انتصاب استاندار بومی توسط دولت مردمی سیزدهم بارقه امیدی در گلستان ایجاد کرده است و اهالی استان بر این باورند با همراهی و مشارکت نخبگان، مدیران کارآمد و دلسوز و تلاش جهادی استاندار، مشکلات فرارو تدریجی برطرف و به توسعه همه جانبه این استان منجر خواهد شد.

توسعه گلستان با استاندار بومی، امیدی که دولت سیزدهم رقم زد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، امروز چهارم آبان‌ماه علی محمد زنگانه در آیینی با حضور وزیر کشور دولت مردمی سیزدهم به عنوان دهمین استاندار گلستان معارفه می شود تا با بهره گیری از تجربه چندین سال حضور در مدیریت استانی و میانی کشور و با همراهی صاحبنظران، کارشناسان و مدیران توانمند بتواند مشکلات و چالش های این منطقه را برطرف کند.

گفت و گوی دکتر زنگانه تاکنون از جمله با اصحاب رسانه و شخصیت های تاثیرگذار استان بیانگر آن است که او شناخت مناسبی از گلستان و چالش های آن و برنامه های مبسوطی برای گره گشایی این مشکلات در چنته دارد.

به اعتقاد کارشناسان پذیرش سکان داری استان کم برخوردار مانند گلستان در شرایط سخت اقتصادی و تنگناهای مالی بوجود آمده از دولت قبل و همچنین تحریم های ظالمانه، ریسک بزرگی بوده اما زنگانه آن را پذیرفته است تا با اهتمام و تلاش شبانه روزی خویش و بهره مندی از همه ظرفیت ها و بسیج مدیران توانمند و جهادی استان، روزهای بهتری را برای اهالی منطقه رقم بزند.

حس مسولیت پذیری و علاقه به سرزمین آبا و اجدادی سبب شد تا علی محمد زنگانه این مسوولیت خطیر  را بپذیرد اما ما اهالی گلستان باید بدانیم که  تک تک آحاد استان از فارس،  ترکمن گرفته تا سیستاتی و مازنی برای عبور استان از گذرگاه های سخت، وظیفه ای سترگ بر دوش داریم تا بتوانیم در سال های آتی توسعه را مهمان گلستان کنیم.

بومی بودن دهمین استاندار گلستان موضوعی بس ارزشمند است که نماینده ولی فقیه در استان گلستان هم از آن به عنوان یک ویژگی اثربخش در مدیریت استان قلمداد می کند.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی خطاب به علی محمد زنگانه گفت :‌ شما چون اهل این استان هستید بیشتر از مسئولانی که اهل این استان نیستند انگیزه کار دارید نه اینکه آنان اهل کار نباشند، منظور این نیست، بلکه انگیزه شما به عنوان یک گلستانی برای حل مشکلات استان به طور یقین بیش از دیگران است.

تاکنون از ظرفیت های استان برای بهبود معیشت اهالی استفاده نشد

زنگانه در ادامه به بیان برخی ظرفیت های گلستان اشاره کرد و گفت: این استان با برخورداری از ظرفیت‌ها و امکانات فراوان طبیعی و معدنی و تاریخی جزو ۱۰ استان اول کشور است اما تاکنون از این قابلیت ها برای افزایش شاخصه های توسعه و بهبود معیشت ساکنان گلستان استفاده نشده است.

دهمین استاندار گلستان اظهارداشت: وجود جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی، تفاوت اقلیمی مناطق گوناگون، برخورداری از جنگل‌ها، آبشارها و تالاب‌ها، رودخانه‌ها و بافت‌های تاریخی، بخشی از مزیت های گردشگری گلستان است که باید از این توانایی ها برای ایجاد اشتغال پایدار، کسب درآمد پایدار و بهبود شاخص های اقتصادی استان استفاده کرد.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان با تایید این ظرفیت ها و ضرورت توجه بیشتر به فراهم کردن زیرساخت های مرتبط با آن به ایرنا گفت : گلستان به سبب شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و همچنین پیشینه تاریخی از مزیت های خوبی در بخش گردشگری برخوردار است.

به دنبال تحول بنیادین در اقتصاد گلستان باشیم

غلامرضا منتظری در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: اگر به دنبال تحول بنیادین در اقتصاد گلستان هستیم باید گردشگری را به عنوان یک هدف و صنعت درجه یک مورد توجه بیشتر قرار دهیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: برای تحقق این هدف ابتدا لازم است با توسعه زیرساخت‌ها، گلستان را از محل عبور و توقف موقت به مکانی برای هدف پایدار گردشگری تبدیل کنیم.

وی یکی از طرح های مهم و تاثیرگذار رونق این صنعت در گلستان را اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده دانست و وعده داد که این پروژه به دلیل تاثیر فراوان آن بر اقتصاد استان با تاکید بر حفظ محیط زیست اجرا خواهد شد.

ایجاد هیات های اندیشه ورز

استاندار گلستان معتقد است برای جبران سریع کمبودهای استان باید با بهره‌گیری دقیق و کامل از ظرفیت‌ها و استفاده از توان نخبگان جوان، انقلابی و خبرگان به سوی  ایجاد هیات‌های اندیشه‌ورز و شبکه نخبگان روی بیاوریم و در حوزه‌های گوناگون توسعه استان از توان کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی استفاده کنیم.

علی محمد زنگانه با استناد به توصیه های رییس جمهوری برای پیشرفت استان گفت: استفاده از نیروهای جوان و پرانرژی و فعالان جبهه انقلاب یک اصل برای چینش مدیران استان است.

استاندار گلستان بر لزوم بهره گیری از ظرفیت همه اقوام در مدیریت استان تاکید کرد و گفت ملاک برای  انتصاب مدیران شایسته سالاری است و در این مسیر توانمندی افراد ملاک است.

در همین راستا نماینده مردم حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت :‌ ترکمن ها و سیستانی ها  بخش قابل توجهی از جمعیت استان را تشکیل می دهند و انتظار است که انتصاب ها بر اساس شایسته سالاری و توانمندی افراد رقم بخورد.

عبدالجلال ایری معتقد است که همانطور که رییس جمهوری اظهارداشتند اصل در انتخاب مدیران استان باید  توانمندی و شایستگی باشد و به طور یقین دکتر زنگانه هم این اصل را ملاک قرار خواهند داد.

استاندار گلستان با الگو گرفتن از رویکرد رییس جمهوری حضور بدون واسطه در بین مردم را ضرورتی انکارناپذیر ذکر و اضافه کرد : حضور در بین مردم و شنیدن مطالبات و خواسته های مردم و عمل به وعده های داده شده از خواسته های آیت الله رییسی است که برای تحقق آن از تمام توان بهره خواهم گرفت.

نمانیده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه معتقد است :‌ وقتی ریاست جمهوری با تمام دغدغه های اداری به طور منظم در بین مردم حاضر می شود از استاندار هم انتظار داریم که به عنوان عالی ترین مقام دستگاه اجرایی کشور این رویه را به نحو مطلوب پیاده کند.

 غلامرضا منتظری یادآور شد :‌حضور مدیران در بین مردم  موجب افزایش اعتماد  عمومی و خلق امید می شود، حتی اگر گره ای از مشکلات مردم گشوده نشود باز هم این حضور سبب دلگرمی مردم می شود.

منتظری تصریح کرد :‌با توجه به شناختی  که از دکتر زنگانه وجود دارد ، در کنار مردم و حضور در مناطق مختلف را شاهد خواهیم بود که این رویه در پشتیبانی مردم از نظام بسیار ثمر بخش است.

گلستان قطب تولید میوه، مرکبات و گیاهان دارویی کشور است

استاندار گلستان در بخش دیگری تحقق راهبرد راه اندازی صنایع تبدیلی را اجتناب ناپذیر دانست و  یکی از شروط افزایش درآمد بهره برداران کشاورزی گلستان را توسعه  این مهم دانست و گفت: کم توجهی به رونق این بخش، خام فروشی تولیدات کشاورزی استان را افزایش داده و کشاورزان را وادار به فروش ارزان محصول کرده است.

زنگانه کشت زعفران را دیگر قابلیت شاخص کشاورزی گلستان دانست و گفت: این استان از قطب‌های تولید میوه، مرکبات و گیاهان دارویی کشور است و ظرفیت خوبی هم در تولید زیتون دارد که تلاش می کنیم سطح زیر کشت محصولات با بهره وری بالایی مانند زعفران به ۴۰۰ هکتار برسد.

به اعتقاد نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گلستان قطب کشاورزی است اما در بخش صنایع وابسته به حوزه کشاورزی جایگاهی در کشور ندارد.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت و گو با ایرنا افزود : اشتغال و ارزش افزوده صنایع تبدیلی کشاورزی برای گلستان مهم است ولی بهای لازم به آن داده نشده است.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای آنکه بازارهای کشورهای منطقه را فتح کنیم چاره ای جز سرمایه گذاری در بخش فرآوری محصولات و برندسازی نداریم.

دهمین استاندار گلستان با بیان این که موضوع بسیار مهم دیگر که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهوری قرار دارد، توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در اجرای برنامه‌های راهبردی و توسعه‌ای است که در این بیانیه به مسائل علم و پژوهش، اقتصاد، معنویت و اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجه مرزبندی با دشمن و سربلندی ایران، سبک زندگی توجه شده و باید به عنوان مبانی راهبردی و حکمرانی جهاد پیشرفت در گلستان مورد توجه قرار بگیرد.

حسن حاجیلر دبیر دبیرستانهای گرگان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت : استاندار جدید برای موفقیت بیشتر باید یک هیات اندیشه ورز از همه اقشار جامعه ایجاد کند تا امورات را مطلوب پیش ببرد.

به گفته وی دفتر استاندار باید محل جذب سرمایه گذاری  و حمایت از کارآفرینان تبدیل شود.

این کارشناس ارشد تاریخ اتخاذ مدیریت راهبردی، استفاده از ظرفیت های اقوام، توزیع متوازن و عدالت محور امکانات و خدمات در همه مناطق، امیدآفرینی در شهروندان را از دیگر مواردی برشمرد که استاندار جدید باید آن را در پیشبرد امور لحاظ کند.

حاجیلر اظهار امیدواری کرد استان گلستان در دوره مدیریت استاندار بومی با همراهی و مشارکت همه به شاخص های توسعه دست می یابد.  

زنگانه متولد ۱۳۵۰ در شهرستان علی‌آباد کتول و دارای مدرک دکتری پزشکی و کارشناسی ارشد دوره عالی مدیریت بهداشت عمومی (mph) از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتری PHD مدیریت از دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی تهران است.

مشاور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه (از سال ۱۳۹۱ تاکنون)، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (۱۳۹۸) عضو ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و رئیس کارگروه مشارکت های بین بخشی و پویش های مردمی ستاد (۱۳۹۸)، قائم مقام رئیس سازمان بهزیستی کشور و معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی این سازمان (۱۳۸۹) و دبیر ستاد کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی قوه قضائیه (از سال ۱۳۹۵ تاکنون) از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی زنگانه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار