مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس با اشاره به آغاز برداشت شالی بهاره از سطح چهار هزار و ۴۴ هکتار و نیز کشت هزار و ۴۶۳ هکتار شالی تابستانه در این شهرستان، پیش‌بینی کرد که در مجموع ۲۸ هزار و ۳۹۶ تن شلتوک برنج در گنبدکاووس تولید شود.

امسال ۲۸ هزار تن شالی در گنبدکاووس تولید می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ حبیب الله زارع روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی سال آبی جاری (مهر ۹۹ تاکنون) به سبب خشکسالی و کاهش بارش‌ها، سطح زیرکشت شالی در گنبدکاووس ۵۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

وی افزود: با وجود کاهش بارش‌ها و خشکسالی امسال، کشاورزان گنبدکاووس درسطح چهار هزار و ۴۴ هکتار کشت بهاره شالی، هزار و ۴۳۶ هکتار کشت تابستانه و ۲۷ هکتار نیز از این محصول را به صورت خشکه کاری کشت کردند.

زارع بابیان اینکه امسال ۹۹ درصد مزارع شالی گنبدکاووس به‌صورت سنتی و غرقابی کشت شده است، اضافه کرد: میانگین برداشت شالی در هر هکتار از مزارع این شهرستان برحسب نوع رقم کشت شده، افزون بر پنج تُن است و برداشت این محصول تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

باوجود کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها و خشکسالی امسال در گلستان، کشاورزان این استان از جمله در گنبدکاووس بازهم اقدام به کشت این محصول با نیاز آبی بالا کردند.

به گفته کارشناسان و محققان ۲ حوزه آب و کشاورزی در گلستان، در هر هکتار کشت سنتی - غرقابی شالی در استان بسته به رقم، آب و هوای منطقه، خاک و مدیریت مزرعه شالی بین ۱۴ تا ۱۵ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود.

تا سال گذشته کشت شالی در گلستان به دلیل محدودیت منابع آبی ممنوع بود اما از سال جاری و با درخواست مکرر نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، این مصوبه قانونی پس از ۱۵ سال لغو شد.

گنبدکاووس با ۳۷۰ هزار نفر جمعیت و ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم استان گلستان در تولیدات کشاورزی بویژه غلات به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار