معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان از مشارکت سه هزار و ۳۶۲ کشاورز در اجرای طرح جهش تولید ۷۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای استان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت که تاکنون ۳۲ هزار و ۸۷۵ هکتار از اراضی دیم گلستان زیر پوشش این طرح قرار گرفته است.

سه هزار و ۴۰۰ کشاورز گلستانی در طرح جهش تولید دیم‌زارها مشارکت کردند

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا عباسی روز یکشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: کلزا با ۲۰ هزار و ۲۰۴ هکتار بیشترین و گندم با هشت هزار و ۲۶۸ ، جو با چهار هزار و ۶۷ هکتار و محصولات علوفه ای با ۳۳۵ هکتار بیشترین قرارداد را در این طرح به خود اختصاص دادند.

به گفته وی بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در سال زرعی آینده و در تداوم اجرای این طرح ۴۰  هزار هکتار کلزا، ۱۷ هزار هکتار گندم، ۱۰ هزار هکتار جو و سه هزار هکتار محصولات علوفه ای کشت خواهد شد.

عباسی گفت: رسیدن به جهش تولید در گلستان با اهدافی چون پشتیبانی از تولید، پایداری اشتغال و محرومیت زدایی، بهبود معیشت بهره‌برداران، رونق کشاورزی در اراضی دیم‌زار و کم‌بازده شمال استان با کشت محصولات کم‌آب‌طلب و وابسته به نزولات آسمانی، به امنیت غذایی کشور کمک فراوانی خواهد کرد.

وی افزود: در این طرح بهره‌برداران طرف قرارداد از مساعدت در بیمه محصولات کشاورزی، تامین ادوات کشاورزی، تامین کودهای ریزمغذی و غنی سازی بذر و توانمندسازی کارشناسان و بهره‌برداران با اجرای برنامه های ترویجی و آموزشی برخوردار خواهند شد.

گلستان در تولید دانه های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله‌تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

گلستان با وسعت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۶۵۳ هزار هکتار زمین زراعی، بیش از ۳۲ هزار هکتار باغ و چهار میلیون واحد دامی دارد.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار