مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی گلستان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که براساس نتایج مطالعات انجام‌شده، تولید محصولات باغبانی به صورت گلخانه‌ای اولویت سرمایه‌گذاری در شهرک‌های کشاورزی استان است.

باغبانی اولویت سرمایه‌گذاری در شهرک‌های کشاورزی گلستان است

به گزارش گلستان ۲۴؛ نعمت‌الله کفشگیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: تاکنون حدود ۱۸۵ هکتار فضا شامل ۲ شهرک در آق قلا، ۲ شهرک در گنبدکاووس، یک شهرک در گرگان و یک شهرک در کلاله برای ایجاد شهرک‌های گلخانه جانمایی شده اما همچنان ظرفیت راه اندازی چندین گلخانه دیگر در استان وجود دارد.

وی گفت: ساخت نخستین شهرک گلخانه ای استان سال ۹۷ در کردکوی به مساحت هفت هکتار آغاز شد که تاکنون یک واحد آن به بهره برداری رسیده و بقیه واحدها تا یک ماه آینده تولید خود را به بازار عرضه خواهند کرد.

کفشگیری اضافه کرد: این شهرک از ظرفیت اسمی تولید هزار تن محصول گلخانه‌ای با ایجاد ۵۰ فرصت شغلی پایدار برخوردار است.

وی از همکاری کارشناسان و مسووولان دستگاه های مرتبط در رفع موانع ایجاد شهرک های کشاورزی قدردانی کرد و افزود: بخش خصوصی بومی گلستان در اولویت واگذاری زمین شهرک های کشاورزی استان هستند و انعقاد  قرارداد با سرمایه گذار به صورت اجاره سه ساله (اجرای طرح و دریافت پروانه بهره برداری و تولید) خواهد بود.

سازمان جهادکشاورزی گلستان از سال ۹۶ سرمایه گذاری برای ایجاد گلخانه در این استان شمالی را در دستور کار قرار داد و مطابق گزارش این سازمان تاکنون ۵۲۰ هکتار مجوز احداث گلخانه در استان صادر شد و بیش از ۷۰ هکتار آن مورد بهره برداری قرار گرفت.

گلستان به عنوان یکی از قطب های مهم تولیدات محصولات کشاورزی شرایط مناسبی برای توسعه کشت گلخانه ای دارد که رفع موانع آن می تواند، نقش بسزایی در افزایش بهره وری آب، تولید پایدار، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و رونق اقتصادی برای استان داشته باشد.

براساس داده های سازمان جهادکشاورزی گلستان، از مجموع تولیدات سال زراعی قبل استان، چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولیدات زراعی، حدود ۷۰۰ هزار تن تولیدات دامی، ۳۴۰ هزارتن تولیدات باغی، ۲۴۰ هزار تن تولیدات جنگل و مرتع و بقیه در حوزه صید و ماهیان پرورشی است و این استان در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه های روغنی کلزا ، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

تولیدات حوزه کشاورزی در گلستان حاصل فعالیت ۲۱۴ هزار خانوار بهره بردار در این بخش معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص استان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار