در حالی که لایروبی یکی از نیازهای ضروری رودخانه‌های گلستان محسوب می‌شود و با در پیش بودن بارش‌ها در فصل زمستان وقوع سیلاب دور از ذهن نیست با این وجود هنوز اعتبارات کافی برای این پروژه مهم و حیاتی گلستان در نظر گرفته نشده است.

«لایروبی» رودخانه‌های گلستان در پیچ و خم اعتبارات/ سیلاب، مهمان‌ ناخوانده ۲ دهه در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، با در پیش بودن فصل زمستان و افزایش بارش‌ها احتمال وقوع سیلاب‌های ویرانگر در استان دور از ذهن نیست در این میان یکی از نیازهای ضروری رودخانه‌های استان که می‌تواند در زمان وقوع سیلاب کمک زیادی به کاهش خسارات داشته باشد لایروبی است، با این وجود بی‌توجهی به لایروبی رودخانه‌ها و عدم تخصیص مناسب اعتبار در این رابطه موجب شده تا تقریبأ هر سال گلستان از وقوع سیلاب خسارات فراوانی را متحمل شود.‌

تقریبأ در اکثر شهرستان‌های گلستان چند رودخانه وجود دارد که البته نیاز به لایروبی دارند در این‌میان یکی از شهرستان‌ها که طی چند سال اخیر عملکرد نسبتأ مناسبی در رابطه با لایروبی رودخانه‌ها داشته رامیان است.

*سیلاب، میهمان‌ناخوانده ۲ دهه در گلستان/ مشکل اصلی لایروبی رودخانه‌ها کمبود اعتبار است
فرماندار رامیان با بیان اینکه این شهر دارای چندین رودخانه فصلی و سیلابی است اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ با کمک مدیریت بحران استان در زمینه استفاده از ماشین‌آلات و آب منطقه‌ای گلستان موفق به لایروبی یکسری رودخانه‌ها در حد سه کیلومتر شدیم  و این اتفاق خوب موجب شد تا در سیل ۱۳۹۸ رامیان از جمله شهرستان‌های استان باشد که کمترین خسارات در بحث سیل را شاهد بود.

جواد صادقلو تصریح کرد:  باید در لایروبی رودخانه‌ها کار اساسی انجام شود و اجازه ندهیم اتفاقی بیفتد تا مردم متحمل خسارت شوند و بعد به فکر لایروبی و دیواره‌سازی رودخانه بیفتیم.

وی با بیان اینکه گلستان، استان آسیب‌پذیر در بحث سیلاب است، افزود: تقریبأ در دو دهه اخیر سیلاب در گلستان خسارت‌های زیادی را به کشاورزان و مردم وارد کرد بنابراین باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم و البته تخصیص اعتبارات هم بسیار مهم است چرا که مشکل اصلی ما در لایروبی رودخانه‌ها کمبود اعتبار است.

*اعتبارات شهرستانی پاسخگوی نیاز لایروبی رودخانه‌ها در رامیان نیست
فرماندار رامیان اضافه کرد: در بحث لایروبی رودخانه‌ها نیاز به اعتبارات ملی داریم چرا که اعتبارات شهرستانی پاسخگوی این کار نیست لایروبی تمام رودخانه‌های رامیان به اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان نیاز دارد اما اعتبارات تمام دستگاه‌های اجرایی رامیان در یک سال ۲۵ میلیارد تومان است و حداکثر می‌توانیم یک میلیارد تومان برای لایروبی رودخانه‌ها در نظر بگیریم البته سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ حدود ۶ کیلومتر و بعد از سیل ۱۳۹۸ هم پنج کیلومتر لایروبی و ۴۰ متر دیواره‌سازی انجام شد.

صادقلو خاطرنشان کرد: باید هر سه سال لایروبی انجام شود اما بخش بسیار کمی از اعتبارات شهرستان برای این کار در نظر گرفته می‌شود در واقع یک عزم ملی برای لایروبی نیاز است و باید از اعتبارات مدیریت ملی بحران و وزارت نیرو تخصیص اعتبار انجام شود طبق قانون متولی مدیریت رودخانه‌ها شرکت آب منطقه‌ای است اما در بخش تأمین اعتبارات استانداری و فرمانداری‌ها نیز می‌توانند بخشی از اعتبارات را تأمین کنند.

*در صورت رفع شدن منشأ رسوب رودخانه‌ها هر ۱۰ سال نیاز به لایروبی داریم
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز در خصوص وضعیت لایروبی رودخانه‌های استان اظهار کرد: از هشت مؤلفه‌ای که در بحث مهندسی رودخانه‌ها وجود دارد یکی از مؤلفه‌های آن لایروبی است که اتفاقأ نسبت به سایر مؤلفه‌ها هزینه بر است، در واقع سالی ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان باید لایروبی انجام شود که اعتبار آن برای سال جاری ۱۴۰ میلیارد تومان پول نقد است و اگر با اسناد خزانه باشد ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این کار نیاز است و زمانی که این اعتبار تخصیص نیابد وارد مسائل اولویتی می‌شویم.

محسن حسینی تصریح کرد:  لایروبی برخی رودخانه‌ها در شهرها و روستاها و زیربناهایی همچون جاده‌ها در الویت قرار دارد در یک دهه اخیر حدود ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها در سال لایروبی شده است و امسال با توجه به اعتبارات حداقلی که برای آب منطقه‌ای در نظر گرفته شده بعید می‌دانم در بحث لایروبی شاهد عملکرد خوبی باشیم، با اختصاص ۱۱ میلیارد تومان می‌توان حدود ۶۰ کیلومتر از رودخانه‌ها را لایروبی انجام داد.

وی بیان کرد: در بالادست‌هایی که رسوبات  اقتصادی همچون مصالح شن و ماسه وجود دارد معمولأ با همکاری فرمانداری، سازمان صمت، آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و محیط زیست اجازه ساماندهی داده می‌شود تا هم بار اضافه از رودخانه خارج  و هم در رودخانه‌ها لایروبی انجام شود در خصوص رودخانه‌های دشت که رودخانه‌های پیری هستند و مصالح آن ارزش چندانی ندارد دولت باید هزینه آن را تقبل کند.

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان، سه منبع رسوب اصلی در استان وجود دارد عمده منبع رسوب اراضی ۱۱۰ هزار هکتاری شیب‌دار در جنوب استان هستند که بدون پوشش رها شده‌اند و در جهت شیب شخم زده می‌شوند و با کمترین بارندگی فرسایش عجیبی اتفاق می‌افتد، دومین منبع رسوب جنگل‌ها و مراتع کم پوشش هستند و سومین‌ منبع نخاله‌های ساختمانی و زباله‌هایی که در بیابان رها می‌شود و در نهایت به رودخانه‌ها می‌آیند .

حسینی بیان کرد: تا زمانی که این سه منبع رسوب در استان وجود داشته باشد هر سه سال یک بار مجبور به لایروبی هستیم و اگر منشأ لایروبی رفع شود شاید هر ۱۰ سال یکبار نیاز به لایروبی داشته باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار