افزایش روزانه شرکت‌کنندگان در طرح واکسیناسیون کرونا، گلستان را بتدریج به سمت ایمنی جمعی می‌برد اما حدود ۲۰۰ هزار نفر از اهالی استان دُز اول واکسن را تزریق نکرده‌اند که اجرای طرح‌های انگیزشی، اقناعی و آموزشی برای ترغیب آن‌ها به تزریق واکسن بسیار تاثیرگذار است.

۲۰۰ هزار گلستانی در صف انتظار تزریق واکسن کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، اگرچه در استان گلستان هنوز آمار دقیقی از پراکنش این ۲۰۰ هزار نفر به تفکیک شهرستانها اعلام نشده است اما بر اساس برخی شنیده ها بیشتر این افراد ساکن روستاها به خصوص در مناطق شمال و شمال غرب این استان هستند.

طبیعت زندگی روستایی با سطح مراوده اندک با افراد غیر خانواده و روستا در کنار نبود اطلاع رسانی همه جانبه از زمان و نحوه اجرای طرح واکسیناسیون و عوارض ناشی از تزریق نکردن آن، از جمله عواملی است که میزان استقبال روستاییان گلستان از تزریق واکسن کرونا را کاهش داده است.

علاوه بر امکانات ناکافی برای ترویج تزریق واکسن، در همه مناطق به خصوص روستاها، برخی افراد با توجیه ایمنی خود در برابر این ویروس تاکنون برای تزریق واکسن مقاومت کردند تا جایی که علمای اهل سنت استان همانند ماه های اخیر با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون در کاهش روند ابتلا و مرگ و میرهای بیماران کرونایی، از مردم استان به‌ویژه ساکنان مناطق روستایی خواستند هرچه سریعتر برای تزریق این واکسن اقدام کنند تا به‌زودی رنگ کرونایی تمام شهرهای استان آبی شود.

آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گلستان نشان می دهد که حدود ۲۰۰ هزار نفر از اهالی واجد شرایط این استان هنوز واکسن کرونا تزریق نکرده اند که این رویگردانی از تزریق واکسن، نگرانی درمانگران را برای مقابله با گسترش دوباره این ویروس و شیوع  احتمالی پیک های جدید تشدید کرده است.

خلوتی مراکز واکسیناسیون به ویژه صف های منتهی به باجه های تزریق نوبت اول حکایت از آن دارد که باید برای ایجاد رغبت و اشتیاق مردم گلستان برای تزریق واکسن تدابیر ویژه ای اتخاذ کرد.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی گلستان تاکنون ۸۵ درصد مردم گلستان یک دُز و حدود ۶۲ درصد هم ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند اما با وجود فراهم بودن بستر مناسب و چندین نوع واکسن برای تزریق، خبری از حضور سایر افراد مشمول درمراکز واکسیناسیون نیست.

برای واکسینه کردن افرادی که تاکنون به تزریق تن نداده اند باید راهکاری اساسی، اخلاقی و قانونی ترسیم شود و توسل به زور و اجبار و پیش بینی بسته های تشویقی برای این اقشار ثمر چندانی ندارد.

بی‌بی رحیمه قرنجیک ساکن یکی از روستاهای شهرستان گمیشان است که به همراه همسر ۷۵ ساله‌اش هنوز برای تزریق واکسن کرونا اقدام نکردند.

وی به ایرنا گفت: به دلیل نداشتن خودروی شخصی و نبود مرکز سیار تزریق واکسن در روستا و همچنین اشتغال مداوم به دامداری و پرورش شتر، نمی توانیم حتی برای ساعتی به شهر یا نزدیکترین مرکز تزریق واکسن در روستاهای همجوار برویم.

وی گفت: با حضور گروه های سیار تزریق واکسن من و همسر سالخورده ام و دیگر افراد مسن ساکن روستا واکسن کرونا را تزریق می کنیم تا از نگرانی های دوساله فرزندانمان در احتمال ابتلا به کرونا خلاص شویم.

در کنار این بانوی روستایی که نبود امکان تزریق را دلیل اصلی شرکت نکردن در طرح واکسناسیون اعلام می کند، عده دیگری هم در گلستان هستند که گمان می کنند تزریق بخش زیادی از جامعه، همه را در برابر ویروس کرونا حتی در نمونه های جهش یافته، ایمن خواهد کرد که به اعتقاد کارشناسان این گونه باورها از اساس غیرمنطقی و کامل اشتباه است.

مرتضی که در کنار بقیه دوستان در حال استراحت در گوشه ای از یک پارک گرگان است وقتی با سوال ما در مورد چرایی بی میلی به تزریق واکسن مواجه شد، گفت: چند سال صبر می کنم تا نتیجه تحقیقات در مورد واکسن کرونا مشخص شود و اگر عواقبی نداشت حتما واکسن خواهم زد.

اگر چه به تازگی برخی قوانین سفت و سخت برای جلوگیری استفاده افراد گریزان از واکسن از خدمات اجتماعی به اجرا درآمده اما به نظر می رسد در کنار این اهرم های قانونی باید از روش های اقناع و تشویق برای این افراد استفاده کرد.

علاوه بر آن اگر قرار است با افزایش جمعیت واکسینه شده در برابر کرونا به ایمنی مطمئن دست پیدا کنیم باید ابهامات پیش روی این افراد گریزان از تزریق برطرف شود و با اقناع هدفمند، پای آن ها به مراکز تجمیعی تزریق برسد.

مجتبی رضوی نیا یکی از جوانان گرگانی حاضر در مراکز واکسیناسون این شهر به ایرنا گفت: اینکه فردی بگوید من به ویروس کرونا مبتلا نمی شوم، اشتباه است زیرا بر اساس نظر پزشکان همه کرونا می گیرند اما بر اساس توان جسمانی، شدت و ضعف بیماری در افراد متفاوت است.

این دانش آموخته رشته علوم اجتماعی ادامه داد: برای قطع زنجیره شیوع کرونا همه افراد جامعه باید خود را ملزم به شرکت در طرح واکسیناسیون بدانند و از مقررات پیروی کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان هم معتقد است: برای تشویق افراد به تزریق واکسن باید اعتمادسازی کرده و به مردم نشان دهیم که اگر واکسن نزنند چه عواقبی برای آنها خواهد داشت.

عادله کشمیری افزود: برخی از شهروندان استان گلستان تاکنون برای دریافت واکسن کرونا اقدام نکردند که برای استقبال این گروه به واکسیناسیون به فرهنگ سازی توسط اصحاب رسانه نیاز داریم.

وی تصریح کرد: افرادی که از تزریق واکسن اجتناب می کنند باید بدانند که همه افراد در یک کشتی قرار دارند و آسیب هر یک از افراد به پیکره جامعه ، اثرات فراگیری خواهد داشت.

کشمیری ادامه داد: اصحاب رسانه و فرهنگ به هر میزان که برای ترغیب به تزریق واکسن تلاش کنند تاثیر بیشتری در افزایش ایمنی جامعه  دارند و این مهم با تولید محتواهای مرتبط میسر خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی به خبرنگار ایرنا گفت که در رتبه بندی وزارت بهداشت، گلستان جزو ۱۰ استان انتهایی تزریق کامل واکسن کرونا قرار دارد.

 ناهید جعفری اظهار داشت: بر اساس مصوبه کمیته اطلاع رسانی ستاد کرونا مقرر شد فعالیت های ترویجی و تبلیغی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما تشدید شود تا رغبت و تمایل افراد برای شرکت در واکسیناسیون افزایش یابد.

 جعفری گفت : علاوه بر آن، بر اساس توافق با بسیج، طرح پایش محله به محله در دستور کار قرار دارد تا افرادی که تاکنون واکسن کرونا تزریق نکرده اند شناسایی شده تا پس از اقناع واکسیناسیون در محل سکونت آن ها انجام شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ‌طبق آمار، ساکنان گمیشان ، بندرترکمن و مراوه تپه رغبت و اشتیاقی زیادی برای واکسینه شدن نشان نداده اند و در مقابل اهالی گرگان، کردکوی و بندرگز از نظر تزریق در رتبه خوبی قرار دارند.

 وی با اشاره به فاصله اندک شهرها و مناطق مسکونی گلستان از یکدیگر اظهار داشت : به دلیل تردد زیاد اهالی گلستان در شهرهای همجوار محل سکونت، آمار پایین واکسینه شده های یک شهر تاثیر فراوانی در احتمال افزایش ابتلا به کرونا در شهرهای دیگر دارد و سلامت شهروندان سایر مناطق را به خطر می اندازد .

 معاون دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد :بر اساس نظر قطعی کارشناسان، میزان واکسینه شدن افراد باید در محدوده ۸۰ درصد قرار بگیرد تا ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شود که این عدد به معنای آن است که در یک محدوده زمانی یکسان باید بخش اعظمی از  جامعه واکسینه شده باشند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان هم به خبرنگار ایرنا تنها راه ترغیب کسانی که تاکنون واکسن نزده اند را اقناع سازی این افراد دانست و گفت :‌باید نگرانی این افراد را شنید و به سوالات و ابهامات آنان پاسخ داد.

علی باقری اظهار داشت: برای تشدید ایمنی نسبی در جامعه بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا علاوه بر کادر درمانی همه افراد بالای ۶۰ سال که از تزریق دُز دوم آنها چهار ماه گذشته می توانند دُز سوم و یادآور را دریافت کنند.

به گزارش ایرنا کارشناسان بر این اعتقادند که  استفاده از تکنولوژی و نوآوری، تولید فیلم، توصیه ورزشکاران و هنرمندان به شهروندان، نصب بیلبوردهای تبلیغاتی، ترغیب شهروندان توسط علما و نخبگان اقوام مختلف، پیامک های تبلیغی ، استفاده از ادبیات روانشناسی و جامعه شناسی می تواند در اقناع سازی افرادی که تاکنون واکسن نزده اند ثمر بخش باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار