رئیس انجمن ویروس شناسی کشور گفت:واکسن‌ها اگر چه از بروز بیماری پیشگیری نمی‌کنند، اما مانع از شدت یافتن بیماری و مرگ و میر در افراد می‌شوند.

واکسیناسیون مانع از شدت یافتن بیماری کرونا و مرگ و میر می شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، علیجان تبرایی رئیس انجمن ویروس شناسی کشور گفت: آمار واکسیناسیون در کشور ما نسبت به سایر کشور‌ها بالاتر است.

او ادامه داد:با توجه به قدرت انتقال بالای واریانت دلتا باید ۸۵ درصد جامعه و حتی درصد بیشتر مقابل این ویروس واکسینه شوند.

تبرایی با اشاره به وجود افرادی که به بهانه عوارض داشتن واکسن در آینده از تزریق آن امتناع می‌کنند گفت: این صحبت‌ها بدون استناد علمی و نادرست است، زیرا واکسن‌هایی که الان وجود دارد همه با تکنولوژی‌های جدید و توسط متخصصان سنجش و ارزیابی شده و حتی در صورت بروز اندک عوارض هم تدابیر و اقدامات درمانی برای آن وجود دارد.

علیجان تبرایی ادامه داد: قطعا روزی با تدبیر علمی بشر بحران کرونا پایان خواهد یافت، اما اکنون دستگاه‌های متولی باید شرایط ایمنی جمعی را فراهم کنند و مردم نیز با دوری از تجمعات غیر ضروری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایان سریعتر این بحران کمک کنند.

او گفت: اگر چه اکنون شرایط پایداری در بیشتر مناطق از نظر ابتلا و شیوع کرونا وجود دارد که امیدوار کننده است، اما فعلا نمی‌توان پیش بینی کرد که پاندمی کرونا چه زمانی از بین خواهد رفت و یا همانند شیوع آنفولانزا فصلی می‌شود.

رئیس انجمن ویروس شناسی کشور همچنین درباره ضرورت تزریق دوز سوم واکسن کرونا گفت: زمان تزریق دوز سوم با توجه به تزریق نوع اول و دوم واکسن در افراد متقاوت است و ایمنی واکسن‌ها از ۴ ماه تا ده ماه متغیر است.

او افزود: تولید آنتی بادی و ایمنی سلولی در افراد مسن نسبت به جوانتر‌ها کمتر است و باید ۴ تا ۶ ماه بعد از دوز دوم دوز سوم تزریق شود، اما در جوان تر‌ها بعد از ۶ ماه عقلانی‌تر است.

دادجو از متخصصان داخلی شهر گرگان هم در این برنامه گفت: عوارض جدی ناشی از بیماری کرونا پس از بهبودی هنوز کشف نشده و فقط علاوه بر خستگی و بی حالی که رایج است، موردی از بیماری گیلن باره ثبت شد.

او همچنین فیبروز ریوی را از عوارض این بیماری در صورت تاخیر در آغاز فرایند درمان کووید ۱۹ بیان کرد.

دادجو با بیان اینکه ویروس از راه مخاط تنفسی و دهان وارد بدن می‌شود اولین راه دفاعی مبارزه با آن را شستن دست‌ها و زدن ماسک بیان کرد و تاکید کرد مردم حتی در صورت انجام واکسیناسیون نباید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را فراموش کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار