نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، در یادداشتی که به مناسبت بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در اختیار ایرنا قرار داده است، شناخت درست ذائقه و نیاز مخاطب را لازمه ترویج فرهنگ مطالعه دانست.

لازمه ترویج فرهنگ مطالعه، شناخت درست ذائقه و نیاز مخاطب است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، کتاب و کتابخوانی یکی از بخش‌های مهم توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در جامعه است؛ بنابراین ترویج مطالعه، قدم‌گذاشتن در راه توسعه کشور است. با توجه به اینکه اکثر اطلاعات از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتقل می‌شود تا حدودی مطالعه کتاب کاهش پیدا کرده است و بخشی از وقت افراد جامعه و نسل جوان در این فضا صرف می‌شود. بنابراین فضای کنونی ما نیازمند تغییرات و جذابیت‌ها در بخش کتاب است و باید در شکل ظاهری، نشر و حوزه محتوا تحولاتی ایجاد کنیم که پاسخگوی نیاز امروز جامعه و متناسب با ذائقه نسل جوان باشد.  

در این راستا دستگاه‌های متولی، دولت و رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی می‌تواند نقش موثری داشته باشد. برای ترغیب افراد جامعه به مطالعه و کتابخوانی نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف هستیم تا این امر مهم در رشد و توسعه فرهنگی اتفاق بیافتد. مسلّم است که با شیوه‌های کلیشه‌ای گذشته نمی‌توان در این زمینه به توفیقات مدنظر دست یافت. 

مدارس و دانشگاه‌ها نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای تقویت کتابخوانی و ترویج مطالعه در جامعه محسوب می‌شوند. عملکرد معلمان مدارس در موفقیت و جذب دانش آموزان به حضور در کتابخانه‌ها فوق‌العاده مهم است؛ زمینه‌سازی برای حضور دانش‌آموزان در کتابخانه مدرسه، آنها را به حضور در کتابخانه‌های عمومی و ترغیب برای مطالعه و خرید کتاب تشویق می‌کند. حضور معلمان کتابدار دلسوز و متخصص در کتابخانه‌های مدارس در جهت سوق دادن دانش آموزان به این امر مهم را نباید نادیده گرفت.

همچنین یکی از رموز بسیار مهم موفقیت در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه، شناخت درست ذائقه و نیاز مخاطب است. ساده و همه فهم بودن کتاب و یا داستان در ترویج مطالعه تاثیرگذار است. لازم است مدیران و سیاست‌گذاران فرهنگی در عرصه کتاب و فرهنگ به طور کلی شرایط و بستری را فراهم کنند که شاهد تولید آثار فرهنگی پرمحتوا و در عین حال جذاب برای آحاد مردم باشیم.

بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده و تا یکم آذرماه ۱۴۰۰با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار