مدیرکل بازرسی گلستان از شناسایی تخلف گسترده در یک دستگاه فرهنگی در گلستان خبر داد و گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد در حوزه فرهنگی شاهد جعل گواهینامه‌ در سطح انبوه با بیش از یک هزار و ۳۰۰ عدد بوده‌ایم که با این گواهی‌ این افراد در ادامه اقدام به اخذ دیپلم مربوطه می‌کردند.

تخلف گسترده در دستگاه فرهنگی در گلستان/ اعلام جرم برای مدیران مرتبط با ساخت و ساز «زیارت»

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدتقی مشهدی امروز به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بازرسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: مبارزه با فساد در دستگاه‌های اداری، حمایت از تولید و توجه به شعار سال جزء وظایف اصلی این سازمان است.

وی ادامه داد: اخیرا همکاران ما بعد از اقدامات ابتدایی به موضوعاتی برخورد کردند که مربوط به مسائل مالی و فرهنگی است.

وی گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد در حوزه فرهنگی شاهد جعل گواهینامه‌ در سطح انبوه با بیش از هزار و ۳۰۰ عدد بوده‌ایم که با این گواهی‌ این افراد در ادامه اقدام به اخذ دیپلم مربوطه می‌کردند.

مدیرکل سازمان بازرسی گلستان با خودداری از بیان نام دستگاه مربوطه تصریح کرد: در این فرآیند چند دستگاه مرتبط هستند و یک دستگاه گواهی را صادر و‌ دستگاهی دیگر آوار مالی را برای آن در نظر می‌گرفت.

* اختلاس ۳ میلیاردی کارمند بانک در گرگان

مشهدی بیان کرد: در موردی دیگر کارمند یکی از بانک‌های گرگان تسهیلاتی را به نام اشخاص دیگر پرونده‌سازی و واریز می‌کرده و در نهایت خودش از این تسهیلات استفاده می‌کرده است که صاحبان حساب به هیچ عنوان در جریان این تسهیلات نبودند.

وی با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر چندین مورد مشابه داشتیم که این موضوع ما را نگران کرده است، گفت: پس از کشف، متهم به دستگاه قضایی معرفی شده و فرد مورد نظر بازداشت شد و با قرار لازم موقتا آزاد است.

مشهدی بیان کرد: در این پرونده در ابتدا یک نفر در گرگان شناسایی و دستگیر شد و در ادامه مرتبطان دیگری هم در پرونده مطرح شدند.

وی اضافه کرد: این فرد بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به نام دیگران تسهیلات واریز و خودش برداشت و استفاده می‌کرد.

مدیرکل سازمان بازرسی گلستان خاطرنشان کرد: برخی از این افراد حتی از افتتاح حساب به نام خودشان هم مطلع نبودند.

* بازخرید، برخورد هیات تخلفات با کارمند مختلس بانک ملی

مشهدی بیان کرد: در پرونده‌‌ای دیگر که اواخر سال گذشته کشف و به مرجع قضایی اعلام شد کارمند بانک ملی در بندرگز همین جرم مشابه را برای خانواده‌های شهداء و جانبازان مرتکب شد که برخورد لازم در مرجع قضایی انجام شد اما هیات بررسی تخلفات اداری برای وی رای بازخرید ۳۰ روزه را صادر کرد که نه تنها تنبیه نیست بلکه تشویق محسوب می‌شود در حالی که برخورد باید برخورد متناسب با تخلف باشد.

وی اضافه کرد: این فرد حدود ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اختلاس مرتکب شده بود که در مرز بازرگان شناسایی و دستگیر شده بود.

مدیرکل بازرسی گلستان افزود: چندین عناوین اتهامی اختلاس، جعل سند و جرائم دیگر برای وی مطرح بوده و با وی برخورد قضایی لازم بر اساس قانون صورت گرفت اما برخورد هیات رسیدگی به تخلفات اداری برخوردی متناسب با تخلف نبود.

 مشهدی بیان کرد: حتی فرد رییس بانک هم که به دلیل ترک فعل مورد برخورد قرار گرفت، این هیات فقط برای وی به توبیخ کتبی در پرونده بسنده کرد.

* اعلام جرم ترک فعل برای مدیران مرتبط با ساخت و ساز «زیارت»

مدیرکل بازرسی گلستان با اشاره به بررسی بیش از ۱۲۰ گزارش طی یک سال گذشته گفت: فقط در یک گزارش فوق‌العاده، مواردی از ترک فعل مدیران دستگاه‌های مرتبط با ساخت و سازهای منطقه روستای «زیارت» به دست ما رسید که بررسی ویژه‌ای روی آن انجام دادیم.

مشهدی بیان کرد: در این پرونده تمامی مدیرانی که طی ۱۵ سال گذشته در دستگاه‌های مختلف به ویژه جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، امور اراضی، منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست، بخشداری و فرمانداری در این حوزه مسوولیت داشتند، ترک فعل انجام داده و یا کوتاهی کردند به مرجع قضایی معرفی شدند.

وی اضافه کرد: حتی برخی از این مدیران در زمان مسوولیتی خودشان یک برگ گزارش از تخلفات صورت گرفته ارائه نکردند که تمامی مسائل شناسایی، مستندسازی و به مرجع قضایی ارسال شد.

مدیرکل بازرسی گلستان تصریح کرد: این اقدام بسیار اقدام سنگین و کارشناسی بوده که توسط کارشناسان سازمان بازرسی در استان گلستان انجام شده و در راستای احقاق حق و برخورد با افراد متخلف و یا مجرم موضوع به مرجع قضایی ارسال شد.

مشهدی گفت: طی یک سال گذشته ۷۴ گزارش به صورت کیفری به مرجع قضایی ارسال شد که از این تعداد ۵۲ فقره در حال رسیدگی قضایی است، ۱۶ فقره کیفرخواست صادر شده و ۶ مورد نیز موقوفی تعقیب صادر شده است.

وی اضافه کرد: از ۱۶ فقره پرونده که منجر به صدور کیفرخواست شده هشت پرونده در دادگاه مطرح رسیدگی است، پنج مورد محکومیت برای آن صادر شده و سه مورد نیز منجر به حکم برائت شده و دو پرونده نیز در مرحله تجدید نظر است.

مدیرکل بازرسی گلستان گفت: از مجموع ۷۴ پرونده، یک مورد مربوط به اختلاس در وجوه عمومی، ۲۶ مورد اختلاس در وجوه دولتی و سه مورد اختلاس اموال دولتی بوده است.

مشهدی بیان کرد: همچنین یک مورد ارتشاء و ۲۱ مورد مربوط به جعل اسناد دولتی، یک مورد تحصیل مال از طریق نامشروع و پنج مورد تزویر بوده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار