

وی بیان کرد: تحویل زمین به دو صورت گروهی و خودمالکی و انبوه سازی است و در شهرهای بندرترکمن، گمیشان، آزادشهر و کلاله مردم کمتر به سمت آپارتمان سازی پیش می‌روند و بیشتر واحدها خودساخت است.

محبوبی گفت: در جهش تولید مسکن در زمینه تأمین زمین اقدام جدیدی انجام خواهد شد و دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند اگر در داخل، حریم و خارج از شهرها زمین مازادی داشته باشند باید در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند تا برای ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید کرد: دولت قرار نیست برای مردم مسکن بسازد بلکه باید سیاست‌های لازم از جمله تأمین زمین، خدمات زیربنایی، پایین آوردن قیمت آورده و یا نرخ پایین تسهیلات را برای متقاضیان فراهم کند.

محبوبی سهم گلستان از طرح جهش تولید را ۳۰ هزار واحد مسکونی در سال اعلام کرد و گفت: در طرح اقدام ملی مسکن تنها ۷۰۰ واحد واریز وجه داشته که عملیات آنها شروع شده است.

وی ادامه داد: به دلیل ناشناخته بودن طرح و پایین بودن مبلغ وام استقبال کمتری از طرح اقدام ملی شد ولی بیان شده که تسهیلات تا ۲۵۰ میلیون تومان هم افزایش خواهد یافت.

محبوبی با بیان اینکه در خصوص تأمین زمین این واحدها مشکلی در استان نداریم، گفت: برای دو هزار و ۴۰۰ واحد تأمین زمین انجام و تحویل بنیاد مسکن شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان اظهار امیدواری کرد در سال آتی مبلغ وام یا مدت بازپرداخت افزایش یابد تا مردم به این طرح راغب شوند.

محبوبی بیان کرد: در جهش تولید زمین‌ها به صورت اجاره ۹۹ ساله بوده و عملاً مردم پول بابت زمین پرداخت نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم انتظار دارند که در طرح اقدام ملی مسکن و جهش تولید، ابهامات پروژه در خصوص پرداخت تسهیلات و قیمت تمام شده برطرف شود تا آنها با خیال آسوده ثبت نام کرده و پرداختی‌های خود را انجام دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار