مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری گلستان گفت که در راستای طرح حمایت از عشایر خسارت دیده از خشکسالی سه هزار و ۶۲۵ راس دام حذفی (میش غیرمولد) و بره با قیمت تضمینی از عشایر بومی این استان خریداری شد.

سه هزار و ۶۲۵ راس دام عشایر گلستان با نرخ تضمینی خریداری شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ مهدی شمشادیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با توجه به خشکسالی پارسال و امسال و گلایه عشایر نسبت به بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و پایین بودن قیمت دام، برای حمایت از این قشر طرح خرید تضمینی دام آنها در دستور کار دولت قرار گرفت.

وی، اولویت خرید تضمینی دام از عشایر را دام‌های حذفی (میش غیرمولد) و بره نر دانست و گفت: سهمیه گلستان در این طرح که از ۱۷ شهریور امسال شروع شد، خرید ۵۰ هزار راس دام تعیین شد که در مرحله نخست ۱۰ هزار راس آن با قیمت هر کیلوگرم ۳۲۰ هزار ریال برای میش غیر مولد و ۵۰۰ هزار ریال برای بره نر، خریداری و تحویل کشتارگاه می‌شود.

شمشادیان اضافه کرد: علاوه بر قیمت تضمینی تعیین شده، به ازای هر راس دام خریداری شده از عشایر مقدار سه کیلوگرم "جو" با نرخ دولتی نیز به آنان داده می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری گلستان ادامه داد: قرار بود روزانه ۳۰۰ راس دام عشایری خریداری و تحویل کشتارگاه شود اما به دلیل برخی مشکلات زیرساختی در کشتارگاه صنعتی استان این مساله تحقق پیدا نکرد ضمن اینکه شروع فصل جفت گیری دام‌های سبک نیز باعث توقف چند روزه خرید دام شده است.

به گفته وی، همچنین برای جلوگیری از کشتار دام مولد، تیم دامپزشکی قبل از خرید میش و کشتار آن از آبستن نبودن آن مطمئن می‌شوند.

شمشادیان اضافه کرد: از ۱۵ آبان با ورود عشایر کوچنده به مراتع گلستان، خرید تضمینی دام آنان نیز آغاز خواهد شد و امیدواریم تا پایان امسال سهمیه خرید ۵۰ هزار راس دام استان محقق شود. 

به گزارش ایرنا، جامعه چهار هزار و ۱۲۲ خانواری عشایر گلستان با جمعیت تقریبی۲۳ هزار نفر که حدود نیمی از آنرا عشایر بومی و ترکمن و بقیه را عشایر کوچنده از استان‌های خراسان شمالی و رضوی و سمنان تشکیل می‌دهند، امسال یکی از سخت‌ترین سال‌های زندگی عادی و پیشه دامداری خود را سپری می‌کنند که به گفته برخی از آنها اگر دولت از آنها حمایت جدی‌تری نکند، ۵۰ تا ۷۰ درصد خانوارهای عشایری دام مولدی برای نگهداری در سال‌ آینده نخواهند داشت و شغل خود را نیز از دست خواهند داد.

گلستان ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع دارد که عشایر بومی و کوچنده با در اختیار داشتن ۷۶۷ هزار راس دام از مجموع تقریبی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین این استان، در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از این مراتع در سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله سکونت دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار