نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت : با اجرای طرح آمایش سرزمین در گستره کشاورزی شاهد کشت زراعت هدفمند و بر اساس نیاز بازار خواهیم بود که این رویه عایدی زارعان و رونق اقتصادی در این بخش محقق می‌سازد.

اجرای آمایش سرزمین به کشت زراعت هدفمند در گلستان منجر می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ غلامرضا منتظری روز سه شنبه  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت : در زمان حاضر شاهد سرگردانی در چینش و انتخاب نوع محصول برای کاشت در اراضی کشاورزی استان گلستان هستیم.

وی افزود : اگر می خواهیم کشاورز در عرصه تولید باقی بماند و موجب خودکفایی و امنیت غذایی کشور شود، نیاز داریم که قبل از موعد کشت بر اساس نیاز سنجی بازار داخل و حتی خارج، محصول متناسبی به زارع پیشنهاد کنیم.

منتظری ادامه داد: یکی از دغدغه های فراروی کشاورزان گلستان نبود و کمبود واحدهای تبدیلی در استان است ، در حالی که بهترین گندم کشور در این استان  تولید می شود فقط به داشتند چند کارخانه آرد بسنده کرده ایم.

وی ادامه داد :‌ باید زنجیره تولید از مزرعه تا مصرف کننده در بخش کشاورزی  عملیاتی شود تا رونق مطلوبی در اقتصاد کشاورزان شکل بگیرد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد :‌در حالی که در محصولاتی مانند سیب زمینی و گوجه فرهنگی توان تامین نیاز کشورهای همسابه را داریم ولی به سبب نبود زیر ساخت هایی مانند کارخانه های صنایع تبدیلی و سردخانه بخشی از محصولات از چرخه غذایی انسان خارج می شود.

وی به معضلات مربوط به بخش تغییرکاربری اشاره و اضافه  کرد: گسترش موضع تغییرکاربری اراضی زراعی و باغ ها به مسکونی آسیب مهیبی به صنعت کشاورزی گلستان می زند.                     

به تاکید این نماینده مجلس باید در پیشگیری از تغییرکاربری جدی تر قدم برداریم.

 منتظری ادامه داد :  خاک امانتی ارزشمند برای آیندگان است که نباید با تصمیمات مقطعی و سودجویانه  این نعمت ارزشمند را تخریب کنیم.

 منتظری ادامه داد : در حوزه تامین آب برای زراعت رویکرد مطلوبی در کشور  و گلستان جاری نیست اتکا به سفره های زیر زمینی دغدغه های مختلفی همچون فرو نشست زمین را در پی دارد .

 وی گفت : برای رونق  کشاورزی نیازمند آن هستیم تا منابع آبی مطمینی برای این حوزه ترسیم کنیم. استفاده از آب شیرین کن ها و  بهره گیری از آب های غیر متعارف یکی از مواردی است که باید به جد بدنبال آن باشیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با اشا ره به تکرار آتش سوزی در جنگل های گلستان گفت:  منابع انسانی و تجهیزات  در حوزه مهار حریق  در این استان کافی نیست.

وی بیان کرد:  استقرار بالگرد دایمی در استان برای واکنش سریع به چنین حوادثی از جمله نیازهای ضروری استان در بخش  مابع طبیعی است.

به گزارش ایرنا، استان مرزی گلستان با داشتن ۵۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی، حدود ۴۰ هزار هکتار اراضی باغی، چهار میلیون واحد دامی، ۸۶۰ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل و دسترسی به ۱۱۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، سالانه حدود ۵.۵ میلیون تن انواع محصول و تولیدات زراعی، باغی و دامی را توسط افزون بر ۲۲۰ هزار بهره‌بردار که حدود ۱۵۰ هزار نفر آنها درحوزه زراعت و باغبانی فعالیت دارند، به ارزش تقریبی ۲۵۰  تا ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌کند.

از مجموع تولیدات سالانه بخش کشاورزی این استان که هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم آب و هوایی جهان را در خود جای داده و خاکی مستعد دارد، چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصولات زراعی، حدود ۷۰۰ هزار تن تولیدات دامی، ۳۴۰ هزار تن محصولات باغی، ۲۴۰ هزار تن تولیدات جنگل و مرتع و بقیه در حوزه صید و پرورش انواع ماهیان و آبزی پروری می‌باشد.

این استان شمالی اکنون در تولید ۱۶ نوع محصول راهبردی مانند "سویا، خاویار، دانه روغنی کلزا، گندم، چغندرقند، گوشت مرغ، جو، آفتابگردان، پنبه، توتون، پیله‌تر ابریشم، برنج، هلو، آلو، خرمالو و زیتون" رتبه‌های اول تا پنجم کشور را در اختیار دارد که به اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزی می‌توان با آموزش‌های ترویجی، بهره‌گیری از روش‌های نوین علمی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و زهکشی اراضی کم بازده مناطق شمال گلستان بر موفقیت‌ها و حجم تولیدات فعلی آن افزود.

به گفته مسوولان امر گلستان، هم اکنون این استان در تولید دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله‌تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار