معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: حفظ منزلت و کرامت انسانی زن و استحکام خانواده منافاتی با حضور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... زن در راستای ایجاد توسعه و پیشرفت در جامعه ندارد.

حفظ کرامت زن و استحکام خانواده منافاتی با حضور اجتماعی بانوان ندارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از حوزه از گرگان، خانم صدیقه بهرامی، در سومین پیش نشست اولین همایش ملی «نقش بانوان در تدوین تمدن نوین اسلامی با رویکرد الگوی سوم» که بصورت مجازی در شهرستان گرگان برگزار شد، حول محور «تبیین مبانی فکری حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله  خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در ارتباط با زن و خانواده» سخن گفت.

وی با اشاره به نقشه‌های دشمنان در ترویج نگاه ابزاری به بانوان و فروپاشی نظام خانواده و بهره‌کشی ارزان‌قیمت از زن با استفاده از دو عنصر «لذت‌جویی و هوسرانی»، بیان کرد: دشمنان با متحجر و عقب‌مانده نشان‌دادن اسلام از مقتضیات زمان و مکان، آسیب­های بسیاری را به جوامع مختلف از جمله ایران وارد کرده‌اند، از جمله؛ طلاق، فروپاشی خانواده‌ها، بیماری‌های روانی، بیکاری گسترده مردان، بهره‌کشی از زن در حوزه‌های اجتماعی به‌ویژه درآمدزایی اقتصادی، قاچاق زنان، و بسیاری موارد دیگر.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان به بیان راهکارهایی در این زمینه پرداخت و عنوان کرد: باید تصویر درست ایدئولوژی اسلام که همان چگونه زیستن و سبک زندگی اسلامی است؛ نسبت به زن با تکیه بر نظرات اندیشمندان مسلمان ارائه شود و حقایق و لایه‌های منحط و کاسب‌کارانه آیین غرب در ارتباط با زن و آثار آن بر خانواده آشکار شود تا وجدان جهانی انسانیت بیدار گردد.

خانم بهرامی با نقل فرمایشی از امام خمینی(ره) پیرامون نقش‌آفرینی و جایگاه بانوان در تاریخ ایران گفت: امام با تاکید بر نقش مادری زن در خانواده، زن را چون قرآن و انبیاء، انسان‌ساز می­داند که سعادت و شقاوت کشورها به وجود زن بستگی دارد زیرا با تربیت صحیح خود کشور را آباد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در نظر امام خمینی(رضوان‌الله‌علیه)و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بحث از زن همتراز و توام با بحث خانواده به عنوان هسته اصلی و سلول بنیادین بافت جامعه، یک نظام و منظومه فکری در هم تنیده است که این دیدگاه در پی رسالتِ ایجادِ تمدنِ نوینِ اسلامی و ارائه الگوی سوم از زن، باتکیه بر جایگاه او در خانواده است.

استاد حوزه خواهران اضافه کرد: این منظومه با بهره‌مندی وافر از ثقلین؛ کوثر زلال معارف اسلامی و با تعمق و تأملی پویا و‌‎ ‎‌مجتهدانه در این میراث گرانقدر، درک درست و‌‎ ‎‌روشنی از زن را در هزاره سوم به دست می­دهد که موجب احیای کرامت و شخصیت‌‎ ‎‌زن است.

بهرامی با اشاره به هدفمندی خلقت و اینکه تمام موجودات متناسب با غایت خود و غایت کلی خلقت آفریده شده‌اند، توضیح داد: در نظام فکری رهبران کشور ما، موقعیت­های متمایز اجتماعی ملاک برتری و ارزشمندی نیست بلکه ضرورت حیات دنیوی و مادی است؛ برخلاف دیدگاه مدرنیسم که غایت حیات را تنعم دنیوی و بهره‌گیری مادی و ارزشمندی را به ثروت، قدرت و منزلت اجتماعی تعریف می‌کند.

وی با تشریح دیدگاه مادی‌گرایانه مدرنیسم بیان کرد: حفظ منزلت و کرامت انسانی زن و استحکام خانواده منافاتی با حضور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... زن و نقش او در خانواده در راستای ایجاد توسعه و پیشرفت در جامعه ندارد و مبانی آموزه‌های معرفتی، اصول اخلاقی، قواعد و احکام حقوقی برخاسته از آن ثابت هستند و این راز ماندگاری دین است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان با استناد به آیات قرآن کریم به توضیح پیرامون محوربودن انسانیت بین زن و مرد پرداخت و گفت: ساخت­ها و مسئولیت­ها هماهنگ با استعداد­های تکوینی هویت زنانگی و مردانگی و واقعیت وجودی هر یک تعیین می­شود و از حقوق یکسان انسانی برخوردارند، براساس آموزه­های قرآنی، آنچه مسجود ملائکه قرار گرفته و معلم فرشتگان شده، جان انسانی است نه جنس خاص و این جان و نفس و روح بین مرد و زن تقسیم نمی­شود.

خانم بهرامی تاکید کرد: در راستای توانمندسازی زنان در جهت توسعه جامعه دینی، باید از حضور بهینه، مؤثر و مفید آنان با در نظر گرفتن مزیت‌های ویژه و مطابق با شرایط جنسی و کرامت زن در صحنه‌های توسعه بهره‌مند شد.

وی با نفی تشابه حقوق زن و مرد نه نفی اشتراکات آنان، عنوان کرد: در اسلام، برای فعّالیت زنان، دو عرصه معیّن شده است؛ اوّل، عرصه‌ تکامل و رشد معنوی خودِ زن، که زن و مرد در این بخش، هیچ تفاوتی در میدان رشد و تکامل معنوی ندارند و هر دو می­توانند به عالی‌ترین مقامات از لحاظ معنوی برسند.

استاد حوزه افزود: در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی، زنان مانند مردان می­توانند به اقتضاء لطافت جسمانی و روحی، برای کسب مدارج و امتیازات تلاش کرده اما نباید کارهایی به او تحمیل شود که مطابق بافت مردان است زیرا اسلام این مسئله را توصیه نمی­کند؛ چنان که منع هم نمی­کند.

خانم بهرامی در پایان گفت: زن با نقاط قوّت زنانه خود که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته، همراه با ایمان عمیق، عفت و پاکدامنی و در عین حال محبت و احساسات زنانه می‌تواند در جامعه نقشی استثنایی ایفا کند که هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست؛ بنابراین با نگاه ابزاری به زن، نمی‌توان اساس هویت زنانه را در منطق اسلام و در نظر اسلام درک کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار