مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی گلستان گفت: همایش ملی «فرهنگ و مدیریت جهادی امنیت غذایی» در راستای تحقق شعار سال در اوائل اسفندماه با حضور مسوولان کشوری و استانی در گرگان برگزار می‌شود.

برگزاری همایش ملی «فرهنگ و مدیریت جهادی امنیت غذایی» در گرگان/ شورای امنیت غذایی در کنار شورای امنیت ملی در کشور تشکیل شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، امنیت غذایی اساس امنیت ملی در جهان پر آشوب امروز بوده و سنگ بنای امنیت یک جامعه و عنصر اصلی سلامت فکری، روانی و جسمی است.

ارتقاء امنیت غذایی و نیل به خودکفایی در محصولات اساسی نه یک انتخاب بلکه یک الزام است.
دولت باید با اتخاذ سیاست‌های حمایتی، ایجاد انسجام و تقویت سرمایه اجتماعی و با مشارکت مردم به ویژه کشاورزان به دنبال ارتقاء امنیت غذایی و نیل به خودکفایی باشد.

نقش کشاورزان و دامداران در تامین امنیت غذایی، آرامش روحی و اطمینان را برای مردم و نیز استقلال و عزت کشور بی‌نظیر بوده و به عنوان شریان اصلی زندگی جامعه محسوب می‌شود.

خبرنگار خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام علی‌اکبر سایری مسوول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی گلستان درباره «همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی- امنیت غذایی»، ظرفیت‌ها و موانع موجود در این حوزه انجام داده که با هم می‌خوانیم.

لطفا در مورد نحوه و چگونگی برگزاری همایش ملی در گلستان توضیحاتی دهید؟
سایری: در پاسخگویی به منویات و مطالبات رهبر معظم انقلاب در خصوص شعار سال مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»  اقدام به برگزاری همایش ملی با موضوع «فرهنگ و مدیریت جهادی-امنیت غذایی» در راستای تحقق شعار سال کردیم که این همایش ملی اوائل اسفندماه برگزار می‌شود.

این همایش در سه قالب ارائه مقالات از سوی صاحبان اندیشه و قلم، برگزاری کمیسیون‌های تخصصی در حول محورهای بیان شده و تجربه نگاری از هر استان بوده و در قالب تجربه نگاری تجربه‌های موفق هر استان در حوزه کشاورزی، باغبانی، صنایع تبدیلی و حوزه‌های مرتبط مورد بررسی قرار گرفته و چهار تجربه موفق هر استان در این همایش مطرح خواهد شد.


فراخوان همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی - امنیت غذایی

* دولت باید بستر اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی را‌ برای مشارکت مردم فراهم کند

محورهای همایش و چگونگی  و مدت ارسال آن را بیان کنید؟
سایری: علاقمندان و صاحبان اندیشه می‌توانند مقالات خود را در محورهای: توسعه روستایی و کشاورزی پایدار با فرهنگ و مدیریت جهادی، ظرفیت‌شناسی و راهکارهای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های مردمی در تحقق امنیت غذایی با رویکرد جهادی، آسیب‌شناسی و راهکارهای تحقق انسجام مدیریت در امنیت غذایی براساس فرهنگ و مدیریت جهادی، نقش فرهنگ و مدیریت جهادی در اصلاح الگوی مصرف و سلامت غذایی، توزیع شایسته و دسترسی عادلانه محصولات کشاورزی با فرهنگ و مدیریت جهادی، نقش فرهنگ و مدیریت جهادی در حفاظت از منابع پایه مرتبط با امنیت غذایی و نقش فرهنگ و مدیریت جهادی در رفع موانع تولید کشاورزی تا پنجم بهمن ماه امسال به دبیرخانه استان واقع در گرگان، خیابان شهید بهشتی، حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی  و یا به آدرس‌های فضای مجازی اعلام شده در پوستر همایش ارسال کنند.

از پنجم بهمن ماه به فاصله یک ماه مقالات رسیده بررسی و در اوائل اسفندماه در همایش ملی مقالات برگزیده اعلام می‌شود.

*شورای امنیت غذایی در کنار شورای امنیت ملی در کشور تشکیل شود
با توجه به موضوع همایش و محورهای ان در امنیت غذایی اهمیت آن را توضیح دهید؟
سایری: امروزه یکی از نقاط قوت و اقتدار هر کشوری تامین امنیت غذایی بوده و کشور ما نیز از این قضیه مستثنی نیست، اگر تامین غذایی و معیشت مردم به مخاطره بیفتد مطمئنا استقلال و اقتدار ترزیق شده در کشور از بین خواهد رفت.

در کشور ما متولی امنیت غذایی و تامین آن سازمان‌ جهاد کشاورزی بوده و هر آنچه در سفره مردم از پروتئین و لبینات، غلات و حبوبات و غیره مشاهده می‌کنید توسط این سازمان و زیرمجموعه این سازمان  که مهمترین آن کشاورزان و دامداران هستند، تامین می‌شود.

به نظر بنده همانطور که امنیت ملی مهم بوده و شورایی در این خصوص تشکیل شده باید در کنار شورای امنیت ملی، شورای امنیت غذایی نیز در کشور تشکیل شود‌.

با توجه به اینکه دشمن امنیت غذایی و معیشت مردم را‌ مورد هدف قرار داده باید با فرهنگ و مدیریت جهادی به امنیت پایدار در حوزه غذایی برسیم و این امر تنها با کار و روحیه جهادی انجام می‌شود.

* برای جبران پایین بودن سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی باید تسهیلات بانکی مناسب با حذف بروکراسی غیرمتعارف اداری و بانکی استفاده شود
به نظر شما دولت جدید چه برنامه‌هایی در این راستا می‌تواند ارائه دهد؟
سایری: یکی از رسالت‌های مهم سازمان جهاد‌کشاورزی تامین امنیت غذایی بوده و در این راستا با چالش‌های زیاد و جدی روبرو است. بنده تلاش می‌کنم به صورت خلاصه چند چالش مهم را بیان کنم.
یکی از چالش‌های بسیار جدی و مهم، نگرانی و دغدغه کشاورزان و دامداران در حوزه‌های مختلف مانند خرید تضمینی محصولات، بیمه محصولات و تولیدات، تامین نهادهای اساسی و عدم بازار اقتصادی پایدار در قالب زنجیره تولید به مصرف است.

متاسفانه بعد از گذشت چندین سال هنوز نتوانستیم بازار یا بازارچه واقعی و مستقیم از تولید به مصرف را دایر کرده تا دست واسطه‌ها را کوتاه کنیم و سود واقعی به جیب کشاورزان و دامداران رفته و مردم با قیمت مناسبی کالاهای اساسی خود را تهیه کنند.

دولت می‌تواند در رفع دغدغه‌های کشاورزان و دامداران با خرید تضمینی و دیگر مواردی که ذکر شد سازمان جهاد کشاورزی را حمایت کند.

یکی دیگر از چالش‌های موجود، موضوع مکانیزاسیون است. برای تولید با کیفیت و بیشتر باید از تکنولوژی روز بهره برد و در این راستا نوسازی ادوات کشاورزی مستهلک ضروری است.

عدم الگوی کشت مناسب یکی دیگر از چالش‌های موجود بوده که در بیشتر مواقع کشاورز ما نمی‌داند در کدام منطقه، چه محصول با چه نوع بذر و به چه میزان کشت کرده تا بتواند بهترین کیفیت، بیشترین تولید را با کمترین امکانات داشته باشد.

به نظر می‌رسد در این موضوع باید مراکز تحقیقی، پژوهشی، دانشگاهی و مجموعه مرتبط دولت وارد میدان شده و الگوهای مناسب را برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در هر منطقه را  پیدا کرده و ارائه دهد.

پایین بودن سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی از دیگر چالش‌های موجود‌ است. در حوزه های دیگر مانند صنعت و غیره سرمایه‌گذاری‌های خوبی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود اما در حوزه کشاورزی به دلیل ریسک بالا این سرمایه‌گذاری بسیار کم بوده که برای جبران آن باید از تسهیلات بانکی مناسب با حذف بروکراسی غیرمتعارف اداری و بانکی استفاده کرد.
حجت‌الاسلام علی‌اکبر سایری مسوول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی گلستان

 

* دشمن امنیت غذایی ما را نشانه رفته است/ برای رسیدن به خودکفایی بخش کشاورزی نیازمند اقدام ویژه و عزم ملی همگانی با مشارکت مردم هستیم

در زمینه مشکلات و موانع موجود در این حوزه توضیحاتی دهید؟
سایری: بدون تعارف دشمن امنیت غذایی ما را نشانه رفته و در این شرایط ایران اسلامی نمی‌تواند به هر کشوری اعتماد کند و باید در بخش کشاورزی به خودکفایی برسیم و برای رسیدن به آن نیازمند یک اقدام ویژه و عزم ملی همگانی هستیم که مردم هم در آن مشارکت داشته باشند.

برخی از موانع را مردم می‌توانند بردارند اما بعضی از موانع در حوزه زیرساخت‌ها و زیربنایی تنها توسط مسوولان و دستگاه‌های اجرایی قابل حل بوده و بر این اساس باید وارد میدان شوند.

در حال حاضر مهمترین مانع بروکراسی غیرمتعارف اداری بوده که ماه‌ها مردم را درگیر می‌کند، معتقد نیستم که این بروکراسی حذف شود بلکه پیشنهاد می‌کنم قانون تلطیف شده و دولتمردان  در راستای رفع موانع بروکراسی اداری را تسهیل کنند.

یکی دیگر از موانع ارائه تسهیلات به کشاورزان بوده که متاسفانه مسیر پر پیچ و خمی دارد. در این راستا باید تسهیلات بانکی به معنای واقعی به کشاورز پرداخت شود و در حوزه کشاورزی نه در جای دیگر هزینه شود و نکته مهم در این امر پرداخت تسهیلات بانکی به موقع و به هنگام و در زمان خودش باشد که به درد جامعه کشاورزان بخورد.

یکی دیگر از‌ موانع پیش‌رو وجود‌ آفات و بیماری‌ها در کشت‌ محصولات مختلف بوده که در این راستا علاوه بر فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی برای رفع این مشکلات باید کارشناسانی در کنار کشاورزان حضور داشته تا به موقع هشدارهای لازم را اعلام کرده و در اولین فرصت در زمان آفات و بیماری‌های محصولات بتوانند پیشگیری و کنترل کرده و اگر آسیبی به محصولات وارد شد بیمه به صورت واقعی جبران خسارت کند.

یکی دیگر از موانع و دغدغه کشاورزان فروش محصولات و تولیدات بوده که متاسفانه بازار فروش دائمی و مطمئنی برای این کار وجود ندارد. ایجاد صنایع تبدیلی در کنار این موضوعات برای استفاده بهینه از تولیدات بیشتر می‌تواند در ایجاد امنیت غذایی موثر باشد.

نقش مردم در راستای تامین امنیت غذایی را بیان کنید؟
سایری: همانطور که همه ما مطلع هستیم مردم در حوزه‌های مختلف در کشور نقش بسزایی داشته و هرجا که مردم به میدان آمدند ما توانستیم در آن حوزه به موفقیت‌های خوبی رسیده و به خوبی مدیریت کنیم.

در زمان جنگ تحمیلی، حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله هرگاه مردم در کنار دولت و مسوولان وارد میدان شدند توانستیم در کوتاه‌ترین زمان و بهترین شرایط حوادث را مدیریت کنیم.

برای به میدان آوردن مردم دولت باید زمینه و بستر لازم را فراهم کرده و این مجموعه بزرگ نیازمند اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی توسط دولت بوده تا بتوانیم به افق مورد نظر خود در تامین امنیت غذایی برسیم.

* بیش از ۴۰ درصد از گوشت مصرفی استان تهران توسط استان گلستان تامین می‌شود

ظرفیت استان گلستان را در حوزه کشاورزی و تولیدات این بخش چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سایری: استان گلستان استان صنعتی نبوده و پایه اشتغال و اقتصاد آن بر مبنای کشاورزی است. گلستان دارای ظرفیت و توانمندی‌های مختلف در بخش کشاورزی بوده و پایلوت کشاورزی در کشور است به‌طوری‌که بیش از ۴۰ درصد از گوشت مصرفی استان تهران توسط استان گلستان تامین می‌شود و در بخش‌های دیگر چون تولید گندم تامین‌کننده بخش اعظمی از امنیت غذایی کشور است.

بر همین اساس این همایش در استان برگزار خواهد شد و کمیسیون‌های متشکله در هفت‌محور در هر استان  یک کمیسیون برگزار می‌شود اما با توجه به ظرفیت‌های استان گلستان تمامی کمیسیون‌های انتخاب شده در این استان برگزار‌ می‌شود.

به نظر می‌رسد اگر ظرفیت‌های این‌ استان در‌حوزه کشاورزی و دامداری جدی گرفته شده و بر مبنای تکنولوژی روز محصولات تولید شود ما شاهد تحول بزرگی در حوزه تولید و اشتغال در گلستان بر این پایه خواهیم بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار