رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس با تاکید بر ضرورت حضور خیرین کتابخانه‌ساز برای رفع مشکلات حوزه کتاب گفت که به ازای هر ۱۰۰ نفر در این شهرستان ۲ نسخه کتاب وجود دارد که این تعداد در مقایسه با سرانه استان گلستان ۱۷ برابر کمتر است.

سرانه کتاب در گنبدکاووس ۱۷ برابر کمتر از استان گلستان است

به گزارش گلستان ۲۴؛ علیرضا مجاهدی‌راد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعداد کتاب‌های چهار کتابخانه عمومی و یک کتابخانه مشارکتی گنبدکاووس را ۷۷ هزار و ۳۰۰ نسخه اعلام کرد و اظهارداشت: ۸۲۶ هزار و ۶۰۵ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی و مشارکتی گلستان نگهداری می‌شود.

وی بیان کرد: سرانه کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر در گلستان ۳۴ نسخه و این رقم در گنبدکاووس فقط ۲ کتاب است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس ادامه داد: برگزاری گلریزان کتاب به مناسبت‌های مختلف از جمله گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی با هدف ترویج فرهنگ اهدای کتاب، پیگیری تامین اعتبار برای ساخت کتابخانه عمومی در زمین ۲ هزار مترمربعی تحویلی شهرداری گنبدکاووس در خیابان جرجان و تسریع در تکمیل فضای ۶۵۰ مترمربعی یک مجتمع ساختمانی اهدایی شهرداری در خیابان بعثت برای راه‌اندازی کتابخانه عمومی و راه اندازی کتابخانه عمومی در ساختمان در حال ساخت "سرای محله" در محله سیدآباد و چای بویین از مهمترین اقدامات امسال این نهاد در افزایش سرانه کتاب شهرستان است.

مجاهدی‌راد تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس را سه هزار و ۳۱ نفر اعلام کرد و گفت که تعطیلی فعالیت کتابخانه‌ها به دلیل شرایط شیوع کرونا در ۲ سال گذشته تعداد اعضا را ۵۰ درصد کاهش داد.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس با اشاره به آغاز هفته کتاب و کتابخوانی (۲۴ تا ۳۰ آبان)، اظهارداشت: بیش از ۵۰ برنامه توسط این مجموعه در طول هفته برگزار می‌شود که برپایی پایگاه در میدان مرکزی و هماهنگی با تمام کتابخانه‌های عمومی برای جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی مردم در جشن گلریزان کتاب، عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی، بخشودگی جرائم دیرکرد کتاب‌های امانی، مسابقه نقاشی و برگزاری نشست‌های کتابخوان از جمله آن است.

مجاهدی راد یادآور شد:‌ در آخرین جشن گلریزان کتاب در گنبدکاووس که قبل از شیوع کرونا برگزار شد مردم این شهرستان حدود ۲ هزار نسخه کتاب اهدا کردند که انتظار می‌رود امسال استقبال از این جشن بیشتر از قبل باشد.

شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس در مجموع ۲ هزار و ۶۶۴ مترمربع فضای کتابخانه‌ای شامل سه باب کتابخانه عمومی در نقاط شهری، یک باب کتابخانه عمومی در روستا و یکی کتابخانه مشارکتی در اداره زندان دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار