روحانی جهادگر گلستانی با مشارکت اهالی چند محله در شهرستان گرگان توانسته برای چندین نفر از جوانان بیکار اشتغالزایی کند.

محرومیت زدایی جهادگر خلاق گلستانی/تولید ثروت تمیز از دل طلای کثیف

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، فعالیت گروه‌های جهادی در سال‌های اخیر در کشور گسترده شده و آنها در راستای رفع محرومیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و خدمات رسانی فرهنگی تلاش می‌کنند.

این گروه‌ها خلاق بوده و تلاش می‌کنند تا سطح خدمات خود را گسترده کنند و در زمینه فقرزدایی و ایجاد اشتغال مشارکت داشته باشند.

گروه جهادی «عهد ماندگار» که از سال ۹۵ در گلستان فعالیت خود را آغاز کرده در کنار خدمات رسانی به محرومان، توانسته در زمینه جمع آوری پسماند اقدامات خوبی را انجام دهد.

مؤسس این محموعه با پای کارآوردن مردم چندین محله و با امکانات حداقلی شامل یک وانت قدیمی و اجاره یک انبار کوچک، علاوه بر اینکه به پاکیزگی شهر کمک کرده، توانسته برای چندین نفر فرصت شغلی ایجاد کند.

بازیافت زباله علاوه بر تولید ثروت و کمک به اشتغال جوانان موجب صرفه جویی در منابع، کاهش گرمایش جهانی و آلودگی محیط زیست هم می‌شود.

برای اطلاع از فعالیت گروه جهادی «عهد ماندگار» با «ابوالفضل محمودزاده» روحانی خلاق و مؤسس این گروه، گفتگو کردیم که در ادامه خواهد آمد:

* گروه جهادی عهد ماندگار با چه منظوری تأسیس شد؟

گروه جهادی عهد ماندگار را در سال ۱۳۹۵ با هدف کمک به محرومان، اشتغالزایی جوانان، کمک به تهیه جهیزیه نوعروسان نیازمند، ساخت خانه و سرپناه برای افراد کم بضاعت، کمک به درمان بیماران نیازمند و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی مورد نیاز خانواده‌ها تأسیس شد.

* چند نفر در گروه جهادی عهد ماندگار فعالیت می‌کنند؟

۵۰ نفر در گروه جهادی عهد ماندگار فعالیت می‌کنند و بیشتر این افراد را بانوان جهادگر تشکیل می‌دهند.

* جرقه اولیه جمع آوری پسماند و کسب در آمد از این راه چطور به ذهن شما رسید؟

ما در گروه جهادی عهد ماندگار برای انجام فعالیت‌های مختلف خود مانند ساخت خانه محروم و غیره نیازمند درآمد بودیم. در یکی از اردوها که همراه اعضا مشغول جمع آوری زباله‌های رها شده در جنگل بودیم، این ایده در ذهن من ایجاد شد که می‌شود با جمع آوری پسماند و فروش آن به درآمد رسید.

* امکانات اولیه کار را چطور فراهم کردید و در حال حاضر چند نفر مشغول به کار هستند؟

گروه جهادی عهد ماندگار در کنار فعالیت‌های خدماتی که برای کمک به مردم دارد، فعالیت‌های اقتصادی مثل پرورش قو و غاز را هم ادامه می‌دهد. از محل درآمد گروه جهادی یک وانت قدیمی تهیه و یک انبار هم برای جمع آوری زباله‌های قابل بازیافت اجاره کردیم.

کار ابتدا با یک راننده شروع شد و به مرور که فعالیت‌ها گسترش پیدا کرد از نیروهای بیشتری استفاده کردیم.

افرادی برای ارتباط با مشترکان و تعدادی هم برای جدا کردن زباله‌ها در محل به کارگیری شده و در حال حاضر پنج نفر به طور مستقیم مشغول به هستند.

* در مورد نحوه کار جمع آوری پسماند توضیح دهید؟

ما ابتدا کار را با خانواده‌های ۵۰ نفری که در کار جهادی فعالیت داشتند شروع کردیم و کم کم کار گسترش یافت و در حال حاضر حدود ۵۰۰ خانواده درگیر این فعالیت شده و کار در حال گسترش است.

به اعضا آموزش دادیم که بسیاری از موادی که ما به عنوان زباله دور می‌ریزیم مواد قابل بازیافت بوده و می‌تواند دوباره وارد چرخه تولید شوند. برای خانواده‌ها توضیح دادیم که رهاکردن زباله در طبیعت چقدر می‌تواند به محیط زیست ما لطمه بزند.

ما به خانواده‌ها، شماره اشتراک دادیم و آنها زباله‌های خشک خود را جدا می‌کنند و هر زمان که لازم باشد با ما تماس می‌گیرند و ما وانت را به منزل آنها فرستاده و مواد بازیافتی را تحویل می‌گیریم.

زباله‌ها به انبار فرستاده و در آنجا توسط چند نفر تفکیک می‌شوند و سپس به کارخانه‌های مورد نظر که در استان گلستان است، ارسال می‌شود.

* درآمد حاصل از فروش زباله‌ها صرف چه کاری می‌شود؟

تمام درآمدی که از محل فروش مواد بازیافتی عاید ما می‌شود در صندوق عهد ماندگار پس انداز و به نفع نیازمندان هزینه می‌شودتمام درآمدی که از محل فروش مواد بازیافتی عاید ما می‌شود در صندوق گروه جهادی عهد ماندگار پس انداز و صرف کارهای جهادی مثل ساخت خانه محرومان و دیگر فعالیت‌های گروه می‌شود.

حتی حقوق راننده و دیگر کسانی که در این طرح مشغول به کار شدند از محل فعالیت‌های اقتصادی دیگر گروه جهادی پرداخت می‌شود.

* آیا به خانواده‌ها در ازای تحویل مواد بازیافتی هزینه پرداخت می‌شود؟

درآمدی که از محل فروش پسماند به دست می‌آید به طور کامل صرف کارهای جهادی برای مردم همان محل می‌شود و این موضوع مهم‌ترین عاملی است که خانواده‌ها تشویق می‌شوند در این کار با ما همراه شوند.

خانواده‌ها داوطلبانه با هدف مشارکت در کار خیر، فعالیت کرده و هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند ولی ما با تعامل با فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، کارت تخفیف خرید تهیه و در اختیار آنها قرار می‌دهیم و یا با در اختیار گذاشتن بلیط نیم بهای استخر و مواردی شبیه این سعی می‌کنیم مشترکان را تشویق کنیم.

* میزان درآمد شما از این کار چقدر است؟

درآمد ما میزان مشخصی ندارد؛ هر ماه که مشترکان مواد بازیافتی بیشتری تحویل دهند به همان نسبت درآمد ما بالاتر می‌رود و هر زمان که مشارکت کمتر باشد به همان نسبت درآمد ما کاهش می‌یابد.

*حرف آخر؟

طرح جمع آوری پسماند و بازیافت مواد دورریز می‌تواند درآمد زیادی عاید کشور کرده و اشتغالزایی خوبی برای جوانان فراهم کند.

زباله‌های پلاستیکی و غیره زمان بسیار زیادی برای تجزیه لازم داشته و لطمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند و با بازیافت دوباره مواد می‌توانیم این زباله‌های زیان آور را به مقدار قابل قبولی کاهش دهیم.

کار بازیافت مواد در کشور ما بسیار نوپا است و تنها درصدی کمی از پسماندها وارد چرخه بازیافت می‌شوند.

ما در گروه جهادی عهد ماندگار ظرفیت گسترش کار را داریم و هر روز خانواده‌های بیشری به ما ملحق می‌شوند ولی امکانات ما بسیار محدود است و اگر خیران و یا مسئولان برای تهیه خودروهای بیشتر و اجاره انبار بزرگ‌تر به ما کمک کنند این آمادگی را داریم که افراد بیشتری را بکارگیری کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار