در شرایط اقتصادی سختی که مردم با مشکلات زیاد مجبورند دست و پنجه نرم کنند، عده‌ای هم اقدام به سودجویی می‌کنند که دستگاه‌های نظارتی با جریمه ۳۰۰ میلیاردتومانی، برهم زنندگان آرامش بازار را نقره داغ کردند.

برهم زنندگان آرامش در بازار استان گلستان نقره داغ شدند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، شرایط اقتصادی کنونی به همراه تورم و رکودی که بعضا در بخش‌های مختلف مشاهده می‌شود، زخم‌های به جا مانده از دولت قبل است که اصلاح آن در مدت کوتاه امکانپذیر نخواهد بود. در این شرایط سخت اقتصادی که بسیاری از مردم در تنگناهای معیشتی قرار دارند، عده‌ای سودجو و فرصت طلب هم هستند که آرامش بازار را برهم می‌زنند.

یک روز با احتکار، روز دیگر با گرانفروشی، روزی با قاچاق و غیره؛ سودجویان دست از سر بازار و اقتصاد بر نمی‌دارند. در گلستان هم متأثر از همه جای کشور، چنین اوضاعی برقرار است با این تفاوت که درآمد سرانه مردم این استان نصف میانگین کشوری است! برای همین مشکلات اقتصادی اثر چند برابری در وضع زندگی و معیشت مردم این استان دارد.

برخورد با مخلان و برهم زنندگان آرامش در بازار، خواسته بحق همه مردم است، از این روی قرارگاه‌ها و ستادهای مختلفی در استان شکل گرفته تا مسئولان بتوانند بر بازار نظارت بیشتری داشته باشند.

یکی از دستگاه‌های وظیفه مند در این زمینه تعزیرات حکومتی است که طبق گفته مدیرکل آن، متخلفان در استان از ابتدای امسال تا کنون حدود 300 میلیارد تومان جریمه شده‌اند. اما اینکه آیا این جریمه‌ها و مجازات‌ها بازدارنده است یا نه، نیاز به بررسی و مجال دیگری دارد.

حسین نجف‌پور، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گلستان درباره انتظاراتی که مردم از این دستگاه برای نظارت بر بازار دارند، اظهار داشت: اینکه همه بازرسی‌ها و نظارت‌ها را متوجه تعزیرات حکومتی بدانیم، درست نیست بلکه سازمان‌های دیگری مانند صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه وظیفه‌مند هستند.

وی با یادآوری علت راه اندازی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: زمانی این سازمان شکل گرفت که شرایط اقتصادی غیرعادی بود و الان نیز همان شرایط را تجربه می‌کنیم. با اینحال تعزیرات حکومتی علاوه بر رسیدگی به پرونده‌ها پا را فراتر گذاشته و در امر نظارت و بازرسی هم ورود کرده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان یکی از راه‌های اثربخشی بازرسی‌ها و نظارت‌ها بر بازار را انجام گشت‌های مشترک عنوان کرد و افزود: طبق تقسیم کاری که در استان انجام شده است نظارت و بازرسی از خرده‌فروشی‌ها به سازمان صمت و بازرسی از واحدهای تولیدی، کارخانجات، عمده‌فروشی‌ها و شرکت‌ها به تعزیرات حکومتی واگذار شده است.

وی بیان داشت: بیش از 900 پرونده به غیر از پرونده‌های کلی، از مسیر گشت‌های مشترک سازمان‌ها و دستگاه‌های نظارتی وارد تعزیرات حکومتی شده است.

نجف‌پور اضافه کرد: از ابتدای امسال تا کنون در حوزه کالا و خدمات از جمله گرانفروشی و 5 هزار و 483 فقره پرونده، در زمینه قاچاق کالا و ارز یکهزار و 355 پرونده و در زمینه پرونده‌های ویژه بهداشت، دارو و درمان یکهزار و 426 پرونده در استان تشکیل شده است.

وی درباره جرایم در نظر گرفته شده برای متخلفان هم گفت: بیش از 300 میلیارد تومان جریمه برای متخلفان و برهم زنندکان آرامش بازار در استان تعیین شده، ضمن اینکه تعدادی از پرونده‌های مهم و ملی نیز در حال رسیدگی است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان بر همکاری مردم و رسانه‌ها با این سازمان تأکید کرد و گفت: اگر امروز توانستیم در مقابله با متخلفان، موفقیت نسبی داشته باشیم به علت تقویت ارتباطات ما است. برای نخستین بار در کشور ما تلفن 135 را برای ارتباط راحت‌تر مردم برای ارائه گزارش‌های مربوط به تخلفات راه اندازی کردیم. ضمن اینکه سامانه 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز فعال است.

وی درباره متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌های ورودی به تعزیرات حکومتی در استان هم بیان داشت: پرونده‌های عادی که با آنها مواجه هستیم در کمتر از 10 روز رسیدگی می‌شود. ضمن اینکه متوسط زمان اجرای آرای پرونده‌ها نیز به 14 روز رسیده است.

نجف‌پور با بیان اینکه " انتظارات مردم برای کنترل و نظارت بر بازار از سوی دستگاه‌ها از جمله تعزیرات حکومتی کاملا بحق است" ، ضمن عذرخواهی از آنان به علت وضعیت پیش آمده، گفت: ما هم می‌دانیم وضعیت موجود بازار، مطلوب نیست اما مردم مطمئن باشند که در تعزیرات هیچ کم کاری وجود ندارد.

وی با تأکید براینکه " انتظار داریم مردم در کنار ما باشند"، گفت: در کشف تخلفات نیاز به کمک مردم داریم و برای نمونه از ابتدای امسال 103 مورد احتکار در استان کشف شده که بخشی از آن در پی گزارش‌های مردمی بوده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات اساسی ما این است که کالاهای اساسی پس از کشف بلافاصله وارد مجاری توزیع و عرضه شود تا مشکلی برای تأمین اقلام موردنیاز مردم به وجود نیاید.

وی ابراز امیدواری کرد با سیاست‌های دولت مردمی و تحول‌گرایی، تا پایان سال بخشی از مشکلات اقتصادی در کشور از جمله در استان گلستان فروکش کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار