شماری از علمای اهل سنت استان گلستان، نامگذاری هفته‌ وحدت از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی را اقدامی ارزشمند برای افزایش اتحاد و برادری در جهان اسلام دانسته و معتقدند: توجه بیشتر به مشترکات دینی در گفتمان میان علمای شیعه و سنی (فریقین) لازمه تقویت وحدت در جامعه است.

توجه به مشترکات دینی در گفتمان فریقین لازمه تقویت وحدت در جامعه

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا،  به اعتقاد کارشناسان امر اتحاد مسلمانان یک ضرورت عقلی، دستور صریح قرآن و سنت پیامبر(ص) است و علمای راستین اسلام و فقهای بزرگ امت  بر اتحاد مسلمانان اجماع دارند که باید با این دیدگاه در برابر افراطی‌ها ایستاد.

بشر امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهره‌گیری از منابع اخلاقی است و بی‌تردید هیچ کس بهتر و بیشتر از نبی مکرم اسلام نمی‌تواند نمادی از اخلاق‌گرایی و اخلاق‌مداری باشد، چنانکه ایشان عامل بعثت خود را تکمیل مکارم اخلاقی یاد می‌کنند.

استان گلستان به سبب برخورداری از اقوام مختلف شیعه و سنی از قزاق و بلوچ و ترکمن تا کتولی و مازنی، نگارستانی از قومیت‌ها بوده که سال‌هاست در کنار هم به بهترین شکل و مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند.

 به گفته دست اندرکاران امر، گلستان به عنوان نگارستان ایران نمونه کاملی از همزیستی همدلانه شهروندان از اقوام و مذاهب گوناگون و در واقع جلوه‌ای از اسلام ناب محمدی است و الگویی برای همگان محسوب می‌شود.

زندگی مسالمت‌آمیز و همدلی آشکار شیعه و سنی در گلستان، این استان مرزی را به سمبل بی‌نظیر اتحاد فرقه‌ها و قومیت‌های مختلف بدل کرده و دشمنان را در ایجاد تفرقه ناکام گذاشته است.

در گلستان حدود نیم میلیون ترکمن اهل سنت با همدلی و اتحاد بی‌نظیر روحانیون، ریش‌سفیدان، معتمدان و بزرگان طوایف و اقوام این استان را به الگویی ارزشمند از همزیستی مسالمت‌آمیز شیعه و سنی در کشور بدل کرده است.

نامگذاری هفته وحدت حرکت ارزشمند امام خمینی (ره) 

مدرس حوزه علمیه اهل سنت شهرستان‌های کلاله و مراوه‌تپه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: نامگذاری هفته‌ای به نام وحدت حرکت ارزشمندی از سوی امام راحل(ره) با هدف افزایش بصیرت و آگاهی مسلمانان نسبت به ارزش‌های دینی و سیره نبی مکرم اسلام(ص) بود.

آخوند عبدالجلیل فرهمند، نبی مکرم اسلام (ص) را پیامبر محبت و مهربانی‌ها دانست و گفت: مهمترین رسالت رسول اکرم(ص) ترویج مکارم اخلاقی میان بشریت بدون توجه به قوم، قبیله، نژاد، زبان و رنگ پوست بود.

وی ادامه داد: وقتی آیه‌ای از قرآن کریم به‌ویژه در بحث وحدت بر رسول اکرم(ص) نازل می‌شد با توجه به اهمیت مساله خودشان نخستین فردی بودند که به آن عمل می‌کردند.

این روحانی اهل سنت با قدردانی از اقدامات ارزشمند امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در ترویج وحدت بر پایه رافت و مهربانی در جهان اسلام، گفت: تاکید رهبری با چشمان گریان بر کمک‌رسانی به مردم زلزله زده پاکستان که اکثریت اهل سنت هستند و حرام دانستن اهانت به مقدسات اهل سنت نشان دهنده حاکمیت رفتار وحدت گرانه بر ایران اسلامی است.

لزوم توجه بیشتر به مشترکات دینی

آخوند فرهمند افزود: توجه به مشترکات و افزایش بصیرت و آگاهی مسلمانان برای تشخیص خوب از بد و اینکه چه مسائلی به نفع و چه مسائلی به ضرر اسلام است در شرایط کنونی مهمترین راهکار برای تقویت وحدت و برادری در میان امت اسلامی به‌حساب می‌آید. 

امام جمعه اهل سنت نگین شهر از توابع شهرستان آزادشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تاکید قرآن کریم بر وحدت و برادری، گفت: توجه به مشترکات دینی در گفتمان علمای فریقین نقش مهمی در تقویت وحدت در جهان اسلام دارد.

آخوند ابوبکر خوجملی اظهارداشت: تاکید قرآن کریم، احادیث و سیره عملی و نظری پیامبر اکرم (ص) بر وحدت و برادری، اخوت و همدلی در میان مسلمانان، نشان دهنده اهمیت این موضوع از نگاه اسلام است.

ضرورت اتحاد و وحدت نیاز امروز جهان اسلام

وی افزود: برای ترویج وحدت عملی و بالا بردن سطح اتحاد و برادری در جهان اسلام در مرحله اول نیاز است به مشترکات قابل توجه میان مسلمانان در گفت و گوهای بین علما فریقین پرداخته شود.

این روحانی اهل سنت ادامه داد: مشترکات کلامی و فقهی زیادی میان شیعه و اهل سنت وجود دارد که باز شدن باب بحث و گفت و گو میان علما فریقین در همایش‌های بین المللی پیرامون آنها تاثیر زیادی بر ارتقای وحدت در جهان اسلام دارد.

آخوند خوجملی با اشاره به گرفتاری جهان اسلامی با معضل افراط گرایی، تصریح کرد: غلبه بر این معضل نیاز به بررسی سیره اخلاقی پیامبر اکرم (ص) دارد به این معنا که نگاه خیرخواهانه و مهربانانه رسول اکرم(ص) به نوع بشر و مسلمانان مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: برای تقویت وحدت و برادری باید نگاه مهربانانه رسول مکرم اسلام (ص) به‌عنوان یک فرهنگ در بین جوانان، امت اسلامی و دنیا که بحث اسلام هراسی را راه انداختند، ترویج و نهادینه شود.

مقابله با توطئه های تفرقه آمیز 

همچنین امام جمعه اهل سنت شهر مرزی اینچه‌برون گنبدکاووس با اشاره به توطئه‌ همیشگی دشمنان برای ایجاد تفرقه میان امت اسلامی، گفت: شناخت ابعاد مختلف سیره رسول اکرم (ص) در تقویت وحدت و مقابله با توطئه‌های تفرقه افکنانه دشمنان در جهان اسلام موثر است. 

آخوند مدد هوشمند افزود: خداوند نعمت وحدت را به برکت میلاد حضرت محمد(ص) به امت اسلامی داد تا تضمین کننده سعادت و خوشبختی بشر باشد.

وی اضافه کرد: دین اسلام به رهبری رسول اکرم(ص) با ارائه برنامه‌های جامع و کامل قلب انسان‌ها را به یکدیگر نزدیکتر کرد و باعث تقویت وحدت و همدلی در میان بشریت شده است.

به روایت اهل سنت ۱۲ ربیع الاول سالروز ولادت پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) است و اهل تشیع معتقدند که آن حضرت در ۱۷ ربیع الاول متولد شده است.

با ابتکار حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار