بیارجمندی گفت: از آغاز نهضت و تمدن سازی حضرت رسول اکرم (ص) و پس از آن و در اعصار مختلف تا کنون؛ تقریب و وحدت اسلامی نرم افزار اصلی ایجاد تمدن سازی اسلامی بوده و هست.

وحدت نرم افزار اصلی تمدن سازی نوین اسلامی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما, وحدت اسلامی ، آرمانی بلند و متعالی است که از صدر اسلام تاکنون ، اندیشمندان و علمای آگاه و روشن بین ، برای تحقق و تحکیم آن ، سعی بسیار کرده اند .

اتحاد و انسجام امت اسلامی ، نیرویی عظیم و شکست ناپذیر را در این امت پدید می آورد که مسلمانان با یاری آن می توانند دربرابر مداخله جویی و چپاولگری قدرتهای سلطه گر ایستادگی کنند و لذا دشمنان اسلام همواره در تلاش بودند که با تفرقه افکنی بین ملسمانان بر امت های اسلامی حکومت کنند.

در این راستا و به مناسبت آغاز هفته وحدت سعی کردیم گفتگویی متفاوت را با دکتر حسن بیارجمندی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی استان گلستان را انجام دهیم، وی یکی از چهره های متخصص و فعالین حوزه تقریب بین مذاهب اسلامی است گفتگو کردیم که از نظر می گذرانیم.

به عنوان نخستین سوال وحدت را از منظر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تشریح کند؟

تبریک ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت خدمت مردم شهید پرور استان گلستان و مخاطبین عزیز گلستان ما گفت: چشم انداز اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایجاد تمدن سازی نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) است که اصل این چشم انداز مورد اجماع تشیع و اهل سنت است و خود مایه وحدت بنیادین در این گام است.

در ارتباط با ایجاد تمدن نوین اسلامی اگر از آغاز نهضت و تمدن سازی حضرت رسول اکرم (ص) و پس از آن و در اعصار مختلف تا کنون ؛ تقریب و وحدت اسلامی نرم افزار اصلی ایجاد تمدن سازی اسلامی بوده و هست.

بدین معنی که خود حضرت رسول اکرم (ص)  براساس همین راهبرد قرآنی وحدت در مدینه اولین مدنیت شهری و حکومت اسلامی شکل گرفت و نور آن به تمام قرون تابانده شد .هر جا به این منبع نور نزدیک شدیم به تمدن اسلامی نزدیک شدیم و هر جا از این منبع نور دور شدیم به ورطه ظلمات و تاریکی اختلاف و تفرقه و فروپاشی تمدن و تمدن ها افتادیم.

این موضوع را در سطوح دیگر بیانیه گام دوم چطور می بینید ؟
فرق نمی کند ، وحدت اسلامی اساس شکل گیری جامعه سیاسی است و تا زمانی که این جامعه سیاسی در سطوح مختلفش تحت چنین نرم افزاری قرار نگیرد قادر به حرکت در مسیر تمدن سازی و در حوزه ها متعدد آن که در توصیه های بیانیه گام دوم انقلاب آمده است نخواهد بود.

حتی در حوزه جغرافیایی و مناطق قومی و مذهبی آن ؟
بله. البته مختص به مناطق قومی و مذهبی هم نیست و این راهبرد باید در داخل و حوزه تمدنی نوین اسلامی ساری و جاری باشد.

وحدت را در استان گلستان چگونه تحلیل می کنید؟
استان گلستان به برکت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی تحت منویات امامین انقلاب اسلامی بطور علمی و عملی به این دانش بنیادین رسیده است و این نرم افزار با بهره گیری از ظرفیت های فراوانی که ایجاد شده است روز به روز در حال بروز رسانی است و ما می توانیم به جرات بگوییم که استان گلستان الگو و اسوه تقریب و وحدت اسلامی است.

به نظر شما عوامل اصلی و موثر چنین وحدت عملی در استان گلستان چیست ؟
وقتی به تاریخ شفاهی استان خاصه در گام اول انقلاب در این حوزه بخوبی نگاه می کنیم یک برجستگی خاص مشاهده می کنیم و آن معاشرت و نشست های خواص و علمای تشیع و اهل سنت با هم و ید واحده شدن در تمامی صفوف و خطوط مقدم و ... بوده و هست. این نشست و برخاست ها با هم و همدیگر همدلی و هم زبانی بوجود آورده است و همین منجر به شکل گیری وحدت بین پیروان مذاهب اسلامی شده است.

توصیه خاصم هم نوسازی همین روابط بین علمای جوان تشیع و اهل سنت است و نباید از این سبک زندگی اجتماعی مبتنی بر وحدت غافل بشویم

بعنوان آخرین سوال بفرمایید چه توصیه ای به دانشگاهیان استان دارید ؟

توصیه ویژه همان توصیه امام خامنه ای به دانشجویان برای جهاد تبیین است. تحرکات تبلیغاتی دشمنان کاملا مشخص است که بر این سرمایه انقلابی ما متمرکز شده است و خروجی آن بطور خاص در فضای مجازی کاملا مشهود است. از دانشگاهیان متعهد انتظار این است که در این عرصه عالمانه و آگاهانه ورود کنند ، حفظ و تقویت این سرمایه را عهده دار گردند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار