معاون مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: از سال ۹۶ تاکنون ۵۲۰ هکتار مجوز احداث گلخانه در استان صادر شد که این راهبرد در دولت سیزدهم به صورت جدی دنبال می شود.

۵۲۰ هکتار مجوز احداث گلخانه در گلستان صادر شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ نویدرضا فراهانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از مجموع مجوزهای صادر شده برای راه‌اندازی واحدهای گلخانه‌ای در گلستان تا کنون عملیات اجرایی ۲۸۰ هکتار آن آغاز شده که ۱۱۰ هکتار آن در مرحله نهایی ساخت و یا به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه دولت برای حمایت از توسعه کشت‌های گلخانه‌ای تا ۸۰ درصد هزینه ساخت را تسهیلات پرداخت می‌کند، افزود: هم اکنون کارمزد این تسهیلات که با تنفس یک‌ساله و باز پرداخت پنج ساله است در مناطق برخوردار گلستان ۱۴.۵ درصد و در مناطق غیربرخوردار ۱۲.۵ درصد می‌باشد.
فراهانی اضافه کرد: در چند سال اخیر بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات برای احداث گلخانه در گلستان پرداخت شده و برای تکمیل واحدهای گلخانه‌ای که مجوز آن صادر شده به ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات نیاز است که به متقاضیان پرداخت می‌شود.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: با مجوزهای صادر شده و واحدهای گلخانه درحال ساخت و بهره‌برداری، جایگاه استان از رتبه ۲۸ در سال ۹۶ به چهارم درسال جاری و در بین استان‌های کشور ارتقا یافت.

وی گفت: هم اکنون سالانه هشت میلیون و ۷۵۰ گلدان انواع گل و گیاهان زینتی و ۱۳ هزار تن انواع محصولات سبزی، صیفی و باغبانی در واحدهای گلخانه‌ای گلستان تولید و روانه بازار می‌شود.

فراهانی، افزایش ۱۰ برابری تولید، درآمد و اشتغال و نیز بهره‌وری منابع آبی در واحدهای گلخانه‌ای نسبت به شیوه‌های کشت سنتی و زراعی را از مهمترین مزایای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای دانست و اظهارداشت: مشکلات کم آبی و خشکسالی در اقصی نقاط کشور و استان گلستان از یک سو و تامین امنیت غذایی پایدار از سوی دیگر ضرورت تغییر الگوی کشت از سنتی به علمی و در فضاهای کنترل شده مانند گلخانه را دو چندان کرده است.

به اعتقاد کارشناسان شرایط اقلیمی گلستان و تعداد روزهای آفتابی آن که در مناطق شرقی استان به ۳۰۰ روز در سال نیز می‌رسد، در کنار اراضی وسیع زراعی و بهره‌مندی از منابع آبی تا حدی قابل قبول، شرایط مساعدی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این استان شمالی فراهم کرده است.

 این استان شمالی با حدود ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی سالانه ۵.۲ میلیون تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار