عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تأمین آب شرب مردم استان گلستان وجود دارد، گفت: پیگیری‌های زیادی از سوی نمایندگان و استاندار انجام شد و به رغم مصوبات قانونی وزارت نیروی دولت قبل به آنها عمل نکرد.

دولت دوازدهم به مصوبات جهت رفع مشکل آب شرب استان گلستان پایبند نبود

به گزارش گلستان ۲۴؛ رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، مشکلات کمبود آب در استان گلستان تشدید شده است، به ویژه در دو سال اخیر که در بخش کشاورزی و شرب با مشکلات جدی مواجه شده‌ایم.

وی گفت: مشکل کمبود آب امسال خود را در بخش شرب بیشتر نشان داده و لازم است که وزارت نیرو با جدیت بیشتری حل این مشکل را در دستور کار قرار دهد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سال گذشته به همراه مجمع نمایندگان جلسه‌های متعددی داشتیم و تذکرات لازم را هم به وزارت نیروی دولت قبل داده بودیم. حتی معاون وزیر سابق نیرو به استان سفر کرد که منجر به جلسه با آقای اردکانیان شد. در آن جلسه تصمیماتی گرفته شد و قرار بود عملیاتی شود تا بتوانیم مشکل آب شرب مردم استان گلستان را برطرف کنیم، اما وزارت نیرو در دولت قبل به این مصوبه‌ها پایبند نبود و به آنها عمل نکرد.

وی با بیان اینکه استان گلستان زیرساخت‌های مناسبی در صنعت آب و برق ندارد، گفت: در جلسه‌ای که با وزرای نفت، نیرو و صنعت داشتیم آماری از افزایش میزان بارش‌ها در یک ماه اخیر داده شد. اما آب حاصل از این بارش‌ها در استان بدون استفاده، از بین می‌رود و نمی‌توانیم آنها را مهار کنیم و نیاز به اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری گسترده‌ای داریم.

سنگدوینی با اشاره به طولانی شدن برخی از پروژه‌های حیاتی از جمله ساخت سد نرماب در استان بیان داشت: این سد می‌تواند آب شرب 500 هزار نفر را در شرق استان تأمین کند و ساختش حدود 10 سال طول کشیده است. با اینکه اعلام شده بود این سد امسال آبگیری می‌شود اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است ضمن اینکه اگر آبگیری هم می‌شد به علت اینکه کانال‌های آب مربوط به کشاورزی و خط انتقال آب برای رسیدن به نقاط جمعیتی انجام نشده است نمی‌تواند تأثیری در حل مشکل آب شرب مردم داشته باشد.

وی با بیان اینکه اتکای استان برای تأمین آب شرب به چاه‌های زیرزمینی است، خاطرنشان کرد: همه آب شرب پایین دست شهرهایی مانند بندرترکمن، گمیشان آق قلا و غیره از بالادست تأمین می‌شود. بخش عمده آب شرب گرگان از چاه‌های عمیق و بخش کمی هم از چشمه سارها و رودخانه‌های بالادست تأمین می‌شد که به علت خشکسالی کاهش شدیدی یافته است. ما منابع آبی قابل اتکایی در استان برای تأمین آب شرب نداریم و باید در این زمینه فکری اساسی اندیشیده شود.

عضو مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه دولت قبل مصوبه‌های قانونی در خصوص کمک به حل مشکل آب شرب مردم استان را انجام نداده است، گفت: بعد از رأی اعتماد به وزرا در اولین جلسه با وزیر نیرو موضوع آب شرب را مطرح کردیم و قرار شد دو معاون وزیر به استان بیایند که این اتفاق افتاد و تقریبا همه شهرستان‌ها را بازدید کردند. با استاندار قبلی جلسه گذاشته شد . مصوباتی داشتیم و طی نامه‌ای به وزیر نیرو این مصوبه‌ها ابلاغ شد و در جلسه دو هفته قبل کمیسیون انرژی مجلس با وزیر نیرو باز هم بر روی این مصوبات تأکید کردیم.

وی ادامه داد: مدیران استان و استاندار هم باید این موضوع را دنبال کنند. اگر این مصوبات اجرا نشود سال آینده در بخش برق و آب با مشکل مواجه خواهیم بود. شیرین سازی آب دریا، استفاده از چاه‌های لب شور، حفر و تجهیز چاه‌های جدید و اجرای پروژه‌ها در حوزه برق رسانی نیاز فوری استان برای عبور از چالش‌های پیش روی است.

سنگدوینی با بیان اینکه علاوه بر بودجه مصوب، وزیر نیرو قول اختصاص اعتبارات ملی را برای حل مشکلات آب شرب و برق استان گلستان داده است، افزود: وزیر نیرو اعلام کرد علاوه بر بودجه سنواتی هر تصمیمی گرفته شود از منابع ملی کمک می‌کنیم.

وی درباره موضوع تأمین گاز در استان هم گفت: در پاییز و زمستان هم تأمین گاز مشترکان یک دغدغه جدی است که علاوه بر توصیه به مردم برای صرفه جویی، از وزارت نفت می‌خواهیم که تلاش کند در زمستان کمبود گاز نداشته باشیم. ما به همراه مازندران و خراسان شمالی در انتهای خط انتقال قرار داریم و باید تمهیداتی ایجاد شود تا در زمستان با مشکل مواجه نشویم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار