سطح باغات بارده انار گلستان امسال ۲۰۰هکتار بیشتر شده است.

محصول انارستان‌های گلستان در بازار

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان، معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان با اعلام این خبر گفت: از ۱۴۰۰هکتار باغ انار استان ۱۱۰۰هکتار بارده است که پیش بینی می‌شد ۱۰هزار تُن محصول تولید کند.

نوید رضا فرهانی افزود: خشکسال امسال باعث شد محصول انار استان هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت ۲۵درصد کاهش یابد.

وی با اشاره به مزیت اقتصادی باغ انار در گلستان گفت: هر هکتار باغ انار با توجه به قیمت امروز محصول و هزینه‌های انجام شده بطور متوسط تا ۳۵میلیون تومان درآمد دارد.

انار از میوه‌های نیمه گرمسیری بوده و با توجه به اقلیم استان گلستان در بیشتر مناطق گلستان کشت می‌شود و با توجه اینکه تحمل شوری خاک را دارد در سال‌های اخیر در مناطق نیمه بیابانی شمال استان از جمله گنبد کاووس و آق قلا و گمیشان هم رو به افزایش است.

فرهانی گفت: ارقام یوسف خانی، ممتاز ساوه، خزر بردسکن، واندرفول و شیشه کپ خراسان از ارقام عمده کشت شده در استان است و با همکار‌ی مرکز تحقیقات استان طرح تحقیقاتی انتخاب و معرفی ارقام مناسب استان را آغاز کرده ایم.

معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان گفت: بخشی از محصول استان به سایر استان‌ها ارسال و بخشی هم بسته به کیفیت به کشور‌های همسایه از جمله روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان صادر می‌شود.

فرهانی افزود: بخشی از محصول انار استان در کارگاه‌های کوچک نیمه صنعتی و سنتی شهر‌های مختلف استان به کنسانتره و رب انار تبدیل و به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: تسهیل در صدور مجوز‌های لازم برای توسعه صنایع تبدیلی مرتبط و اعطای تسهیلات سرمایه درگردش برای توسعه باغات انار و صنایع تبدیلی از برنامه‌های حمایتی دولت برای توسعه باغات انار گلستان است.

فرهانی وجود کرم گلوگاه انار را عمده آفت باغات انار استان دانست و افزود: استفاده از مبارزه بیولوژیک از جمله راه‌های موثر در مبارزه با این آفت است.

درخت انار در حاشیه جنگل و برخی مزارع حاشیه کوهپایه‌های گلستان از دیر باز وجود داشته و محصول آن برای تهیه رب انار مصرف می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار