مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اشاره به اجرای بیش از ۸۰ درصد مصوبات شورای فرهنگ عمومی این استان در سال جاری از مدیران خواست که در سیاست‌گذاری‌های کلان و برنامه‌ریزی برای رفع چالش و معضلات فرهنگی گلستان از ظرفیت این شورا بیشتر استفاده کنند.

مدیران گلستان از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی بیشتر استفاده کنند

به گزارش گلستان ۲۴؛ عادله کشمیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تقویت تشکیلات و ساختار شورای فرهنگ عمومی استان ها با هدف اصلاح و ارتقای آن ضروری بوده و پیش شرط آن شناخت کامل ماهیت و کارکرد این نهاد است.

وی بیان کرد: پرهیز از موازی کاری، احساس مسوولیت اعضا در قبال مصوبات، قابل اندازه گیری کردن پروژه ها و رخدادهای فرهنگی و پیامدهای ناشی از این رخدادها در کنار تقویت نگاه فرهنگی مدیران می تواند موجب تقویت هر چه بیشتر جایگاه شورای فرهنگ عمومی در تصمیم گیری ها شود.

وی افزود: استفاده از ظرفیت تربیون های دولتی و عمومی مانند نماز جمعه و صدا و سیما برای تاکید بر اختصاص بودجه و اعتبار لازم در عملیاتی نمودن طرح ها و پروژه های علمی، فرهنگی و تحقیقاتی در اصلاح و ارتقای شورای فرهنگ عمومی موثر خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ادامه داد: مهمترین ابزار برای پویایی و پیشبرد اهداف شورای فرهنگ عمومی، شناخت کامل رسالت و ماموریت آن و عمل گرایی به جای شعارزدگی، پاسداری و حراست از فرهنگ به مثابه هویت جامعه، نیاز سنجی فرهنگی، ریشه یابی معضلات فرهنگی، پرهیز از اجبار و الزام در عرصه فرهنگ، توجه به نقشه مهندسی فرهنگی کشور، تحرک و پویایی در عرصه فرهنگ، رویارویی و تعامل با سایر فرهنگ ها و ارائه الگوهای رفتاری مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به تکنولوژی، شناخت عوامل ناکارآمدی و موانع تحقق همکاری‌های بین دستگاهی و داشتن ادبیات مشترک، مشارکت و هماهنگی در میان دستگاه های فرهنگی و توجه به نهاد خانواده به عنوان مهم‌ترین کانون ساخت فرهنگ عمومی، سبک زندگی، هویت و شخصیت فردی و اجتماعی از دیگر وظایف و تکالیف شورای فرهنگ عمومی است.

وی افزود: آشنایی با شورای فرهنگ عمومی، سامان بخشیدن به جنبه های فرهنگی و همکاری و همراهی دستگاه های اجرایی در راستای محورها و موضوعات حول محور فرهنگ عمومی در کنار شناسایی موانع و عوامل ناکارآمدی شورا می تواند زمینه رفع موانع و رشد فرهنگی و به تبع آن توسعه گلستان را فراهم کند.

کشمیری گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۸ جلسه شورای فرهنگ عمومی استانی و شهرستانی در گلستان برگزار شد که ۸۰ درصد مجموع ۱۹۳ مصوبه این شورا اجرا گردید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بیان کرد: اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، محیط زیست، مناسبت های ملی و مذهبی، ترویج فرهنگ قرآن و عترت، دین و فرهنگ، سرمایه اجتماعی، زنان و خانواده، بهداشت و سلامت، فضای مجازی، اخلاق عمومی، ایثار و شهادت، آسیب های اجتماعی از جمله موضوعات و مصوبات شورای فرهنگ عمومی امسال گلستان بود.

شورای فرهنگ عمومی درسال ۱۳۶۴ برای تعیین اهداف ، سیاستگذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور تشکیل شد و از سال ۱۳۶۵ به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

۱۴ آبان‌ ماه روز شورای فرهنگ عمومی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار