رئیس دادگستری گلستان:

رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: یکی از برنامه های مهم و جدید دستگاه قضایی استان، استفاده از دادرسی الکترونیکی برای وکلا از دفاتر و زندانیان در زندان ها، است که تاثیر بسزایی در روند رسیدگی قضایی داشته است.

 زندانیان و وکلا از دادرسی الکترونیکی استفاده می کنند

به گزارش خبرنگار گلستان 24،، هادی هاشمیان صبح امروزدر نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد:سال گذشته تعداد 3 هزار و 215  مورد دادرسی الکترونیکی در زندان ها داشته ایم که به جای حضور زندانی در  دادگاه‌ها از همان داخل زندان پرونده هایشان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برخی وکلا نیز در مدت دوران شیوع کرونا و برخی مسائل دیگر به راحتی از طریق دادرسی الکترونیکی پرونده موکلان خود را پیگیری کرده اند.

هاشمیان گفت: سال گذشته103مورد اجرای حکم پابند الکترونیکی در استان اجرایی شد که همین مساله موجب کاهش ورودی زندانیان به زندان ها شده است و متهم در همان محیط در نظر گرفته شده با پابند الکترونیکی دوران محکومیت خود را می‌گذراند.

وی ادامه داد: ورودی زندانیان نزدیک به 12 درصد کاهش داشته است و میزان استفاده از جایگزین حبس در سال گذشته 35 درصد نسبت به سال ماقبل افزایش پیدا کرده است.

رئیس دادگستری گلستان افزود: در رابطه با خلع ها در سال گذشته تعداد 118  هکتار از جنگل ها، 483   هکتار مرتع و 63 هکتار از سواحل خلع ید شده اند و در 2 ماهه امسال نیز 92 هکتار از جنگل های استان خلع ید شد.

هاشمیان با بیان اینکه کاهش ورودی پرونده ها به دادسراها یکی دیگر از برنامه های مهم دستگاه قضایی است، اظهار کرد: سال گذشته نسبت به ماقبل در حوزه دادسرا 3 هزار فقره  کاهش پیدا کرده است و برای پرونده های سنوات قبل نیز تعداد 5 هزار رای صادر شده است.

وی گفت: تعداد900پرونده از موجودی دادسراها کاسته شدو زمان رسیدگی هم به کمتر از 10 روز رسیده است.

هاشمیان افزود: در بازدید از زندان ها نیز، گلستان جزو استان های اول تا سوم در این زمینه قرار دارد.

رئیس دادگستری استان گلستان با اشاره به اینکه در سال گذشته 26 مورد قصاص از پای چوبه دار با رضایت ولی دم بخشوده شده اند، گفت: در 2 ماهه امسال نیز 6 مورد بخشش قصاص در استان اتفاق افتاده که رقم قابل چشمگیری برای گلستان است و این نشان دهنده رافت و گذشت مردم و اقوام در استان است.

وی در رابطه با پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی نیمه تعطیل در استان هم گفت: در سال گذشته تعداد 400  مورد پرونده تولیدکنندگان بررسی شده و اجازه داده نشد که این واحدها به دلیل مشکلات  تعطیلی شوند.

هاشمیان بیان کرد: 315مورد بازدید از  واحدهای تولیدی انجام شده و در رابطه با جرایم و سودهایی که از برخی واحدهای تولیدی دریافت شده، تعداد 31 فقره پیگیری و جرایم و سودهای اضافه گرفته شده به مدیران آنان بازگردانده شده است.

وی در پایان اظهار کر د که در رابطه با 10 اتهام مهم در حوزه جرایم خشن، رانندگی بدون گواهینامه، تصادفات، توهین و ضرب و جرح ها 11 و نیم درصد کاهش داشته ایم.

رئیس دادگستری گلستان: سال گذشته تعداد  19 هزار و 155 فقره گواهی عدم سوء پیشینه در استان بدون مراجعه حضوری از طریق خودکاربری صادر شده و در دو ماهه اول امسال نیز تعداد 8 هزار و 895 گواهی صادر شده است.

وی گفت: تعداد 78 فقره پرونده بدون استفاده از قلم و کاغذ و با استفاده از نرم افزار الکترونیکی در دادگاه ها توسط قضات رسیدگی شده است.

رئیس کل دادگستری گلستان:سال‌گذشته خیران مبلغ 300 میلیون تومان و امسال 1 میلیارد و 200 میلیون تومان برای آزادی زندانیان کمک کرده اند.

وی افزود: دبیر خانه حقوق شهروندی نیز سالانه 20 مورد بازدید از زندان های استان انجام می دهد.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار