مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: با وجود اینکه از ابتدای سال بارش ها در استان افزایش داشته است اما رواناب رودخانه ها کاهشی بوده و رودخانه ها در حال تبدیل شدن به رودخانه های فصلی هستند.

رشد بارش‌ها منجر به افزایش رواناب رودخانه‌های گلستان نشد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، سیدمحسن حسینی در چهارمین جلسه شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان گلستان، اظهار کرد: در سال مالی گذشته اعتبارات ابلاغی شرکت آب منطقه ای با محاسبه همه طرح های این شرکت، حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بود که از این مقدار تنها ۵ میلیارد تومان مربوط به حفاظت از آبهای زیرزمینی و طرح تعادل بخشی بود که نشان دهنده عدم باور وضعیت بحرانی آب زیرزمینی است و باید اعتبارات بیشتری برای صیانت از آبهای زیرزمینی اختصاص یابد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۴۰ میلیون متر مکعب از آب زیرزمینی استان برای شرب استفاده می شود که با توجه به اینکه این منابع به دلایلی چون خشکسالی، افت آب های زیرزمینی و فرونشست زمین قابل اتکا نیست.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گلستان خاطرنشان کرد: در افق ۱۴۲۵ برنامه استفاده از آب زیرزمینی تنها ۷۰ میلیون متر مکعب پیش بینی شده است.

حسینی تصریح کرد: نه تنها در آینده نزدیک، نمی توانیم برای شرب استان به منابع سفره های زیرزمینی اتکا داشته باشیم بلکه در کشاورزی نیز در آینده نزدیک اتکای خود را به آب زیرزمینی از دست می دهد و باید با استفاده از آب سطحی به آبیاری بپردازد.

مدیر کل هواشناسی گلستان نیز در این جلسه اظهار کرد: سال گذشته با کاهش ۳۹ درصدی بارش نسبت به درازمدت رو به رو بودیم و نسبت به سال قبل ۳۳ درصد کاهش و میانگین دما نیز نسبت به بلند مدت، ۸ دهم درجه افزایش دما داشتیم.

نوربخش داداشی بیان کرد: میانگین بارش استان در سال آبی جاری تا نیمه آبان، حدود ۶۲ میلی متر بوده که نسبت به نرمال ۱۸ درصد و نسبت به سال قبل دو برابر افزایش داشته است.  

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود در سال آبی جاری عملکرد بارش ما نرمال باشد که البته نمی تواند جبران خشکسالی سال گذشته باشد.

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه ای گلستان نیز در این جلسه اظهار کرد: در سال آبی گذشته بیشترین آسیب را در تولید منابع آب در بهمن و فروردین متحمل شدیم. با وجود بارش های اسفند ماه، در بقیه ماه ها کاهش بارش داشتیم و تولید منابع آب ما به شدت کاهش پیدا کرد.

حسین دهقان بابیان اینکه طی سال های گذشته با افزایش پدیده های حدی چون خشکسالی های شدید و افزایش بارش های سیلابی مواجه هستیم، گفت: دو حوضه قره سو و گرگانرود سال گذشته کمترین بارش را شاهد بودند و کاهش بارش ها در این حوضه ها، بسیار آسیب زا بود.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای گلستان نیز در این جلسه اظهار کرد: طبق برنامه سازگاری با کم آبی که قرار است طی ۵ سال به نتیجه برسد، ۱۴۱ میلیون متر مکعب صرفه جویی توسط دستگاه های مختلف انجام شود که گزارش آن در این جلسه ارائه شد.

جواد تیموری بیان کرد: در نیمه نخست امسال ۱۰۵ چاه مسدود، ۱۲۵۳ مورد تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه مشمول قانون، اصلاح و تعدیل پروانه چاه های کشاورزی به تعداد هزار حلقه انجام شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار