سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراوه‌تپه گفت که مجوز موافقت اصولی اولیه برای ساخت یا راه‌اندازی ۱۲ واحد اقامتگاه بوم‌گردی و ۲ مزرعه گردشگری در این شهرستان مرزی صادر شد.

۱۴ واحد بوم‌گردی در مراوه‌تپه راه‌اندازی می‌شود

سعید گرگانلی‌دوجی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مراوه‌تپه یک واحد اقامتگاه بوم گردی دارد که با ساخت و راه‌اندازی واحدهای جدید زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر و توریست به این شهرستان فراهم می‌شود.

وی افزود: از مجموع مجوزهای اولیه صادر شده برای احداث یا راه‌اندازی بوم گردی و مزرعه گردشگری در مراوه‌تپه، ۱۱ واحد در مناطق روستایی و شهری بخش گلیداغ این شهرستان و سه مورد نیز در روستاهای بخش مرکزی و شهر مراوه‌تپه قرار دارد.

گرگانلی دوجی اضافه کرد: متقاضیان ساخت یا راه‌اندازی واحدهای بوم گردی در روستاهای "لهندر، پلی سفلی، قولاق‌کسن، کمرلی، آق امام، سوجق، کمرلی پیرلر و شارلوق گوگلان" و شهر گلیداغ در مجموع ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات درخواست کردند.

به گفته وی، با راه اندازی این واحدها که عملیات اجرایی ۲ مورد آن آغاز شده تا یک‌سال آینده ۴۳ فرصت شغلی پایدار ایجاد می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی مراوه‌تپه همچنین با اشاره به جاذبه‌های گردشگری (طبیعی، تاریخی، فرهنگی) این شهرستان مرزی گفت که آرامگاه مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن، مدرسه تاریخی علوم دینی سیدقلیچ‌ایشان، آرامگاه ابوالقاسم جرجانی و آل خان بابا، رودخانه اترک، آبشارهای بالی‌قایه، شارلوق، چشمه ساوه، قیزلر قلعه، آبشار گوندر، دشت های شقایق، آبشار دامدامی، منطقه بالقی بابا، مام چشمه، حاجی داغ، سونگی داغ، تپه‌های باستانی، جنگل‌های پسته، انار، انجیر و زرشک وحشی بخشی از جمله این جاذبه‌ها است.

گرگانلی دوجی ادامه داد: وجود مزارع گیاهان دارویی و زراعی و زیبایی‌های آن در فصول مختلف سال به همراه آداب و رسوم و صنایع دستی مردمان مرزنشین و عشایر مراوه‌تپه از جمله قالی ترکمن، نمد، گلیم بافی و پوستین‌دوزی از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

در همین پیوند بخشدار گلیداغ مراوه‌تپه به خبرنگار ایرنا، گفت: روستاهای این بخش کوهستانی دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی است که با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز می‌توان زمینه را برای حضور بیشتر مسافران و گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرد.

لقمان قربانی افزود: راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مزارع گردشگری علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد برای اهالی، زمینه توسعه این شهرستان کمترتوسعه یافته را نیز فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا، بوم گردی یا همان گردشگری روستایی شکلی جدید از صنعت گردشگری رواج یافته در کشور است که در آن افراد به جای حضور در هتل ها و اماکن شلوغ و پر ازدحام، راهی روستاهای بکر می شوند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره ساعتی، شاید هم روزی و هفته‌ای را در آرامش برآمده از این ویژگیها سپری کنند و به معنای دقیق تر گردشگران بوم گرد به روستاها می روند تا همانند آنها زندگی کنند، مانند آنها غذای محلی بخورند، مانند آنان به طبیعت بروند تا لذت های یک زندگی ساده و صمیمی روستایی را تجربه کرده و از آن بهره مند شوند.

شهرستان مراوه‌تپه افزون بر ۶۷ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستای دارای کُد شناسایی سکونت دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار