مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در رابطه با شیوع مگس میوه مدیترانه‌ای در باغ‌های شمال کشور توضیحاتی ارائه داد.

آیا گرما مگس‌های میوه مدیترانه‌ای را دوباره به جان باغ‌های مرکبات شمال می‌اندازد؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت: طی چند روز گذشته در پی فعالیت سامانه بارشی و سرد شدن هوا جمعیت مگس‌های میوه مدیترانه‌ای در شمال کشور و استان گلستان کاهش  چشمگیری داشت.

او افزود: کاهش دما یکی از عواملی است که در زاد و ولد و رشد مگس‌های میوه مدیترانه‌ای نقش به سزایی دارد.

حق نما ادامه داد: نکته نگران کننده این است که زاد و ولد  این مگس‌ها با گرم شدن هوا دوباره آغاز می‌شود و اگر باغداران مراقب نباشند احتمال خسارت دیدن باغشان وجود دارد.

او افزود: سال گذشته ما شاهد فعالیت این مگس تا ماه‌های آبان و آذر هم در استان بودیم و هر آن ممکن است با افزایش دما جمعیت آن‌ها زیادتر شود.

حق نما گفت: جمعیت اینگونه مگس‌ها به شرایط باغ هم بستگی دارد، به عنوان مثال در باغ  پرتقال‌های یافا در بازه زمانی یک ماه تا رسیده شدن میوه با مشاهده افزایش شمار مگس در باغ توصیه به سم پاشی می‌شود.

او افزود: در حال حاضر شاهد تداخل بین نسلی در مگس‌های میوه مدیترانه‌ای هستیم یعنی دریک باغ هم لارو مگس وجود دارد و هم شفیره که با یک نوبت سمپاشی از بین نمی‌روند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: برای کنترل جمعیت مگس در این وضعیت باید از روش کنترل تلفیقی استفاده کرد یعنی هم کف باغ دیسک زده شود و هم فاصله سمپاشی در بازه‌های زمانی یک هفته تا ده روز باشد، همچنین عملیات طعمه پاشی هم انجام شود.

حق نما ادامه داد: سال گذشته که این آفت در باغ‌های غرب استان به ویژه در بندرگز طغیان کرده بود ما یک باغدار نمونه داشتیم که با کنترل‌هایی که انجام داده بود  باغش خسارت ندید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار