برخی از معلولان استان از وضعیت موجود نارضی هستند و انتظار دارند که با توجه به گرانی‌های اخیر بهزیستی چتر حمایتی خود را از آنان بیشتر کند و این در حالی است که برخی از معلولان از قطع مستمری‌های خود در گلستان گلایه مند هستند.

نارضایتی معلولان گلستان از حمایت‌های ضعیف بهزیستی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، گلایه های مددجویان بهزیستی و همچنین معلولان استان گلستان به دوره جدیدی رسیده که به نظر می رسد که بخشی از این مسائل به ابعاد مدیریتی بر می گردد و نیاز است که مسئولان متولی امر در استان پیگیری دوچندانی در این زمینه داشته باشند.

در هفته های گذشته موضوع قطع مستمری برخی از مددجویان بهزیستی در استان گلستان در مراکز شبانه روزی نگهداری رسانه ای شد،  که متاسفانه از سوی مسئولان به ظاهر در این خصوص پیگیری چندانی انجام نشده است  و حتی اگر کاری از دستشان بر نمی آمد می توانستند اقدامات خود را اطلاع رسانی کنند.

روند طولانی پشت نوبتی های بهزیستی

برخی از معلولان بهزیستی نیز از روند طولانی پشت نوبتی برای حمایت بهزیستی و دریافت مستمری گلایه مند هستند و هنوز بهزیستی تاریخی برای آنان برای دریافت مستمری مشخص نکرده است.

به نظر می رسد که بخشی از این مسائل به افزایش میزان اعتبارات مددجویان بر می گردد و دولت قبل بدون پشتیبانی اعتبارات نسبت به اجرایی این مصوبه اقدام کرده و این مسئله می طلبد که دولت سیزدهم برای کاهش گلایه های این اقشار آسیب پذیر جامعه اقدام عاجل داشته باشد.

حتی حمایت های بهزیستی برای پوشینه بزرگسالان نیز آنگونه که باید پیش نرفته و مسئولان بهزیستی استان می گویند که برای اینکه بتوانند حمایت های لازم را دراین زمینه داشته باشیم درصدد راه اندازی پویش و جذب کمک های خیرین هستند.

برخی از افراد معلول که درآمد ناچیزی دارند نیز از عدم بازتوانی پراخت تسهیلات مسکن می گویند و انتظار دارند که دولت شرایطی مناسب با وضعیت آنها ببیند.

قانون خاصی برای بیمه بازنشستگی معلولان وجود ندارد
محمود امانیان، معاون توان بخشی بهزیستی گلستان در خصوص برخی از این گلایه ها می گوید: در حوزه بیمه بازنشستگی برای مددجویانی که تحت پوشش ما قرار دارند قانون خاصی در نظر گرفته نشده است و مستمری که به آنها می دهیم در صورت شرایط لازم تا پایان عمر قطع نمی شود.

معاون توان بخشی بهزیستی گلستان ادامه داد:مددجویانی که حق بیمه پرداخت می کنند اگر بیمه آنها یارانه ای نباشد بستگی به شرایط معلولیت که دارند و برحسب نظر کمیته توانبخشی مورد حمایت قرار می گیرند.

امنیان بیان کرد: مبلغ مستمری ها نیز در طول سال اخیر افزایش یافته و از مبلغ  120 هزار تومان به 350 هزار تومان رسیده است.


وی ابراز داشت: تعداد زیادی از معلولان گلستان نیز پشت نوبت هستند و تنها در سال 97 برخی از این  افراد را مستمری بگیر کردیم و برنامه های جدیدی در دولت نیز وجود دارد تا بتوانیم این افراد را به مرور تحت پوشش قرار دهیم و مستمری را دریافت نمی کنند.

این مقام مسئول متذکر شد: افراد سالخورده که دچار معلولیت هستند اگر سرپرست خاصی نداشته باشند می توانند از حوزه اجتماعی هم توانبخشی ما می توانیم مورد حمایت قرار دهیم.

امانیان خاطرنشان کرد:برای مسکن معلولان 50 میلیون تومان تسهیلات  بلاعوض در نظر گرفته شده و  یک سری معافیت ها در بحث آب و برق و گاز و هزینه شهرداری نیز در خصوص مسکن معلولان براساس قانون دیده شده است.

وی متذکر شد: ملاک حمایت بهزیستی از افراد دارای معلول کمیسیون پزشکی است و اگر معلولیت در کمیسیون پزشکی مورد تایید قرار بگیرد این افراد تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند.

این مقام مسئول در خصوص اشتغال معلولان خاطرنشان کرد: معلولانی که قادر به کار باشند تسهیلات اشتغالزایی برای آنها در نظر گرفته می شود و آموزش مهارتی رایگان برای کسانی که دچار معلولیت هستند از دیگر برنامه های ما است و بسته به نوع معلولیت می توانند مشاوره شغلی به آنها ارائه کنیم  و در بحث تسهیلات اشتغالزایی مشکل آنچنانی نداریم.

امانیان بیان کرد: برای معلولان مراکز پشتیبانی شغلی داریم که می توانند به این مراکز مراجعه کنند و این افراد را به کارگاه ها و نهادهایی که نیاز به نیروی کار دارند معرفی می شوند و دولت مشوق هایی نیز برای این کارفرمایان در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص تامین پوشینه بیان کرد: پوشینه یکی از نیازهای اساسی است وبهزیستی باید اقلام زیادی مانند سمک، اعصا، پوشک مواج و تخت آسایشگاهی برای معلولان تامین کند و اعتبارات دولتی کفاف این مسائل را نمی دهد.

12 هزار سالمند گلستانی واجد شرایط متقاضی پوشینه

معاون بهزیستی گلستان ابراز داشت: تاکنون نزدیک به 12 هزار فرد واجدشرایط پوشینه داریم که مصرف ماهانه چهار بسته است و هر بسته 170 هزار تومان تمام می شود و با اعتبارات استانی قسمت کوچکی از نیاز این افراد را می توانیم تامین کنیم و در تلاش هستیم که از ظرفیت خیران در این بخش استفاده کنیم.

گفتنی است ۵۸ هزار معلول برای دریافت خدمات در سامانه بهزیستی استان ثبت شده و امکان دارد هنوز معلولانی باشند که برای ثبت اطلاعات مراجعه نکرده‌اند و بالغ بر 37 هزار نفر از این افراد از بهزیستی مستمری دریافت می کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار