مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در دیدار با دادستان مرکز استان، گفت: تعداد زیادی سازه غیراصولی بر روی رودخانه‌های استان وجود دارد که در مواقع سیلاب نمی‌توانند آب را عبور دهند و تقاضا داریم این سازه‌ها به ترتیب اولویت توسط دستگاه‌های متولی بازسازی و اصولی سازی شود.

سازه‌های غیراصولی بر روی رودخانه‌های گلستان نیازمند اصلاح است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، سید محسن حسینی در این دیدار در این دیدار بابیان اینکه دو موضوع کم‌آبی و پرآبی یا همان سیل از چالش‌های عمده استان گلستان است، گفت: مسئله کم‌آبی به‌ویژه در بخش شرب، سال گذشته از موضوعات مهمی بود که استان با آن روبه‌رو بود.

وی با اشاره به اینکه هم تأمین و هم توزیع آب شرب به عهده شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است، افزود: در برخی استان‌ها از جمله گلستان، آن شرکت برخی از طرح‌های تأمین آب شرب را به شرکت آب منطقه‌ای واگذار کرده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان بابیان اینکه در حال حاضر ۶ طرح آبرسانی استان در دست آب منطقه‌ای است، ادامه داد: درصد بالایی از اقدامات در این طرح‌ها در سال‌های قبل انجام شده و باقی‌مانده نیز در حال انجام است. برخی از این پروژه‌ها در نیمه اول سال تکمیل و تحویل شرکت آبفا استان شد و تعدادی نیز تا پایان سال تحویل شرکت آب و فاضلاب استان می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار در استان وجود دارد که همه در جهت شیب شخم زده می‌شود و رسوبات آن با یک بارش وارد رودخانه‌ها می‌شود. جنگل‌ها و مراتع کم پوشش نیز رسوبات را وارد رودخانه‌ها می‌کنند. از طرفی نخاله‌ها و زباله‌های زیادی نیز وارد رودخانه‌ها می‌شود و گاهی تا ۵۰ درصد لایروبی برخی رودخانه‌های نزدیک شهرها، مواد نخاله و زباله است.

وی تأکید کرد: در قانون به صراحت در خصوص متولی لایروبی صحبت نشده است ولی آب منطقه‌ای، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مالکان پل‌ها از جمله راهداری و جهاد کشاورزی در صورت تأمین اعتبار هر ساله بخشی از این کار را انجام می‌دهند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به اینکه در استان سه هزار کیلومتر رودخانه داریم که هر سه سال یک بار، ۱۸۰۰ کیلومتر آن نیاز به لایروبی دارد، تصریح کرد: بر اساس قیمت‌های امسال، ۱۴۰ میلیارد پول نقد و یا ۲۰۰ میلیارد اسناد و اوراق برای ۶۰۰ کیلومتر لایروبی نیاز است درحالی‌که کل اعتبار اختصاص یافته در سال جاری در بخش لایروبی کمتر از ۱۱ میلیارد تومان است.

حسینی بابیان اینکه یکی از بحث‌های مربوط به رودخانه‌ها، تجاوزات به بستر و حریم است، گفت: کل سازه‌های تقاطعی قابل عرض در استان بررسی شده که در مواقع سیلاب نمی‌توانند آب را عبور دهند و تقاضا داریم این سازه‌ها به ترتیب اولویت توسط دستگاه‌های متولی بازسازی و اصولی سازی شود.

وی همچنین بر کاهش هزینه‌های دادرسی، استفاده از ضابطین ماده ۳۰ وزارت نیرو به‌عنوان مأمورین آموزش دیده در موارد مشخص و قانونی و همچنین اجازه کلی تخریب تجاوزات به حریم و بستر رودخانه‌هایی که بازه‌های آن در سال جاری مشخص‌شده و همکاری بیشتر نیروی انتظامی در جلوگیری از تردد غیرقانونی دستگاه‌های حفاری غیرمجاز در سطح استان تأکید کرد.

محمود اسپانلو، دادستان مرکز استان گلستان نیز در این دیدار اظهار کرد: موضوعات مدیریت منابع آب از موارد مهم و در دستور کار ما در استان است.

وی افزود: انسداد چاه‌های غیرمجاز در شرایط کنونی می‌تواند با توجه به فرونشست زمین و کمبود منابع آبی اقدام مؤثری باشد لذا لیست چاه‌هایی که برای انسداد به مجامع قضائی معرفی شده‌اند به دادستانی نیز اعلام شود تا تصمیم واحدی برای آن گرفته شود.

به گزارش ایسنا به نقل از آب منطقه‌ای گلستان، اسپانلو همچنین بر نشست مشترک قضات دادگستری‌ها با شرکت آب منطقه‌ای بر بررسی موارد و موضوعات و آشنایی قضات با وضعیت و مدیریت منابع آبی استان تأکید کرد و گفت: در خصوص تجاوزات به حریم و بستر رودخانه‌ها، برای سال جاری در نشست مشترک با دادستان‌های استان تصمیم واحدی برای تخریب واحدها و عرصه و اعیانی‌هایی که به بستر و حریم رودخانه‌ها تجاوز کرده‌اند، گرفته می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار