مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از شیوع گسترده آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغ‌های غرب استان گلستان به ویژه شهرستان کردکوی خبر داد.

جولان "مگس میوه مدیترانه ای" در غرب گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: گزارش‌های رسیده از باغ‌های غرب استان به ویژه شهرستان کردکوی نشان می‌دهد روند شکار متوسط ۲۴ ساعته مگس میوه مدیترانه‌ای از حد نرمال گذشته و این به معنی ضرورت اجرای اقدام کنترلی است.

او گفت: در حال حاضر این آفت بیشتر میوه درختان خرمالو را تهدید می‌کند و متاسفانه برخی باغداران هنگام برداشت میوه‌هایی نظیر هلو و شلیل بهداشت باغی را رعایت نمی‌کنند و در نتیجه میوه‌های باقی مانده بر درخت‌ها موجب انتقال آفت مگس میوه مدیترانه‌ای می‌شوند.

حق نما ادامه داد: گسترش این آفت در باغ‌های رها شده بیشتر است و همین امر باعث می‌شود حتی محصول باغدارانی که نکات بهداشتی را رعایت کرده اند هم خسارت ببیند.

او افزود: در صورت مشاهده مگس میوه مدیترانه‌ای باغداران ۲۵ روز قبل از برداشت میوه باید اقدامات کنترلی نظیر سم پاشی را انجام دهند.

حق نما گفت: این کار تا زمانی که آمار شکار مگس میوه مدیترانه‌ای ۲ عدد در ۲۴ ساعت باشد باید ادامه پیدا کند، اما با نزدیک شدن به زمان برداشت میوه برای جلوگیری از سمی شدن میوه‌ها به جای سم پاشی باغداران باید از روش‌هایی نظیر عملیات طعمه پاشی استفاده کنند.

او ادامه داد: این طعمه پاشی نباید در زمان بارندگی انجام شود چراکه اثرش از بین می‌رود.

حق نما گفت: به باغداران توصیه می‌کنیم در باغ خود گودال‌هایی به طول ۵۰ سانتی متر حفر کنند و میوه‌های آلوده که پای درخت افتاده اند را جمع آوری کنند و درون این گودال‌ها دفن کنند تا آفت فرصت تکثیر شدن نداشته باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار