شماری از کارشناسان کشاورزی معتقدند که توسعه کشت قراردادی گندم برای تامین امنیت غذایی کشور با استفاده از الگوی کشت درست و رسیدن به بهره‌وری تولید، افزایش ارزش افزوده، کاهش ضایعات و تعادل قیمت ضروری بوده و انجام آن نیاز به توجه ویژه کشاورزان گندم‌کار دارد.

توسعه کشت قراردادی گندم نیاز ضروری بخش کشاورزی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، توسعه کشت قراردادی محصول استراتژیک گندم به اعتقاد شماری از کارشناسان کشاورزی ضرورت اجتناب ناپذیری است که در روند رونق این محصول نقش بسزائی دارد که کاهش نقش دلالان و واسطه های سودجو در بازار، پایداری صادرات، افزایش ضریب نفوذ دانش، افزایش سرمایه گذاری و توسعه مشارکت عمومی و خصوصی از دیگر ثمرات آن است.

برآیند بررسی ها نشان می دهد که کشت قراردادی گندم تا حد زیادی به توسعه کشاورزی و افزایش رضایت تولیدکنندگان این محصول منجر می شود و در این شرایط باید برای توسعه کشت قراردادی آن تدابیر ویژه‌ای اندیشید.

 به عقیده کارشناسان، کشت قراردادی گندم نقش مهمی در تغییرالگوی کشت دارد و گامی ارزشمند در رفع مشکلات بخش کشاورزی از جمله نیاز نقدینگی کشاورزان گندم کار برای خرید نهاده و ماشین آلات محسوب می‌شود.

با اجرای این طرح کشاورزان متعهد می شوند که گندم تولیدی خود را خارج از قرارداد در جایی دیگر عرضه نکنند و از طرفی کارخانه ها و صنایع تبدیلی بر مبنای قیمت روز یا قیمت مناسب اقدام به خرید از کشاورزان می کنند و آنان با رغبت بیشتری به تولید ادامه می دهند چرا که درآمد خوبی از ناحیه فروش گندم کسب می کنند.

استان گلستان افزون بر ۲۲۰ هزار بهره بردار کشاورزی دارد و کشاورزان این استان در تولید گندم رتبه دوم کشوری را دارند که همین امر می طلبد به موضوع کشت قراردادی گندم به صورت ویژه توجه شود.

در همین ارتباط همایش " کشت قراردادی محصول گندم" با حضور شماری از کارشناسان و صاحبنظران حوزه کشاورزی در گلستان برگزار شد و در آن بر ضرورت توجه به کشت قراردای محصول گندم تاکید گردید.

مدیرعامل بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران کشور در این همایش گفت: کشت اقتصادی گندم به لحاظ علمی با تحلیل و برنامه ریزی، افزایش بهره وری، استفاده بهینه از نهاده ها، مدیریت دقیق مزرعه، استفاده از فناوری، تکنولوژی و ابزارهای مدرن  شکل خواهد گرفت.

علی قلی ایمانی افزود: یکی از محصولات بنیادی برای توسعه اقتصادی کشاورزی، گندم است که به عنوان محصولی راهبردی و پایه در تامین بخش اعظمی از نیازهای اساسی مردم نقش موثری دارد.

وی بیان کرد: کشاورزان پیشرو با استفاده بهینه و درست از نهاده های کودی و کودهای پایه به اختلاف برداشت معنادار و جدی دست پیدا می کنند در حالی که بقیه کشاورزان با هزینه کمتر برای مصرف صحیح کودها، به خیال خود صرفه جویی کرده اند اما در عمل محصول کمتری برداشت می کنند.

رفع مشکلات کشاورزان  گندم کار با طرح تقویت امنیت غذایی

رئیس بنیاد ملی توانمند سازی گندمکاران ایران هم در این همایش گفت: با طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی بیش از ۹۰ درصد مسائل و مشکلات کشاورزی و کشاورزان گندم کار مرتفع خواهد شد.

عطاالله هاشمی اظهار داشت: در زمان حاضر برای تولیدکنندگان محصول و خریداران گندم از جمله کارخانه ها مشوق‌های بسیاری برای خودکفایی این محصول در نظر گرفته شده و کشاورزان علاوه بر امتیازات و جایگاه قبلی خود با پرداخت ۱۰ درصد حق بیمه محصولاتشان را بیمه می کنند در حالی که این مقدار در سال های گذشته ۳۰ درصد بود.

وی افزود: در کشاورزی و کشت قراردادی تمام نهاده ها با زمان کاشت به صورت اعتباری در اختیار کشاورز قرار می گیرد و کود، سم و نهاده های مورد نیاز زمان کاشت به صورت اعتباری و رایگان در اختیار کشاورز قرار می گیرد و این هزینه ها زمان خرید محصول از مبلغ خریداری کسر خواهد شد.

هاشمی تاکید کرد: در کشت قراردادی برای تامین نقدینگی سود بسیار پایینی در نظر گرفته شده و در مقابل  کشاورزان وظیفه تامین و یاری رسانی برای  تولید ۲ میلیون تن گندم را دارند.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی هم در این همایش خاطرنشان کرد: اقدامات زیربنایی برای کشاورزی پویا و افزایش محصولات به‌خصوص گندم با همکاری و مشارکت کشاورز، دانشگاه و وزارت جهاد کشاورزی محقق می شود.

رحمت الله نوروزی بیان کرد: با توجه به تحریم های اقتصادی سال های اخیر ودر نظر گرفتن هزینه های کاشت، داشت و برداشت و مشارکت کشاورز در قیمت گذاری های محصولات به مهمترین بحث امنیت غدایی توجه ویژه می شود و باید تاکید بر تولید داخل داشته باشیم و در این راستا از پیشنهادات و طرح های علمی برای تقویت حوزه کشاورزی استقبال می شود.

نقش اساسی کشت قراردادی گندم در افزایش تولید

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان هم در این همایش گفت: اگر کشت قراردادی گندم سرلوحه کشاورزان قرار بگیرد و خرید محصولات هم بر اساس کیفیت مورد نظر باشد، پیشرفت خوبی در کشت قراردادی و افزایش تولید گندم اتفاق خواهد افتاد.

مختار مهاجر افزود: در حال حاضر میانگین تولید گندم یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در هکتار است که این رقم در بهترین شرایط به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن و در بدترین شرایط مانند زمان خشکسالی به ۸۴۰ هزار تن گندم می‌رسد که با توسعه کشت قراردادی این مشکل تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی هم در پیامی که برای همایش کشت قرار دادی گندم گلستان اسال کرد گفت که وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم به دنبال تحول بخش کشاورزی است چرا که کشاورزی ایران، ظرفیت تبدیل شدن به موتور محرکه اقتصادی و جایگزینی نفت را دارد.

در پیام سید جواد ساداتی نژاد آمده : از جمله مهمترین پیش‌نیازهای تحول بخش کشاورزی ایران، واکاوی نظام بهره‌برداری حاکم بر بخش کشاورزی و تغییرات ساختاری در آن است.

به گفته وی: در حال حاضر ساختار کشاورزی ایران مملو از بنگاه های خانوادگی خرد بدون اتصال پایدار به زنجیره های ارزش و تولید است که این موضوع طی چند سال گذشته زمینه ساز آسیب پذیری بالای بنگاه های مذکور در کشور شده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: عدم اتصال زنجیره های تولید محصولات کشاورزی و تولید بدون سفارش و قرار داد محصول، درآمد مناسب مالی را برای کشاورز به وجود نمی آورد و از طرف دیگر، عدم اطمینان و تداوم سفارش از سوی خریداران، کاهش کمیت و کیفیت تولید محصول، نابسامانی بازار محصولات کشاورزی و در نهایت ناپایداری بنگاه های خرد کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه پیام ساداتی نژاد ادامه است: پایه و اساس زنجیره ارزش های تولید محصولات کشاورزی مبتنی بر قرار داد است و کشاورزی مبتنی بر قرارداد، راهکار نهایی بهبود فرایند بازار محصولات کشاورزی به شمار می رود.

وی با برشمردن مزایای کشاورزی قراردادی مانند رعایت الگوی کشت، افزایش بهره وری در تولید، افزایش ارزش افزوده، کاهش ضایعات، تعادل عرضه و تقاضا، تعادل ریسک قیمت در بین عوامل بازار، تاکید کرد که این مدل کشت در نهایت با خلق ارزش در حلقه های به هم پیوسته زنجیره، رضایت، تولید کنندگان، مصرف کنندگان و سایر عوامل بازار را در پی خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد که در سال های آینده شاهد افزایش قابل توجه سطح زیر کشت قرار دادی محصول گندم در کشور باشیم.

کشاورزان گلستان در تولید گندم رتبه دوم کشور را در اختیار دارند.

استان گلستان افزون بر ۲۲۰ هزار بهره بردار کشاورزی دارد که حدود ۱۵۰ هزار آنها در حوزه زراعی و باغی فعالیت داشته و بیش از ۹۰ درصد آنها خرده مالک با مدیریت حداکثر چهار هکتار زمین هستند.

بهره برداران کشاورزی گلستان سال زراعی گذشته پنج میلیون و ۴۰۳ تن محصول کشاورزی تولید کردند.​

 

ارسال نظر

آخرین اخبار