رئیس سازمان بازرسی گلستان گفت: طولانی شدن روند تکمیل و آبگیری سد نرماب به نفع استان نیست.

تکمیل سد نرماب، دغدغه ای برای تمام گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، محمد تقی مشهدی رئیس سازمان بازرسی گلستان در بازدید از سدنرماب گفت: استان در حوزه زیرساخت  نیازمند اقدامات و اجرای طرح‌های عمرانی بیشتری است.

او با بیان اینکه سد نرماب دغدغه همه استان است، افزود: اگر سدی مانند نرماب در استان ساخته شود هم بابت کنترل آب‌های سطحی و هم شرب شرق استان دغدغه کمتری وجود دارد که البته پاشنه آشیل این طرح در حال حاضر منابع اعتباری است.

مشهدی ادامه داد: پیشنهاد ما این است در حال حاضر که سد به نقطه مطلوبی رسیده است با رایزنی و جلسات تخصصی با استاندار و نمایندگان و مجموعه استان شرایط مالی و اعتباری این طرح را پیگیری کنید و ما هم در این زمینه در کنار شما برای رفع چالش‌های احتمالی هستیم.

رئیس سازمان بازرسی استان تصریح کرد: ما به عنوان یک دستگاه نظارتی در کنار انجام وظایف نظارتی، اما فراتر از آن هم در کمک به تسریع در اجرای این طرح در کنار استان هستیم چرا که طولانی شدن این طرح به نفع استان نخواهد بود.

سید محسن حسینی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان هم در این رابطه گفت: در شرق استان همیشه با سیلاب‌های بزرگ سرو کار داریم و با توجه به اینکه آبخوان‌های استان تنها ۲۳ درصد مساحت استان را شامل می‌شود نگران کیفیت منابع آب زیرزمینی و فرونشست هم هستیم، لذا این سد با هدف کنترل سیلاب و تامین شرب آغاز به کار کرد.

او افزود: نرماب، بزرگترین، حساس‌ترین و مهم‌ترین سد استان است که ۱۲۰ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره و ۱۰۰ میلیون متر مکعب نیز ظرفیت تنظیم دارد.

حسینی گفت: از مجموع ۷.۲ میلیون متر مکعب خاکریزی سد، حدود ۶.۴ میلیون متر مکعب انجام شده و عملیات دوشیفته در طول شبانه روز ادامه دارد.

او افزود: اجزای دیگر سد مانند سد انحرافی و کانال و تونل چهل چای به اتمام رسیده است اما تونل و سد انحرافی خرمارود هنوز آغاز نشده است.

حسینی ادامه داد: جنگلده پایین کاملا منتقل و جنگلده بالا در حال انتقال است، سه روستا هم اگر سد مربوط به شرب نبود نیاز به جابجایی نبود، اما بدلیل شرب بودن سد نیاز به انتقال است.

حسینی گفت: 120 هکتار اراضی منابع طبیعی و جنگل در مخزن سد داریم که مجوز‌های آن هنوز صادر نشده است و پیگیری می‌کنیم که مجوز‌ها صادر و انتقال درختان تا انتهای سال انجام شود.

او بیان کرد: مساحت کل اراضی مورد نیاز برای تملک اعم از داخل مخزن و طرح هادی روستا‌ها و جاده‌های جایگزین ۹۰۰ هکتار و اراضی استملاک شده تاکنون ۲۵۰ هکتار است.

حسینی افزود: ۴۵۰ میلیارد تومان در دو سال اخیر برای سد اختصاص یافت در صورتی که از سال ۹۰ که احداث سد آغاز شد تا سال ۹۸ کل اعتبار تخصیص یافته کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار