مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس:

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس با اشاره به آغاز برداشت شالی بهاره از سطح چهار هزار و ۴۴ هکتار و نیز کشت هزار و ۴۶۳ هکتار شالی تابستانه در این شهرستان، پیش‌بینی کرد که در مجموع ۲۸ هزار و ۳۹۶ تن شلتوک برنج در گنبدکاووس تولید شود.

امسال ۲۸ هزار تن شالی در گنبدکاووس تولید می‌شود

به گزارش گلستان 24، حبیب الله زارع روز یکشنبه با اعلام این خبر اظهار کرد: طی سال آبی جاری (مهر ۹۹ تاکنون) به سبب خشکسالی و کاهش بارش‌ها، سطح زیرکشت شالی در گنبدکاووس ۵۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

وی افزود: با وجود کاهش بارش‌ها و خشکسالی امسال، کشاورزان گنبدکاووس درسطح چهار هزار و ۴۴ هکتار کشت بهاره شالی، هزار و ۴۳۶ هکتار کشت تابستانه و ۲۷ هکتار نیز از این محصول را به صورت خشکه کاری کشت کردند.

زارع بابیان اینکه امسال ۹۹ درصد مزارع شالی گنبدکاووس به‌صورت سنتی و غرقابی کشت شده است، اضافه کرد: میانگین برداشت شالی در هر هکتار از مزارع این شهرستان برحسب نوع رقم کشت شده، افزون بر پنج تُن است و برداشت این محصول تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

باوجود کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها و خشکسالی امسال در گلستان، کشاورزان این استان از جمله در گنبدکاووس بازهم اقدام به کشت این محصول با نیاز آبی بالا کردند.

به گفته کارشناسان و محققان ۲ حوزه آب و کشاورزی در گلستان، در هر هکتار کشت سنتی - غرقابی شالی در استان بسته به رقم، آب و هوای منطقه، خاک و مدیریت مزرعه شالی بین ۱۴ تا ۱۵ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود.

تا سال گذشته کشت شالی در گلستان به دلیل محدودیت منابع آبی ممنوع بود اما از سال جاری و با درخواست مکرر نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، این مصوبه قانونی پس از ۱۵ سال لغو شد.

گنبدکاووس با ۳۷۰ هزار نفر جمعیت و ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم استان گلستان در تولیدات کشاورزی بویژه غلات به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار