علمای اهل سنت گلستان مهمترین وظیفه مردم در شرایط همه‌گیری کرونا را عمل به توصیه‌ مسوولان حوزه بهداشت و درمان در تزریق واکسن دانستند و به واکسن‌نزده‌ها توصیه کردند برای افزایش ایمنی خود، خانواده و جامعه در طرح واکسیناسیون این ویروس شرکت کنند.

علمای اهل سنت گلستان: افراد ۱۲ سال به بالا واکسن کرونا بزنند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، علمای اهل سنت گلستان با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون در کاهش روند ابتلا و مرگ و میرهای بیماران کرونایی، از مردم استان به‌ویژه ساکنان مناطق روستایی خواستند هرچه سریعتر برای تزریق این واکسن اقدام کنند تا به‌زودی رنگ کرونایی تمام شهرهای استان آبی شود.

به گفته مسولان بهداشتی کشور، تاکنون ۵۵ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۶۵ نفر دُز اول، ۴۲ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۷۸۸ نفر دُز دوم و ۵۶۲ هزار و ۷۵۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۹ میلیون و ۴۲ هزار و ۶۰۹ دُز رسیده است.

در زمان حاضر اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و جلوگیری از بروز سویه جدید، علاوه بر واکسیناسیون، عمل به شیوه نامه‌های بهداشتی است.

علی باقری، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان از تزریق بیش از ۲ میلیون  و ۱۳۱ هزار دز واکسن در استان خبر داد و گفت: از مجموع یک میلیون و ۴۵۰ هزار واجد شرایط گلستانی، تاکنون ۸۶ درصد یک دُز واکسن دریافت کردند که افزایش این آمار نیازمند همراهی بیشتر مردم به ویژه ساکنان مناطق روستایی است.

واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی حافظ جان مردم در مقابل کرونا

علمای اهل سنت گلستان برای افزایش آگاهی بخشی مردم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از گروه‌های مختلف و واجد شرایط (۱۲ سال به بالا) خواستند برای جلوگیری از کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا، تزریق واکسن را جدی بگیرند.

امام جمعه اهل سنت شهر فراغی کلاله با قدردانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرای واکسیناسیون همگانی علیه ویروس کرونا به مردم توصیه کرد: با اولویت قراردادن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و نیز تزریق واکسن، خود و دیگران را از ابتلا به این ویروس ایمن کنند.

آخوند محمدامین آدینه افزود: مردم وظیفه دارند علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمعات با مراجعه به مراکز واکسیناسیون در شهر و روستاها نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند تا به‌زودی ریشه این بیماری در کشور خشک شود.

امام جمعه اهل سنت شهر گلیداغ از توابع شهرستان مرزی مراوه‌تپه نیز از مردم گلستان خواست به سخنان مسوولان حوزه بهداشت که همواره از هیچ تلاشی برای حفظ سلامت جامعه کوتاهی نمی‌کنند، گوش دهند و واکسن کرونا را تزریق کنند.

آخوند عباس علیزاده افزود: مردم نباید به مطالب کذب منتشر شده در فضای مجازی در رابطه با تاثیر منفی واکسن کرونا توجه کنند زیرا اگر تزریق واکسن اشتباه بود، سطح بالایی از واکسیناسیون در دنیا انجام نمی‌شد.

وی بابیان اینکه تزریق واکسن باعث کاهش آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در جامعه می‌شود، اظهارداشت: من و خانواده‌ام همانند دیگر مردم کشور با اطمینان کامل به مسوولان حوزه بهداشت و درمان، واکسن کرونا تزریق کردیم و به سایر برادران و خواهران مسلمان نیز توصیه می‌کنم این مهم را در اولویت خود قرار دهند.

تاکید به تزریق واکسن بخشی از خطبه‌های نمازجمعه اهل سنت 

آخوند مدد هوشمند امام جمعه اهل سنت شهر مرزی اینچه برون گنبدکاووس نیز مهمترین توصیه‌اش در خطبه‌های نماز جمعه ماه های اخیر را دعوت مردم به تزریق واکسن کرونا عنوان کرد و از مردم خواست هرچه سریعتر برای جلوگیری از شیوع بیماری و کمتر شدن تلفات ناشی از آن، واکسن کرونا را تزریق کنند.  

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان در آخرین گزارش کرونایی خود آورده است که هم اکنون ۱۸۹ تخت مراکز درمانی استان در اختیار بیماران کرونایی قرار دارد که ۴۴ نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند و حال ۱۹ نفر نیز وخیم است.

مطابق اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم اکنون شهرستان‌های مراوه‌تپه، کلاله، گنبدکاووس، گرگان، ترکمن و بندرگز در وضعیت زرد و گالیکش، مینودشت، آزادشهر، رامیان، آق قلا، گمیشان، کردکوی و علی آباد کتول در وضع آبی شیوع کرونا قرار دارند.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، جامعه هدف بالای ۱۲ سال شهرستان برای تزریق واکسن کرونا را ۲۷۰ هزار و ۸۲۷ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون ۲۲۲ هزار و ۸۶۶ نفر از آنان معادل ۸۲ درصد دُز اول و ۱۶۳ هزار و ۸۲۳ نفر معادل ۶۰ درصد دُز دوم واکسن را دریافت کردند.

عبدالرحیم پالیده، مجموع دریافت کنندگان دُز اول و دوم واکسن کرونا در گنبدکاووس را ۶۰ درصد اعلام کرد و افزود: تزریق واکسن کرونا در گنبدکاووس به‌ویژه مناطق روستایی آن همگام با دیگر نقاط گلستان در حال انجام است و با وجود اطلاع رسانی گسترده و کاهش سن واکسیناسیون، استقبال ساکنان در این مناطق به حد مطلوب نرسیده و نیاز به همراهی علما و روحانیون برای افزایش آگاهی بخشی جامعه از تاثیر مثبت واکسن در کاهش ابتلا و موارد فوتی وجود دارد.

وی ادامه داد: با همکاری علما و بزرگان، دهیاران و نیروهای بسیجی از یک ماه قبل رزمایش واکسیناسیون کرونا در مناطق روستایی گنبدکاووس آغاز شده و تیم‌های مرکز بهداشت به‌صورت چرخشی باحضور در مساجد و پایگاه بهداشت روستاها کار تزریق واکسن کرونا به مراجعه کنندگان را انجام می‌دهند.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس افزود: همچنین واکسیناسیون افراد مراجعه کننده به سه مرکز تجمیعی و ۲۷ مرکز جامع سلامت شهرستان طبق برنامه مشخص در حال انجام است.

پالیده یادآور شد: از مجموع جمعیت ۳۱ هزار و ۳۲۶ نفری دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ گنبدکاووس تاکنون حدود ۲۸ هزار نفر معادل ۹۰ درصد واکسن کرونا را دریافت کردند.

وی اظهارداشت: هم اکنون ۴۳ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گنبدکاووس بستری هستند که ۱۳ نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

فرماندار کلاله نیز تعداد بیماران کرونایی بستری در این شهرستان را ۱۹ نفر اعلام کرد و گفت: چهار نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند و تاکنون ۵۸ درصد از مردم شهرستان دُز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

محمد ابراهیمی تودرواری با بیان اینکه ۹۲ هزار و ۲۱۱ نفر از مردم کلاله جامعه هدف واکسیناسیون کرونا هستند، افزود: تاکنون ۷۷ هزار و ۵۰۱ نفر از مردم شهرستان معادل ۸۴ درصد دُز اول و ۵۳ هزار و ۴۰۱ نفر معادل ۶۹ درصد دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

وی اظهارداشت: نشست‌های مختلفی با علما و روحانیون شهرستان برگزار شده تا در خطبه‌های نمازجمعه و جماعات و سخنرانی‌های خود اهمیت تزریق واکسن در پیشگیری از شیوع کرونا را به مردم اطلاع رسانی کنند تا با همراهی مردم سطح واکسیناسیون در کلاله به حد مطلوب برسد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مراوه‌تپه نیز وضعیت واکسیناسیون در این شهرستان برای دُز اول را بالای ۷۴ درصد اعلام کرد و گفت: تاکنون از مجموع ۴۵ هزار و ۳۱۰ فرد بالای ۱۲ سال این شهرستان، ۳۳ هزار و ۴۲۳ نفر دُز اول و ۲۱ هزار و ۷۲۹ نفر معادل ۴۸ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

منصور خوجملی با اشاره به بستری بودن سه بیمار کرونایی در مراوه‌تپه، افزود: با ورود علما و بزرگان برای آگاه سازی مردم نسبت به نتایج مثبت تزریق واکسن بر حفظ سلامت جامعه، همراهی مردم افزایش یافته که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

طبق آخرین آمار، ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند که این تغییر رنگ‌ها نشان می‌دهد همراهی مردم در انجام واکسیناسیون عمومی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از تجمع‌های غیر ضرور ضمن تغییر رنگ شهرها می‌تواند زنجیره شیوع را در بسیاری از مناطق قطع کند و آمار مرگ و میر را کاهش دهد.

یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر در ۳۳ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا استان گلستان سکونت دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار