مدیرعامل آب منطقه ای گلستان خبرداد؛

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان گفت: رسوبات ناشی از ۱۱۰ هزار اراضی شیبدار گلستان و نخاله ها و زباله ها منشا اصلی رسوبات رودخانه ها هستند.

۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار گلستان منشأ رسوبات رودخانه ها

به گزارش گلستان 24 ، سید محسن حسینی عصر جمعه در خصوص در خصوص مباحث مطرح شده در دیدار با دادستان مرکز استان اظهارکرد: دو موضوع کم آبی و پرآبی یا همان سیل از چالش های عمده استان گلستان است و تعداد زیادی سازه غیراصولی بر روی رودخانه ها وجود دارد که در مواقع سیلاب نمی توانند آب را عبور دهند و تقاضا داریم این سازه ها به ترتیب اولویت توسط دستگاه های متولی بازسازی و اصولی سازی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه در حال حاضر، ۶ طرح آبرسانی استان در دست آب منطقه ای است، افزود: درصد بالایی از اقدامات در این طرح ها در سال‌های قبل انجام شده است و باقی مانده هم در حال انجام است.

طبق گفته وی برخی از این پروژه ها در نیمه اول سال تکمیل و تحویل شرکت آبفا استان شده و تعدادی هم تا پایان سال تحویل شرکت آب و فاضلاب استان می شود.

حسینی بیان کرد: بحث پرآبی یا سیلاب هم هر چند سال یک بار استان را درگیر می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار در استان وجود دارد که همه در جهت شیب شخم زده می شود و رسوبات آن با یک بارش وارد رودخانه ها می شود. همچنین جنگل‌ها هم مراتع کم پوشش هم رسوبات را وارد رودخانه ها می کنند.

وی اضافه کرد: از طرفی نخاله ها و زباله های زیادی هم وارد رودخانه ها می شود و گاهی تا ۵۰ درصد لایروبی برخی رودخانه های نزدیک شهرها مواد نخاله و زباله است.

حسینی بیان کرد: از طرف دیگر در قانون به صراحت در خصوص متولی لایروبی صحبت نشده ولی آب منطقه ای، شهرداری ها، دهیاری ها و مالکان پل ها از جمله راهداری و جهاد کشاورزی در صورت تامین اعتبار هر ساله بخشی از این کار را انجام می دهند.

وی افزود: سه هزار کیلومتر رودخانه داریم و هزار و ۸۰۰ کیلومتر هر سه سال یک بار نیاز به لایروبی دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان اظهارکرد: براساس قیمت های امسال، ۱۴۰ میلیارد پول نقد و یا ۲۰۰ میلیارد اسناد و اوراق برای ۶۰۰ کیلومتر لایروبی نیاز است در صورتی که کل اعتبار اختصاص یافته در سال جاری در بخش لایروبی کمتر از ۱۱ میلیارد تومان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار