اهالی مناطق مرزی استان گلستان بویژه در ۲ شهرستان گنبدکاووس و مراوه‌تپه سالهاست با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه‌اند و کندی پیشرفت چند پروژه آبرسانی درحال اجرا معضل دیرینه ای است که همت جهادی دولت را می‌طلبد تا تشنگی این مرزنشینان برطرف شود.

مرزنشینان گلستان سالها در انتظار تکمیل طرح‌های آبرسانی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، استان گلستان ۳۴۸ کیلومتر مرز خاکی و ۹۰ کیلومتر مرز آبی مشترک با کشور ترکمنستان دارد که تمامی مرز خشکی استان در نواحی شرقی و ۲ شهرستان گنبدکاووس و مراوه‌تپه واقع است که روی هم حدود ۴۵۰ هزار نفر معادل تقریبی ۲۵ درصد جمعیت این استان شمالی را تشکیل می‌دهند.

شهرستان‌های گنبدکاووس و مراوه‌تپه، یکی با پنج هزار و ۷۲ و دومی با سه هزار و ۶۰ کیلومتر مربع مساحت و در مجموع حدود ۴۰ درصد وسعت ۲ هزار و ۴۳۸ کیلومتر مربعی گلستان را تشکیل می‌دهند و از این جهت ۲ شهرستان بزرگ استان به شمار می‌روند.

از مجموع جمعیت ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس که بزرگترین شهرستان گلستان به جهت وسعت و دومین شهرستان استان از حیث جمعیت است، ۲۷ هزار نفر آن در حدود ۳۰ روستای بخش مرزی داشلی برون آن که به تنهایی سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع وسعت و ۱۴۵ کیلومتر مرز خاکی مشترک با ترکمنستان دارد، سکونت دارند و از جمعیت ۶۷ هزار نفری مراوه‌تپه افزون بر ۳۰ هزار نفر در حدود ۶۰ روستای بخش مرکزی و مرزی آن که افزون بر ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد، زندگی می‌کنند.

شغل اهالی مرزنشینان گنبدکاووس و مراوه‌تپه که ترکمن‌ها ساکنان اصلی آن هستند، دامداری و کشاورزی است، آنها روی هم حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و ۴۵۰ هزار راس دام سبک دارند که از ۵۵۰ هزار هکتار مراتع طبیعی و خدادادی موجود در این ۲ شهرستان تعلیف می‌کنند.

خونگرمی و میهمان نوازی مردمان ترکمن این دیار که زبانزد عام و خاص است و وسعت بالای مراتع آنها سبب شده تا آنها سخاوتمندانه پنج ماه از سال را میزبان ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار از عشایر کُرد استان‌های خراسان رضوی، شمالی و سمنان با ۴۰۰ هزار راس دام سبک برای قشلاق گذرانی باشند.

اقلیم خشک و بیابانی بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس با بارش سالانه کمتر از ۲۰۰ میلی‌متر در مقابل اقلیم چندگانه (خشک، معتدل و کوهستانی) مراوه‌تپه با بارش سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر اگرچه هر کدام مزایا و معایبی برای اهالی مرزنشین این ۲ شهرستان مرزی دارند اما آنها در بیشتر سال‌ها یا از خشکسالی و کم بارشی رنج می‌برند مانند مرزنشینان گنبدی و یا حوادث و بلایای طبیعی مانند سیلاب، زلزله و رانش زمین سوهان روحشان می‌شود مانند مرزنشنیان مراوه‌تپه.

اگرچه نظام جمهوری اسلامی و دولت‌های آن در چهار دهه گذشته با انجام اقدامات زیرساختی، عمرانی و خدماتی در بخش‌های مختلف از جمله حوزه آب آشامیدنی تا حدودی توانسته‌اند کام مردمان این دیار را سیراب نمایند اما همچنان کمبود آب آشامیدنی برای رفع عطش و تشنگی جمعیتی افزون بر ۵۰ هزار نفر از مردمان مناطق مرزی گنبدکاووس و مراوه‌تپه به‌عنوان یک معضل جدّی، باقی مانده است. 

آبرسانی سیار معضلی که باید رفع شود

به گفته مدیران آب و فاضلاب این ۲ شهرستان به سبب نبود یا کمبود منابع آبی قابل آشامیدنی هم اکنون به ۱۴ روستا از مجموع ۳۰ روستای بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس و ۲ نقطه جمعیتی آن با جمعیت تقریبی ۶ هزار و ۸۳۱ نفر و به ۳۶ روستا از مجموع ۱۰۸ روستای مراوه‌تپه با جمعیت ۲۲ هزار و ۳۵۱ نفر به‌صورت سیار آبرسانی می‌شود که به دلیل وسعت بالای مناطق مرزی و پراکندگی روستاهای آن، مصائب و سختی‌های خاص خود را دارد.

طرح‌های آبرسانی در مناطق مرزی گلستان

الف: مجتمع‌های آبرسانی

از اوائل دهه ۸۰ هجری شمسی مسوولان وزارت نیرو (شرکت آب منطقه‌ای و شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی گلستان) برای رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی و تامین آب پایدار با اولویت مناطق روستایی این استان از جمله در ۲ شهرستان گنبدکاووس و مراوه‌تپه تعدادی مجتمع آبرسانی تعریف و عملیات اجرایی آن را آغاز کردند که به دلائل مختلف از جمله تخصیص اندک اعتبارات مورد نیاز این طرح‌ها و با گذشته ۲ دهه اکنون پیشرفت فیزیکی آنها به ۳۰ درصد هم نرسیده است.

درحوزه گنبدکاووس و آبرسانی به ۳۰ روستا و یک نقطه شهری بخش مرزی داشلی برون این شهرستان بالاخص ۱۷ روستای بدون آب این بخش "مجتمع آبرسانی فجر" پیش بینی شد که به گفته مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس برای تکمیل این طرح که در ۶ فاز طراحی شده و قرار بود با ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد ریال ظرف چند سال به بهره‌برداری برسد اما اکنون کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

حسین سعیدی راد بابیان اینکه از مجموع ۶۵ هزار مشترک آب و فاضلاب گنبدکاووس ۳۶ هزار مشترک در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، افزود: هم اکنون میزان بهره‌مندی مشترکان روستایی این مدیریت از آب آشامیدنی ۵۹.۷ درصد است که حدود ۱۳ درصد کمتر از میانگین استانی است.

به گفته وی به ۱۴ روستای بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس با جمعیت تقریبی هفت هزار نفر با ۶ دستگاه تانکر با ظرفیت کل ۱۱۴ متر مکعب به صورت سیار آبرسانی می‌شود.

همچنین درحوزه مراوه‌تپه به گفته مدیر امور آب و فاضلاب این شهرستان، برای رفع مشکل کم آبی مناطق مرزی و روستایی مراوه‌تپه در دهه ۸۰ پنج مجتمع آبرسانی شامل "زاو، مراوه تپه، قرناوه، اترک شرقی و تک روستایی" تعریف شد که در این سال‌ها پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته‌اند.

جلال الدین سارلی، میزان برخورداری اهالی مناطق روستایی مراوه‌تپه از آب آشامیدنی پایدار را ۵۸ درصد اعلام کرد و افزود: این حجم برخورداری درحالی که میانگین استانی آن ۷۲ درصد است، کمترین میزان در بین مناطق روستایی گلستان است.

وی اضافه کرد: برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی نیمه‌تمام مراوه‌تپه و تامین آب پایدار برای روستاهای این شهرستان مرزی ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

ب: سد نرماب چهل چای مینودشت

متولیان وزارت نیرو پس از ناکامی در تکمیل به‌موقع مجتمع‌های آبرسانی گلستان بویژه نواحی شرقی و مرزی آن از یک طرف و نیز وقوع چند فقره سیل مخرب از دهه ۸۰ به بعد، تصمیم به احداث سد نرماب چهل چای مینودشت در سال ۹۰ گرفتند تا علاوه بر پیشگیری از سیلاب‌ها، آب مورد نیاز مصارف انسانی، زراعی و صنعت این خطه را نیز تامین کنند.

از اهداف مهم پیش بینی شده احداث سد نرماب که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر، طول تاج ۸۰۷ متر و ظرفیت ۱۲۵ میلیون مترمکعب ذخیره سازی آب را دارد و این رقم تا ۱۹۲ میلیون متر مکعب قابل تنظیم است، تامین آب آشامیدنی پایدار اهالی چهار شهر "گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش و مراوه‌تپه" و ۱۳۰ روستای واقع در مناطق شمالی و شرقی این استان شمالی با مجموع جمعیت ۵۵۰ هزار نفر تا افق ۱۴۱۵، تامین آب ۱۸ تا ۲۴ هزار هکتار اراضی زراعی و همچنین ۱۰ میلیون متر مکعب آب واحدهای صنعتی منطقه است.

با این حال روند ساخت این سد که از مهمترین پروژه‌های وزارت نیرو و بزرگترین طرح‌ عمرانی استان گلستان است و قرار بود با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال ظرف پنج‌ سال به بهره‌برداری برسد اما با گذشت ۱۰ سال و به دلائل مختلف که مهمترین آن تزریق قطره چکانی اعتبارات در سال‌های ابتدایی شروع پروژه و در ادامه تخصیص نیافتن کامل اعتبارات ناشی از تنگناهای مالی دولت بود، به کُندی پیش می‌رود.

اکنون نیز برای تکمیل این سد بزرگ مخزنی که فقط بدنه آن ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، به گفته چندی پیش "سیدمحسن حسینی" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان به حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

ج: نصب دستگاه آب شیرین کن

یکی دیگر از راهکارهای متولیان وزارت نیرو در تامین آب آشامیدنی پایدار مناطق مرزی گلستان بویژه در روستای مرزی کُرند که چند ماه پیش با مصوبه هیات وزیران به شهر ارتقا یافته و چند روستای اطراف آن البته به صورت موقت تا تکمیل سد نرماب چهل چای و مجتمع آبرسانی فجر، نصب دستگاه آب شیرین کن بود.

در این منطقه مرزی برخی منابع آبی به اصطلاح "لب شور" وجود دارد که اهالی برای مصارف غیر آشامیدنی از جمله دام‌های خود چند حلقه چاه حفر کردند و اکنون می‌توان با نصب دستگاه آب شیرین کن، بخشی از نیاز آب آشامیدنی این دیار را از این منابع که کارشناسان امکان شیرین سازی آن را مقرون به صرفه می‌دانند، تامین کرد.  

بحث نصب دستگاه آب شیرین کن در منطقه کُرند بخش داشلی برون گنبدکاووس درسال ۹۶ مطرح شد و ۲۰ شهریور ۹۷ "بهزاد هرمزی" مدیرعامل وقت شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان و مدیرعامل فعلی شرکت آب و فاضلاب استان در گفت و گو با خبرنگاران، از نصب تاسیسات آب شیرین کن در نوار مرزی این شهرستان (گنبد) خبر داده بود.

وی گفته بود که قرارداد احداث این پروژه در محدوده فار ۶ مجتمع آبرسانی فجر گنبدکاووس در روستای کُرند این شهرستان با ظرفیت تامین آب آشامیدنی هزار و ۵۵۰ متر مکعب آب در شبانه روز با اعتبار ۶۲ میلیارد ریال در وزارت نیرو امضا شده و این وزارت‌خانه آب شیرین استحصالی را به قیمت تضمینی از سرمایه‌گذار خریداری می‌کند.

با این حال این طرح هم که کوره امیدی در دل مردمان مناطق مرزنشین گنبدکاووس ایجاد کرده بود، به‌دلیل فوت سرمایه‌گذار و اختلاف نظر بین وراث به سرانجام نرسید و یکی ۲ سال یعنی ۱۸ بهمن ۹۹ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی پروژه آبرسانی به چهار روستای مرزی گنبدکاووس در روستای "دماغ" گفت که مهمترین پروژه آبرسانی به روستاهای نوار مرزی این شهرستان نصب دستگاه آب شیرین‌کن است که ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و با نصب آن ۱۳ روستا به مرکزیت روستای کُرند با ۱۱ هزار نفر جمعیت از آب آشامیدنی بهره‌مند می‌شوند.

هرمزی در این مراسم به فرآیند و زمان نصب دستگاه آب شیرین کن در روستای مرزی کُرند اشاره نکرد اما گفته بود که مجتمع آبرسانی فجر بزرگترین مجتمع آبرسانی روستایی گنبدکاووس است که در صورت تکمیل با ۶۵۰ کیلومتر خط انتقال و یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه توزیع، آب ۸۷ روستای این شهرستان از جمله روستاهای مناطق مرزی را تامین خواهد کرد.

وی بابیان اینکه مجتمع آبرسانی روستایی فجر به ۶ قسمت (فاز) تقسیم شده که برای تکمیل مرحله ۶ آن و تامین آب آشامیدنی ۱۵ روستای بخش مرزی گنبدکاووس به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است، افزوده بود: با بهره‌برداری از سد "نرماب" شهرستان مینودشت بخش قابل توجهی از کمبود آب مناطق روستایی گلستان بویژه در نواحی شرقی، شمالی و مرزی آن در دراز مدت که فاقد منابع آب هستند، بر طرف خواهد شد.

براساس پیگیری‌های انجام شده در خصوص آخرین وضعیت نصب دستگاه آب شیرین کن در روستای کُرند گنبدکاووس، مدیر امور آب و فاضلاب این شهرستان به ایرنا گفت که هم اکنون آگهی مناقصه این پروژه که چند بار دیگر نیز انجام شده بود اما سرمایه‌گذاران از آن استقبال نکردند، دوباره درحال انجام است.

حسین سعیدی راد افزود: ظاهرا چون برخی قطعات دستگاه آب شیرین کن، وارداتی است و فعلا به سبب تحریم‌های ظالمانه امکان وارد کردن این قطعات نیست و همچنین افزایش قیمت‌ها، سرمایه‌گذاران از این موضوع و هزینه ۷۰۰ میلیارد ریالی صفر تا صد این طرح، استقبال نمی‌کنند. 

وی همچنین گفت: هم اکنون آب آشامیدنی مورد نیاز اهالی ۱۷ روستای بخش داشلی برون با جمعیت تقریبی ۱۷ هزار نفر و با نیاز آبی ۵۰ لیتر در ثانیه در قالب شبکه لوله کشی تامین است و به اهالی ۱۴ روستا و یک نقطه جمعیتی دیگر این بخش که فاقد منابع آب هستند، با تانکر و به‌صورت سیار آبرسانی می‌شود. 

در همین پیوند بخشدار داشلی برون در گفت و گو با ایرنا افزود که هم اکنون اهالی ۱۴ روستای "قره دونگ، پشه‌لر، آق بند، اوچ قویی، نارلی‌داغ، قیزلر، دماغ، کلیجه، قولاق بورته، قربان قلیچ ملا، ماسان کوپ، آرتق قلیچ چشمه، آی تمر و دده الوم" با جمعیت ۶ هزار و ۸۳۱ نفر فاقد منابع آبی و  سیستم لوله کشی هستند و به آنها به‌صورت سیار آبرسانی می‌شود.

نورالله بابابی نژاد فرسوده بودن لوله‌های انتقال خط لوله آبرسانی روستاهای مرزی، استفاده بی رویه روستاییان از آب آشامیدنی برای دام‌ها و نبود منابع آب کافی مانند چشمه، قنات و چاه‌های آب را از مهمترین مشکلات روستاهای بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس برشمرد و افزود: تسریع در پروژه مجتمع آبرسانی فجر ویژه روستاهای نوار مرزی، نصب دستگاه آب شیرین کن در روستای کُرند، نصب کنتور آب در روستای آی تمر و تکمیل ایستگاه و مخزن آب روستاهای خیر خواجه علیا، سفلی و نجف، قیزلر و دماغ را از دیگر مطالبات مردم مرزنشین این بخش است.

همچنین یکی از اهالی روستای مرزی کُرند در خصوص مسائل و مشکلات روستای هفت هزار نفری خود که چند ماهی است با تصویب هیات وزیران به شهر ارتقا یافته است، به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین مشکل این روستا و دیگر روستاهای این منطقه کمبود آب آشامیدنی است که از چشمه‌ای در ۲۵ کیلومتری روستا تامین می‌شود.

عبدالقادر شکری بابیان اینکه دبی آب این چشمه با توجه به خشکسالی امسال بسیار افت کرد و اهالی تابستان سختی را پشت سر گذاشتند، افزود: سال‌هاست که مسوولان وزارت نیرو و آب و فاضلاب گلستان قول تامین آب مناطق مرزی گنبدکاووس را با اجرای مجتمع آبرسانی فجر شهرستان که عملیات اجرایی آن از سال ۸۱ شروع شده و هنوز به پایان نرسیده، می‌دهند اما مشکل کم آبی اهالی این دیار مرزی همچنان پا برجاست.

وی با اشاره به سد درحال ساخت نرماب چهل چای مینودشت، اضافه کرد: تا تکمیل این سد و انجام افزون بر ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال آن تا نوار مرزی، مسوولان متولی تصمیم گرفتند تا با شیرین سازی منابع آب لب شور مناطق مرزی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، مشکل آب آشامیدنی آنها را رفع کنند.

شکری ادامه داد: در همین راستا سه حلقه چاه آب در روستاهای "آی تمر، هوتن و دوزالوم" از روستاهای همجوار کُرند حفر شد اما هنوز خبری از نصب دستگاه‌های آب شیرین کن و سرمایه‌گذار آن نیست و امیدواریم در دولت انقلابی و جهادی آیت الله رییسی این مشکل اساسی مردمان مناطق مرزی برای همیشه رفع شود.

د: سد چایلی مراوه‌تپه

احداث سد چایلی در مراوه‌تپه واقع در منتهی الیه شمال شرق استان گلستان یکی دیگر از طرح های وزارت نیرو برای تامین بخشی از آب آشامیدنی مردمان این دیار بود که به گفته فرماندار این شهرستان مرزی با گذشت هشت سال از زمان ساخت آن فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

امانگلدی ضمیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، رفع کمبود آب را مهمترین مطالبه مردم مراوه‌تپه دانست و افزود: مطالعات احداث این سد خاکی با حجم آب قابل تنظیم ۲۲۸ میلیون متر مکعب بین سال‌های ۸۵ تا ۸۸ انجام شد اما عملیات اجرایی آن با وقفه پنج ساله از سال ۹۲ آغاز شد.

وی، کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از خسارت مالی و جانی به مردم، تقویت سفره‌های زیرزمینی، تامین آب مورد نیاز حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی مراوه‌تپه و برخی اراضی پایین دست آن در نوار مرزی داشلی برون را از جمله اهداف ساخت سد چایلی اعلام کرد و گفت: تکمیل این سد و جابجایی ۶ روستای واقع در کاسه آن به حداقل هشت تا ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که باید مورد توجه متولیان وزارت نیرو و دولت قرار گیرد.

در همین پیوند مدیر امور آب و فاضلاب مراوه‌تپه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: درصورت تکمیل سد چایلی می‌توان بخشی از آب شرب اهالی ۱۷ روستای همجوار سد را تامین کرد ضمن اینکه به سبب تاخیر و پیشرفت کُند این پروژه امکان اصلاح شبکه فرسوده توزیع آب این روستاها بالاخص هشت روستای واقع در کاسه سد که هنوز جابجا نشدند و بلاتکلیف هستند، وجود ندارد.

جلال الدین سارلی افزود: از مجموع ۱۰۸ روستای مراوه‌تپه ۷۵ روستای آن دارای تاسیسات آبرسانی و زیرپوشش آب و فاضلاب شهرستان هستند و ۳۳ روستای دیگر به سبب مشکلات کمبود یا نبود منابع آبی زیرپوشش این مدیریت نیستند.

وی بابیان اینکه هم اکنون مدیریت آب و فاضلاب مراوه‌تپه به اهالی ۳۶ روستا با ۶ هزار و ۳۳ خانوار و جمعیت تقریبی ۲۲ هزار و ۳۵۱ نفر به صورت سیار آبرسانی می‌کند، اضافه کرد: میزان برخورداری اهالی مناطق روستایی این شهرستان از آب آشامیدنی بهداشتی و پایدار ۵۸ درصد است که پایین‌ترین بهره‌مندی در بین ۱۴ شهرستان گلستان است.

سارلی، فرسودگی ناوگان آبرسانی سیار و عدم تخصیص اعتبارات امسال باتوجه به هزینه‌های بالای آبرسانی سیار، عدم ساماندهی و برنامه‌ریزی مناسب برای تامین آب مورد نیاز جامعه عشایری و دام‌های آنان که ۵۰ درصد دام سبک و سنگین گلستان را تشکیل می‌دهند توسط جهادکشاورزی و امور عشایری، قطع حق آبه رودخانه اترک از سد شرین دره در استان خراسان شمالی و تخصیص اندک اعتبار برای نگهداری و تعمیر تاسیسات آب را از دیگر مشکلات و چالش های بخش آب مراوه‌تپه برشمرد.

مدیر امور آب و فاضلاب مراوه‌تپه اضافه کرد: مجموع اعتبارات امسال این مدیریت برای ایجاد شبکه‌های توزیع آب و خطوط انتقال، احداث مخازن و تجهیز چاه‌های آب در مجموع حدود ۴۵۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات آب روستایی و عشایری و مبلغ ۳۳۰ میلیارد ریال از اعتبارات استانی است که هنوز یک ریال هم تخصیص نیافته است. 

وی، تسریع در احداث خط انتقال ۶۰ کیلومتری آب از سد نرماب مینودشت به مجتمع آبرسانی مراوه‌تپه از مسیر بخش داشلی برون گنبدکاووس، اخذ مجوز از اداره کل محیط زیست گلستان جهت برداشت بخشی از آب چشمه "قورته" واقع در محدوده روستای "لهندر"،  احداث خط انتقال به طول ۲۴ کیلومتر و حفر سه حلقه چاه در مسیر بین روستای قازانقایه تا شهر مراوه‌تپه، انتقال بخشی از آب چشمه زاو کلاله به شهر گلیداغ را از مهمترین پیشنهادات آب و فاضلاب مراوه‌تپه برای افزایش درصد بهره‌مندی مردمان مرزنشین این شهرستان برشمرد.

سارلی گفت: برای مجموعه اقدمات اشاره شده و تکمیل چند مجتمع آبرسانی مراوه‌تپه و جبران کمبود آب مورد نیاز اهالی این شهرستان مرزی به میزان ۱۰۰ لیتر در ثانیه به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز می‌باشد که باید مورد توجه جدی متولیان وزارت نیرو و دولت قرار گیرد.

نکته پایانی

اهمیت تامین آب آشامیدنی سالم برای مردم همه نقاط کشور امری بدیعی و وظیفه دولتهاست با این حال تامین این مایع حیاتی برای برخی مناطق از جمله روستاهای دور دست و مرزی به دلائل مختلف اهمیتی مضاعف دارد نکته ای که پنج آذر امسال نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری گلستان که باحضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و مشاور رییس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی به آن اشاره کرد و گفت که تنش آبی، کشاورزی و اقتصاد استان را تهدید می‌کند.

امانقلیچ شادمهر افزود: تنش آبی و خشکسالی کم‌سابقه سال‌های اخیر علاوه بر مشکلات حوزه آب آشامیدنی، بخش زیادی از کشاورزان گلستان را در تامین آب مورد نیاز زراعت درمانده کرده و پویایی اقتصاد این استان محروم و کم برخوردار را به خطر انداخته است.

وی اضافه کرد: تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آبی به دغدغه نخست مردم و مدیران استان گلستان تبدیل شده که باید برای حل همیشگی آن چاره جویی کرد.

همچنین رمضانعلی سنگدوینی نماینده مرم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت که مشکل کمبود آب در گلستان بویژه درحوزه آشامیدنی بسیار جدی است و هرگونه تساهل در رابطه با چاره اندیشی این موضع عواقب سختی برای استان به همراه دارد.

علاوه بر سخنان این ۲ نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان نیز روز قبل آن یعنی چهارم آذر امسال در دیدار با  "سعید محمد" مشاور رییس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی برلزوم توجه بیشتر به مناطق مرزنشین گلستان و تسریع در راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون گنبدکاووس از سوی دولت تاکید کرد.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، منطقه آزاد را ظرفیتی تحول‌زا برای گلستان دانست و خطاب به دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری اظهارداشت: از شما می‌خواهم کمک کنید زیرا ما در مناطق مرزی استان، روستاهایی داریم که هنوز آب آشامیدنی ندارند در حالی که من اعتقاد دارم باید کاری کنیم تا مرزنشینان ما مرزبانان ما شوند و منطقه آزاد می‌تواند با ایجاد اشتغال و درآمد به مناطق مرزی هم کمک کند.

استان ۲ میلیون نفری گلستان ۱۴ شهرستان دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار