در بررسی مسائل مربوط به خانه های فرهنگ در صحن شورای شهر گرگان، علی رغم ارائه نظرات مختلف اما هیچ تصمیمی برای جهت دادن به برنامه های این مجموعه ها گرفته نشد و همچنین نسبت به ضعف برنامه های فرهنگی و اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان انتقاد شد.

اهداف خانه های فرهنگ همچنان در ابهام/ فرهنگی و اجتماعی وصله به ظاهر ناجور سازمان وابسته به شهرداری

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از برنا از گرگان؛ بیست و ششمین جلسه رسمی شورای شهر گرگان با حضور اعضای شورا و مدیران شهری به ریاست صفر علی پایین محلی برگزار شد.

در این جلسه جمعی از مسئولان خانه های فرهنگ گرگان نیز حضور داشتند.

در سطح شهر گرگان ۱۵ خانه فرهنگ وجود دارد که از این تعداد چهار مجموعه به صورت مشارکتی اداره می شود.

زهرا نورا در نطق پیش از دستور خود گزارش نشست هم اندیشی با مدیران خانه های فرهنگ در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و تقویت فرهنگ عمومی را ارائه داد.

وی با مطرح کردن این سوال که آیا به اهداف راه اندازی خانه های فرهنگ رسیده ایم یا خیر، اظهار کرد: خانه های فرهنگ جزو اصلی ترین اماکنی هستند که میتوانند به شهروندان فعالیت های فرهنگی ارائه کنند.

 

نورا تاکید کرد: خانه های فرهنگ یا باید برداشته شوند و یا مورد تقویت و احیا قرار بگیرند.

قرارداد خانه های فرهنگ چهار ساله باشد

در ادامه عیسی مهری عضو شورای شهر گرگان پیشنهاد تدوین برنامه چهار ساله فرهنگی و انعقاد قرار داد ۴ ساله با مسئولان خانه های فرهنگ را ارائه داد.

وی گفت: باید در برنامه چهار ساله تمامی مشکلات خانه های فرهنگ مانند ساختمان، حقوق و مزایا و موارد دیگر در نظر گرفته شود.

عملا هیچ کار فرهنگی و اجتماعی در سازمان انجام نمی شود

حمیدرضا اقاملایی نیز نسبت به عدم انجام فعالیت های  اجتماعی در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان اشاره کرد و گفت: عملا هیچ کار فرهنگی و اجتماعی در این سازمان انجام نمی شود.

وی با تاکید به اینکه خانه های فرهنگ پیشانی ارتباطی شهروندان با شهرداری است گفت: همانطور که شهرسازی نیاز به متخصص دارد، سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری نیز به کارشناس های متخصص نیاز دارد و باید مهره چینی در این سازمان مورد توجه باشد.

علی اکبر بصیرنیا دیگر عضو شورای شهر گرگان نیز در این خصوص گفت: خانه های فرهنگ باید برنامه محور باشند تا در بودجه به تناسب برنامه سالیانه ارائه شده توسط مسئولان آنها اعتبار تعریف شود.

بودجه مسائل فرهنگی بسیار کم است

در ادامه ناصر گرزین خواستار اختصاص بودجه کافی برای مسائل فرهنگی شد و گفت: مسئولان خانه های فرهنگ تخصص، تجربه و ظرفیت کافی دارند و در صورتی که بودجه کافی داشته باشند می توانند طرح های مختلف ارائه و اجرا کنند.

صفرعلی پایین محلی رئیس شورای شهر گرگان نیز گفت: امسال میتوان حداقل ۲ درصد از بودجه را جابجا کرد تا وضعیت خانه های فرهنگ بهبود پیدا کند.

مهندسی فرهنگ را باید در نگاه ملی بررسی کرد

محمدرضا سبطی شهردار گرگان نیز با نگاه کلی به خانه های فرهنگ بدون اشاره به جزئیات وضعیت این مجموعه ها در گرگان گفت: مداخله در فرهنگ ظرافت خاصی را می طلبد.

وی تاکید کرد: مهندسی فرهنگ را باید در نگاه ملی بررسی و بر اساس طرح های بالا دستی حرکت و برنامه ریزی کرد.

وی افزود: رویکرد جدید مهندسی فرهنگ در قالب مسجد محوری و همینطور پایگاه های بسیج محلات است که خانه های فرهنگ نیز یکی از بازوان این مهندسی است.

وی همچنین با بیان اینکه در حوزه فرهنگی باید داده ها و ستاده ها بررسی شود گفت: از هر طرحی که هویت اسلامی و آسیب های اجتماعی را التیام دهد حمایت میکنیم.

در این جلسه همچنین مقرر شد لایحه اساسنامه باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان در کمیسیون تخصصی مربوطه بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار